Els promotors de la queixa, residents a Gavà i usuaris d'aquest servei de transport, mostren la seva disconformitat amb el fet que s'ha reordenat el servei i s'apliquen unes condicions d'utilització tan restrictives que limiten la possibilitat d'utilitzar-lo.
En la informació aportada pel Consell Comarcal del Baix Llobregat consistent en la normativa d'ús esporàdic de transports especials aprovada l'any 2010 i l'anterior, aprovada l'any 2006, es destaca en primer lloc que el servei es configura com un servei complementari del transport adaptat fix destinat a atendre desplaçaments esporàdics.
Tot i que el document de la normativa indica que aquests desplaçaments són els no recurrents, amb multiplicitat d'orígens i destinacions i que en general no són programables amb gaire antelació, el Síndic constata que no s'hi especifica quan cal considerar que el servei sol·licitat té caràcter recurrent ni tampoc quan s'ha de considerar que es tracta del mateix recorregut.
Per tant, s'obre un marge molt ampli per a la concessió o no del servei, i tenint en compte que la confirmació o denegació del servei el fa l'empresa operadora en el transcurs de la trucada en què se sol·licita, aquest ampli marge de valoració pot comportar una aplicació poc arbitrària o poc homogènia.
Per tal d'evitar-ho, el Síndic considera que seria adient que hi hagués més concreció en la normativa.
D'altra banda i en relació amb la limitació del nombre mensual de viatges que plantejaven les persones interessades, el Síndic constata que en la informació aportada pel Consell Comarcal no es concreta quin és el nombre màxim de viatges al mes disponibles per persona ni tampoc si el patronat i els ajuntaments han determinat un nombre màxim de serveis anuals per persona.
D'aquesta manera, i en vista que tot i que encara no s'ha fet, la normativa preveu la possibilitat de limitar el nombre màxim de serveis, s'hauria d'assegurar que en cas que es faci se n'asseguri la publicitat i que les persones usuàries en tinguin coneixement, per tal de saber en tot moment si poden o no sol·licitar el servei i, si escau, en funció de quins criteris.
De conformitat amb tot això, el Síndic suggereix al Consell Comarcal del Baix Llobregat que adopti les mesures oportunes per tal de:
En primer lloc, definir amb claredat en la normativa d'ús del servei les condicions en les quals es considera que un trajecte és recurrent i en què es podria basar la denegació per aquest motiu del servei sol·licitat.
I en segon lloc, que es faci més publicitat de les condicions d'ús del servei i dels límits establerts i s'asseguri que, en cas que s'estableixin limitacions del nombre de serveis per persona, els usuaris potencials tinguin coneixement dels màxims establerts.