Resolució
Q-02041/2014 Manca de resposta de Transports Metropolitans de Barcelona a una reclamació de responsabilitat patrimonial

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Responsabilitat patrimonial
Data d'inici 02/04/2014
Data de l'últim moviment 10/04/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca de resposta de Transports Metropolitans de Barcelona (en endavant TMB) a la reclamació que va presentar en data 25 de febrer de 2014 pels danys que va patir el seu ordinador en ser enganxat per les portes del metro de Barcelona.

Contingut

D'acord amb el que exposa TMB i amb la postura adoptada pel Síndic en ocasió de la tramitació d'altres expedients en què s'han produït danys personals i patrimonials durant la prestació del servei públic de transport de viatgers, aquesta institució reitera que el règim de responsabilitat per danys és el règim de responsabilitat patrimonial de les administracions públiques.

En conseqüència, s'entén que TMB no pot resoldre la reclamació presentada pel promotor sense subjecció a un procediment específic i sense cap intervenció del reclamant, a qui no s'ha facilitat cap informació sobre les accions dutes a terme per comprovar els fets denunciats, i concloure la inexistència de responsabilitat per part de la companyia. 

Pel que fa a aquesta qüestió, i fins i tot si es considera que les reclamacions s'han de resoldre segons les disposicions de dret privat, el Síndic ja s'ha pronunciat en el sentit que TMB, com a entitat que presta un servei públic als ciutadans, ha d'articular un protocol d'actuació per a la tramitació i resolució d'aquestes reclamacions, que garanteixi un tractament uniforme i que ofereixi certes garanties. 

En ocasió de la tramitació d'altres queixes, TMB va comunicar que s'havien introduït uns canvis en el protocol d'actuació que regula la tramitació de les reclamacions per danys que es comunicaven a l'entitat asseguradora i es facilita al reclamant les dades d'aquesta entitat.

Anteriorment, si en el termini de seixanta dies no s'arribava a un acord que resolgués convencionalment la reclamació, es traslladava a l'Entitat Metropolitana del Transport (en endavant EMT) per tal que aquesta entitat tramités, si esqueia, la reclamació de conformitat amb la Llei 30/192, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i el Reglament dels procediments de les administracions públiques en matèria de responsabilitat patrimonial, aprovat pel Reial decret 429/1993, de 26 de març. 

S'entén que aquestes pautes de tramitació, si bé no determinen una submissió plena de la tramitació de les reclamacions al règim substantiu i processal que el Síndic considera que correspon aplicar a aquest tipus de reclamacions, sí que garantirien, en cas de desacord amb la decisió inicial, la tramitació de la reclamació amb les garanties establertes normativament.

Per aquest motiu, el Síndic demana a l'Àrea Metropolitana de Barcelona que traslladi a la companyia asseguradora la reclamació del promotor. En cas de manca d'acord convencional entre l'asseguradora i el reclamant, caldrà que l'Àrea Metropolitana de Barcelona tramiti el procediment oportú, com a administració pública garant de la prestació d'uns serveis públics de qualitat, d'acord amb la Llei 31/2010, de 3 d'agost, de creació de l'ens local supramunicipal.

Tramitació

Data Administració Tràmit

22/04/2014 Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) Sol·licitud d'informació a l'Administració
09/05/2014 Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
13/05/2014 Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) Sol·licitud d'informació a l'Administració
27/05/2014 Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
17/07/2014 Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) Resolució pendent d'acceptació
01/09/2014 Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
30/09/2014 Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) Resposta a la resolució pendent d'acceptació
10/10/2014 Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) Irregularitat
10/10/2014 Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) Irregularitat
10/04/2015 Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) Seguiment finalitzat