La promotora manifesta la seva disconformitat amb l'actuació de l'Ajuntament de Jorba davant de les denúncies presentades per la realització d'unes obres que poden comportar vulneració de la normativa urbanística municipal.
La persona interessada aporta documentació que demostra que en data 2 d'octubre de 2008 va dictar-se resolució d'alcaldia a causa del fet que les obres dutes a terme a la casa veïna, de substitució d'una coberta, no s'ajustaven a la llicència d'obres atorgada i també a causa del fet que la col·locació d'una xemeneia a l'exterior de la façana que no apareix a la llicència d'obres. A més, la sortida de fums no compleix amb les determinacions de les Normes bàsiques de la construcció i s'ha ocupat la propietat veïna.
D'altra banda, es fa esment que l'entrega de la coberta veïna amb la petita part que sobresurt de l'obra del veí no permet una evacuació correcta de les aigües pluvials de la seva finca.
Tot i haver-se donat l'ordre de paralitzar les obres, el promotor de la queixa exposa que no s'ha restaurat la realitat física alterada a fi que les obres s'ajustin a la normativa urbanística. Exposa que va presentar escrits a l'Ajuntament en dates 24 de desembre de 2008 i 17 d'abril de 2009 que reiteraven la sol·licitud de l'adequació de les obres a la legalitat i no ha rebut resposta expressa.
En vista del que exposa l'informe municipal, el Síndic conclou, a partir de la resolució d'alcaldia de data 2 d'octubre de 2008 i en relació amb les obres efectuades, el següent:
En primer lloc, les obres que duu a terme el veí de substitució d'una coberta a casa seva no s'ajusten a la llicència d'obres atorgada per l'alcaldia en data 10 de febrer de 2005.
En segon lloc, s'ha col·locat una xemeneia a l'exterior de la façana que no apareix en la llicència d'obres. A més, la sortida de fums no compleix amb les determinacions de les Normes bàsiques de la construcció a què sesupeditava el projecte en el moment de la llicència.
I en tercer lloc, el lliurament de la coberta veïna amb la petita part que sobresurt de l'obra del veí no permet una evacuació correcta de les aigües pluvials de la finca del promotor.
No obstant el contingut de la resolució esmentada, en l'informe tramès el consistori exposa que la xemeneia és susceptible de legalització i que en relació amb la coberta cal tenir en compte que les llicències s'atorguen sens perjudici de tercers.
Respecte a això, el Síndic recorda que l'exercici de la protecció de la legalitat urbanística és preceptiu per les corporacions municipals, les quals es veuen obligades per imperi de la llei a vetllar pel seu compliment i a activar els mecanismes establerts legalment per la restauració de la realitat física alterada i l'ordre jurídic infringit.
En detectar-se que es duu a terme una obra sense llicència o que no s'ajusta a les condicions que s'hi assenyalen, cal requerir la persona interessada perquè en el termini de dos mesos sol·liciti la llicència pertinent o, si escau, ajusti les obres a la llicència, tret que aquetes siguin manifestament il·legalitzables.
Un cop transcorregut el termini de dos mesos sense que s'hagi sol·licitat la llicència o sense que s'hagin ajustat les obres, l'Ajuntament ha d'acordar l'enderrocament de les obres, a càrrec de la persona interessada, i ha d'impedir els usos a què podria donar lloc. Ha de procedir de la mateixa manera si les obres són manifestament il·legals o si la llicència es denega perquè l'atorgament d'aquesta seria contrari a les prescripcions de l'ordenament urbanístic.
D'acord amb tot això, el Síndic suggereix que s'incoïn els expedients de protecció de la legalitat urbanística pertinents per restaurar la realitat física alterada i l'ordre jurídic vulnerat en relació amb la instal·lació de la xemeneia i amb les obres de la coberta que so s'ajusten a les condicions de la llicència atorgada, tot aportant còpia dels actes administratius dictats o informe del resultat de les actuacions que s'han dut a terme.
En no haver-se rebut cap resposta del consistori, el Síndic reitera el suggeriment en data 11 de juny de 2010.