Resolució
Q-01785/2010 Disconformitat pel sobrecost del telèfon per concertar visita per al servei inspecció tècnica de vehicles.

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Contractació administrativa
Data d'inici 21/04/2010
Data de l'últim moviment
Administracions afectades

Plantejament

El promotor mostra el seu desacord amb el fet que per concertar cita per telèfon per fer la inspecció tècnica del seu vehicle amb les entitats que tenen encomanada aquesta funció, calgui trucar a un número amb prefix 902, amb tarifa superior als telèfons de numeració ordinària. 

El Síndic ha iniciat una actuació d'ofici per aquesta circumstància, juntament amb el fet que es tracta d'un servei d'inspecció que té el caràcter d'obligatori per al titular del vehicle, el qual necessàriament l'ha de sol·licitar quan es donen les circumstàncies que determinen aquesta obligatorietat.

Contingut

L'anterior DIUE destacava que les empreses concessionàries del servei -ja que encara està pendent d'aplicar el règim d'empreses autoritzades que preveu la Llei 12/2008, de 31 de juliol, de seguretat industrial- disposen de tres mitjans per concertar cita: presencial, per Internet i per telèfon. Els dos primers són gratuïts i el tercer s'ha de fer mitjançant la numeració 902, amb cost afegit. 

D'altra banda, el DIUE va indicar també que l'Agència Catalana de Seguretat Industrial havia d'establir un servei unificat de concertació de cites que englobés tots els operadors, per facilitar als usuaris l'accés al servei, i que era intenció del Departament potenciar la concertació de cita per mitjà de la pàgina web de la Generalitat, per les seves connotacions d'immediatesa, facilitat d'accés, gratuïtat per a l'usuari i minimització de costos per a l'Administració. 

Tanmateix, el Síndic entén que, sens perjudici de potenciar legítimament la concertació de cita per mitjà d'Internet, cal tenir en compte que, per tal de facilitar a tothom l'accés al servei, cal habilitar -o mantenir- la via d'accés telefònic com a alternativa a l'accés telemàtic. 

Des d'aquesta perspectiva, tal com el Síndic ha assenyalat en ocasions anteriors amb relació als telèfons amb prefix 902 -i al mateix 012-, com a canals d'accés i prestació de serveis gestionats per l'Administració de la Generalitat de Catalunya, els tràmits i les gestions que el ciutadà pot fer de manera telefònica no haurien de tenir un cost addicional amb relació a altres canals d'accés que són gratuïts, sens perjudici del cost ordinari propi del mitjà telefònic emprat.  

En aquest sentit, els canals d'accés a la prestació d'un servei que és obligatori per al ciutadà i que es presta sota tutela pública, malgrat que el prestin empreses privades en règim d'autorització, no han de comportar un cost afegit al que deriva de la prestació del servei. El Síndic entén, com així ho ha indicat en els casos assenyalats, que els canals d'accés a la prestació d'un servei o a la realització de tràmits i gestions relacionats amb un procediment determinat han de ser tots gratuïts, sens perjudici del cost ordinari del mitjà emprat (trucada ordinària, connexió a Internet, etc.). 

També pensa que el servei d'inspecció de vehicles no es pot considerar en si mateix un servei que pugui ser susceptible de contraprestació. Així, considera que l'accés a aquest servei no pot tenir un cost afegit per a l'usuari, si determinats serveis addicionals que presti l'Administració telefònicament poden ser objecte de contraprestació, quan es tracta de canalitzar l'accés a serveis públics de prestació -i recepció, en aquest cas- obligatòria.

Per tot això, el Síndic suggereix a l'actual Departament d'Empresa i Ocupació que l'establiment d'un procés unificat de concertació de dia i hora ha d'incloure també l'accés per via telefònica, amb un número de tarifació ordinària.