AO-01852/2013 | Actuació d'ofici relativa al desenvolupament del principi d'educació inclusiva |
|
|
|||||||||
|
||||||||||
|
Els darrers mesos, el Síndic ha rebut informacions sobre suposats dèficits de desenvolupament del model d'educació inclusiva iniciat en els darrers anys a Catalunya. Aquestes informacions fan referència a dèficits relacionats amb la regulació i planificació de polítiques d'educació inclusiva, i més concretament sobre: - la suposada manca de desplegament dels articles de la Llei 12/2009, d'educació, referits a l'educació inclusiva, com ara els articles 81.4 i 205.10, sobre la prestació de serveis i programes de suport a l'escolarització dels alumnes amb discapacitats en els centres ordinaris; - la suposada manca d'actualització al principi d'educació inclusiva del Decret 299/1997, de 25 de novembre, sobre l'atenció educativa a l'alumnat amb necessitats educatives especials, que regula l'àmbit de l'educació especial; - la suposada manca de criteris clars per part dels equips d'assessorament psicopedagògic (en endavant EAP) sobre quins alumnes han d'escolaritzar-se a centres ordinaris i quins a centres d'educació especial. Aquestes informacions també fan referència al fet que, suposadament, el Departament d'Ensenyament ha modificat en els darrers temps les línies d'actuació que s'havien desenvolupat darrerament en relació amb l'educació inclusiva. Davant d'aquestes informacions, el Síndic ha decidit obrir una actuació d'ofici i sol·licitar informació al Departament d'Ensenyament.
Atès que la inclusió escolar és un principi rector del nostre sistema educatiu, d'acord amb el que preveu la Llei 12/2009, d'educació, de Catalunya, el Síndic de Greuges ha demanat al Departament d'Ensenyament que apliqui mesures normatives i polítiques que permetin aprofundir encara més en el desenvolupament de l'educació inclusiva a Catalunya. Aquestes mesures han de tenir en compte la dotació dels suports suficients als centres ordinaris per fer possible l'escolarització dels alumnes amb necessitats educatives especials i l'establiment de criteris d'escolarització que combatin les desigualtats territorials i socials en l'aplicació del principi d'educació inclusiva existents actualment. Aquest principi, però, segons ha constatat el Síndic en el marc d'una actuació d'ofici sobre l'educació inclusiva, s'ha vist erosionat en els darrers anys per l'impacte de les restriccions pressupostàries en matèria d'educació, especialment per la dotació de recursos. Així, per primera vegada en els darrers quatre cursos, el nombre d'alumnat amb necessitats educatives especials escolaritzat en centres ordinaris ha decrescut (dels 12.031 del curs 2011/2012 s'ha passat als 11.657 del curs 2012/2013). Les mesures d'austeritat també han comportat reduccions de les hores de personal vetllador assignat a molts centres educatius públics. El Síndic també ha detectat una manca de criteris clars, la qual cosa afavoreix l'existència de desigualtats en l'aplicació del principi d'educació inclusiva. A més, ha observat enormes dificultats perquè un infant de zero a tres anys que pateix una multidiscapacitat amb una afectació severa pugui ser atès en una escola bressol ordinària. La institució ha rebut nombroses queixes per la manca d'oportunitats de l'alumnat amb discapacitat a l'hora d'accedir a les activitats complementàries i extraescolars i al servei de menjador Davant d'aquesta situació, el Síndic ha formulat un seguit de recomanacions al Departament d'Ensenyament. Algunes de les recomanacions són: - Augmentar l'assignació de personal de suport necessari per a l'aten¬ció adequada dels alumnes amb necessitats educatives especials en cada escola ordinària. - Completar la implantació de les unitats de suport a l'educació especial (USEE). - Impulsar i finalitzar la reconversió definitiva dels centres d'educació especial (CEE) en centres de referència per a les esco¬les ordinàries com a mecanisme de suport per fer efectiva l'escolarització inclusiva - Prendre mesures perquè els infants i els adolescents amb discapacitat tinguin accés als diversos serveis escolars (menjador, activitats complementàries, etc.) en condicions d'igualtat amb els altres infants i adoles¬cents. - Garantir l'accés dels infants amb discapacitat a les escoles bressol. - Assegurar la formació dels docents en l'atenció dels alumnes amb discapacitats i amb necessitats educatives especials - Estudiar quines són les ràtios adequades per a l'atenció dels alumnes amb discapacitat i aplicar-les. - Desplegar la normativa que ha de regular i garantir el dret dels infants amb discapacitat a accedir a les activitats extraescolars i de lleure, sense discriminació per raó de cap condició, en igualtat d'oportunitats. - Estudiar la possibilitat d'autoritzar, excepcionalment, l'accés als PQPI de l'alumnat amb necessitats educatives especials graduat en ESO, que, per indicació de l'EAP o del mateix centre, no pot accedir als ensenyaments secundaris postobligatoris.
Data | Administració | Tràmit |
|
||
21/03/2013 | Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
14/05/2013 | Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa | Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
23/09/2013 | Departament d'Ensenyament | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
11/10/2013 | Departament d'Ensenyament | Resolució pendent d'acceptació |
27/11/2013 | Departament d'Ensenyament | Reiteració a la resolució pendent d'acceptació |
13/05/2014 | Departament d'Ensenyament | Resposta a la resolució pendent d'acceptació |
28/05/2014 | Departament d'Ensenyament | Irregularitat |
28/05/2014 | Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa | Irregularitat |
29/05/2014 | Departament d'Ensenyament | Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració |
24/11/2014 | Departament d'Ensenyament | Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració |
05/12/2014 | Departament d'Ensenyament | Resolució pendent d'acceptació |
22/01/2015 | Departament d'Ensenyament | Reiteració a la resolució pendent d'acceptació |
26/10/2015 | Departament d'Ensenyament | Reiteració a la resolució pendent d'acceptació |
14/12/2015 | Departament d'Ensenyament | Resposta a la resolució pendent d'acceptació |
29/12/2015 | Departament d'Ensenyament | Resolució pendent d'acceptació |