Resolució
Q-01796/2010 Disconformitat amb l'Ajuntament de Montcada i Reixac per l'augment del 25% de la quota dels cursos municipals per a no residents.

Matèries
Administració pública i tributs
Tributs
Tributs locals
Data d'inici 22/04/2010
Data de l'últim moviment 07/04/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Montcada i Reixac Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor exposa la seva disconformitat amb relació a la resposta obtinguda de la reclamació que va presentar a l'Ajuntament de Montcada i Reixac, en data 10 de novembre de 2009, en què posava de manifest el desacord amb l'augment del 25% de la quota dels cursos de l'Escola Municipal de Talla i Escultura de Montcada i Reixac per a les persones no residents en aquell municipi.

La persona interessada explica que el consistori li va respondre que aquesta mesura s'havia adoptat perquè entenien que aquests cursos eren un servei municipal i els veïns del municipi havien de ser tractats de forma preferent. També en la resposta s'indica que aquesta preferència, per al conjunt de l'oferta formativa per al curs 2009-2010, afecta tant el sistema d'accés a aquells cursos com la matrícula dels no residents, que s'incrementa en un 25%.  

L'article 4 F 3) de l'Ordenança fiscal número 17 reguladora de la taxa per la prestació de serveis culturals vigent per a l'any 2010 estableix que "les tarifes per als usuaris no veïns de Montcada i Reixac tindran un increment de 25% sobre el preu". No obstant això, aquesta nova tarifa per als no residents afectava l'oferta formativa per al curs 2009-2010 i l'esmentat article no consta en l'Ordenança fiscal vigent per a l'any 2009 reguladora de la taxa esmentada.

Finalment, el reclamant també es queixa que aquest any s'han suprimit les classes dels dimarts a causa de la falta d'alumnes.

Contingut

Una vegada estudiat l'informe municipal i la documentació de què es disposa, el Síndic formula les consideracions següents: 

En primer lloc, el consistori indica que les ordenances municipals es van aprovar provisionalment en el ple municipal del dia 29 d'octubre de 2009 i definitivament el 31 de desembre de 2009. Es van publicar el mateix dia al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona (en endavant BOPB) i van entrar en vigor l'1 de gener de 2010. 

En aquest sentit, en l'informe s'assenyala que "tot i fer referència a taxes de l'any 2010, l'aplicació es fa efectiva a partir del primer trimestre del curs formatiu 2009-2010, corresponent a octubre a desembre 2009. La quota és trimestral per a tot el curs formatiu, es manté fixa d'octubre a juny i la persona que vol inscriure's a un curs n'està informada, atès que els preus i les condicions es detallen a la publicitat de l'oferta formativa". 

Amb relació a aquest primer aspecte, el Síndic recorda que la modificació de l'Ordenança fiscal objecte d'aquesta queixa tenia efectes a partir de l'1 de gener de 2010, d'acord amb el BOPB de 31 de desembre de 2009. Per tant, malgrat que el consistori assenyala que les persones que s'apuntaven al curs estaven informades de les quotes que calia pagar per al primer trimestre del curs 2009-2010, aquella quota no està emparada legalment per al trimestre d'octubre a desembre de 2009.   

En segon lloc, pel que fa a l'article 4 punt 3 de l'Ordenança fiscal número 17 reguladora de la taxa per a la prestació de serveis culturals vigent per a l'any 2010, que disposa que "les tarifes per als usuaris no veïns de Montcada i Reixac tindran un increment del 25% sobre el preu", la corporació local assenyala que l'increment regulat en aquest precepte es fonamenta amb el fet que en tractar-se d'un servei municipal els veïns han de ser tractats de forma preferent. 

En relació amb aquesta consideració, el Síndic recorda que la normativa en matèria d'hisendes locals no estableix cap circumstància especial que justifiqui el tractament diferenciat pel fet d'estar empadronat a un municipi, tal com regula l'Ordenança fiscal esmentada. 

D'altra banda, recorda també que el Tribunal Constitucional s'ha pronunciat envers el principi d'igualtat davant la Llei establert a l'article 14 de la Constitució espanyola (en endavant CE), que es concreta en l'obligació de donar el mateix tracte als que es troben en situacions jurídiques equiparables, amb la prohibició de qualsevol discriminació o desigualtat de tracte que manqui d'una justificació objectiva i raonable. 

El Síndic considera que establir tarifes diferents per als usuaris de serveis municipals culturals en funció de si estan empadronats al municipi és contrari al principi d'igualtat de tracte. En aquest sentit, s'ha pronunciat la Sentència del Tribunal Superior de Justícia de Castella-la Manxa (Sentència núm. 164/2002, de 18 de març), en aquest cas per l'aplicació de tarifes diferents a empadronats i no empadronats, en la prestació de serveis funeraris. Es destaca també que en una sentència del Tribunal Suprem, Sala Contenciosa Administrativa, secció 2a, de 12 de juliol de 2006, s'ha assenyalat que l'establiment de bonificacions o tarifes diferenciades d'acord amb l'empadronament comporta una diferència de tracte que no es fonamenta "en un criteri objectiu i raonable, d'acord amb els judicis de valor generalment acceptats". Per tant, l'establiment de tarifes diferenciades segons l'empadronament no és una discriminació jurídicament assumible. 

Així, doncs, el criteri de la residència o l'empadronament com a fonament d'un tracte tarifari diferenciat ha estat expressament rebutjat pels tribunals de justícia. Consegüentment, encara que el consistori indica que l'increment d'un 25% de la quota per als no empadronats pretén donar un tracte preferent als residents en tractar-se d'un servei municipal, aquest criteri s'ha de considerar irregular i que vulnera l'article 14 de la CE. 

D'altra banda, un cop consultat el BOPB del 30 de desembre de 2010, s'observa que l'Ordenança fiscal de 2011 també estableix aquest increment del 25% en la tarifa per a no residents del municipi de Montcada.
 
En conseqüència, el Síndic recomana a l'Ajuntament que deixi sense efectes el contingut de l'article 4.3 de l'Ordenança fiscal número 17 reguladora de la taxa per la prestació de serveis culturals de 2010 i adopti les mesures corresponents. Així mateix, recomana que revisi l'Ordenança fiscal reguladora número 17 aprovada per a l'any 2011, d'acord amb les consideracions anteriors.

Posteriorment, l'Ajuntament de Montcada i Reixac ha informat que pren nota de les consideracions del Síndic i que en aquest sentit revisarà l'ordenança fiscal número 17 reguladora de la taxa per la prestació de serveis culturals i se n'eliminarà el punt 4.3. 

D'això es desprèn que l'Administració ha acceptat la resolució del Síndic, motiu pel qual aquesta institució finalitza les actuacions en aquest assumpte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

03/06/2010 Ajuntament de Montcada i Reixac Sol·licitud d'informació a l'Administració
29/06/2010 Ajuntament de Montcada i Reixac Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
23/02/2011 Ajuntament de Montcada i Reixac Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
01/04/2011 Ajuntament de Montcada i Reixac Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
07/04/2011 Ajuntament de Montcada i Reixac Resolució