Resolució
Q-01775/2015 Queixa relativa a la taxa per la gestió de residus d'un local de Canet de Mar

Matèries
Administració pública i tributs
Tributs
Tributs locals
Data d'inici 12/03/2015
Data de l'últim moviment 16/12/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Canet de Mar Pendent d'acceptació per l'administració
Diputació de Barcelona Pendent d'acceptació per l'administració

Contingut

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb el fet que se li exigís la primera fracció de la taxa per la gestió de residus domèstics (corresponent al primer semestre de l'exercici de 2015) quan a partir del 18 de febrer de 2015 en el local pel qual s'havia girat el rebut s'hi va començar a exercir una activitat, arran de la qual se li va liquidar la quota íntegra de la taxa per la gestió de residus comercials. La promotora, per tant, del 18 de febrer al 30 de juny de 2015 ha pagat dues taxes de residus. 

En vista del contingut de l'informe tramès per l'Organisme de Gestió Tributària, el Síndic no aprecia una actuació administrativa irregular, d'acord amb l'article 14.6 de l'Ordenança general de gestió, inspecció i recaptació dels ingressos de dret públic municipals de l'Ajuntament de Canet de Mar.

Tot i això, el Síndic posa de manifest que l'article 26.2 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals estableix que "quan la naturalesa material de la taxa n'exigeixi la meritació periòdica, i així ho determini l'ordenança fiscal corresponent, la meritació ha de tenir lloc l'1 de gener de cada any i el període impositiu ha de comprendre l'any natural, llevat dels casos d'inici o cessació en la utilització privativa, l'aprofitament especial o l'ús del servei o activitat, cas en què el període impositiu s'ha d'ajustar a aquesta circumstància amb el prorrateig consegüent de la quota, en els termes que estableixi l'ordenança fiscal corresponent".

A l'empara d'aquest precepte, l'Ajuntament de Canet de Mar va establir en l'article 14.6 de l'Ordenança general de gestió, inspecció i recaptació dels ingressos de dret públic municipals que ?en les taxes per prestació de serveis o aprofitament especials que s'estenguin a varis exercicis, l'acreditament de la taxa tindrà lloc l'1 de gener de cada any i el període impositiu comprendrà l'any natural, excepte en els supòsits d'inici o cessament en la recepció dels serveis o la utilització privativa o aprofitament especial, en què s'aplicarà el previst en els apartats següents: 

a) Quan s'iniciï l'activitat en el primer semestre, s'abonarà en concepte de taxa corresponent a aquell exercici la quota íntegra. Si l'inici de l'activitat té lloc en el segon semestre de l'exercici es liquidarà la meitat de la quota anual. 
b) Si es cessa en l'activitat durant el primer semestre de l'exercici procedirà la devolució parcial de quota (la meitat). Si el cessament té lloc en el segon semestre, no procedirà retornar quantitat alguna."

Tot i això, si s'aplica aquest precepte es produeix la situació exposada per la promotora de la queixa, que fa que s'hagin de pagar dues taxes, una per la gestió de residus domèstics i l'altra per la gestió de residus comercials quan només es presta un servei. 

Per tant, el Síndic suggereix a l'Ajuntament que, d'acord amb l'article 26.2 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, valori la possibilitat de regular, mitjançant l'ordenança corresponent, que el prorrateig de la quota en casos d'inici i cessament de l'ús d'un servei o de l'aprofitament especial del domini públic quedi més ajustat al període impositiu durant el qual té lloc el fet imposable a fi que no es produeixi una situació com la que es planteja en aquesta queixa, o qualsevol altra mesura que es consideri adequada per evitar les circumstàncies que s'han produït en aquest cas.

Tramitació

Data Administració Tràmit

19/05/2015 Organisme de Gestió Tributària Sol·licitud d'informació a l'Administració
29/06/2015 Organisme de Gestió Tributària Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
02/07/2015 Organisme de Gestió Tributària Resolució pendent d'acceptació
02/07/2015 Ajuntament de Canet de Mar Resolució pendent d'acceptació
17/08/2015 Ajuntament de Canet de Mar Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
02/10/2015 Organisme de Gestió Tributària Resposta a la resolució pendent d'acceptació
26/10/2015 Ajuntament de Canet de Mar Segona reiteració / No col·laboració
18/11/2015 Ajuntament de Canet de Mar Resposta a la resolució pendent d'acceptació
16/12/2015 Ajuntament de Canet de Mar Resolució pendent d'acceptació