Resolució
Q-02067/2009 Manca de resolució del Departament d'Acció Social i Ciutadania d'una sol·licitud de reconeixement del grau de dependència i de la reclamació corresponent.

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Persones amb discapacitat
Data d'inici 27/04/2009
Data de l'últim moviment 19/01/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora explica que el Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC) va reconèixer a la seva filla un grau III nivell 2 de dependència mitjançant una resolució del 16 de gener de 2008.

La mare de la persona interessada assenyala que des del mes de gener i fins al mes de setembre de 2008 es va posar en contacte, diverses vegades, amb les oficines de serveis social de primària de Figueres i amb Prodep (Programa per a l'impuls i l'ordenació de la promoció de l'autonomia personal i l'atenció de les persones amb dependències) per saber per què no s'havia establert el Programa individual d'atenció (en endavant PIA) de la seva filla. 

Assenyala que finalment, el mes de juny, va aconseguir que la visités l'assistent social de Figueres qui li va dir que faria gestions per tal que des de Girona incloguessin la seva filla dins de les relacions per gestionar el PIA al més aviat possible.

La promotora explica, a més, que sense haver rebut la visita per establir el PIA, el mes de setembre de 2008 la seva filla va morir, fet que va comunicar als serveis socials de primària, els quals li van comentar que l'assistent responsable estava de baixa mèdica i que ells no hi podien fer res. 

Igualment explica que, el mes d'octubre, en interessar-se per l'estat de tramitació de l'expedient de la seva filla, des dels serveis socials de primària li van informar, de paraula, que el setembre de 2008 s'havia paralitzar l'expedient i que a partir de llavors ara s'havia de tramitar com a expedient de persona ja difunta. 

Atès tot això, l'11 de desembre de 2008, la promotora va presentar una reclamació respecte de la qual no ha rebut cap resposta.

Contingut

El Síndic indica a l'actual Departament de Benestar Social i Família que aquest cas es correspon amb la problemàtica general dels procediments de reconeixement de la situació de dependència i del dret d'accés a les prestacions i als serveis vinculats en què durant la tramitació del procediment es produeix la defunció de la persona sol?licitant. Per tant, el Síndic recorda que el dia 26 de maig de 2010 (en el marc de l'actuació d'ofici 05426/08) va emetre una resolució adreçada al DASC en la qual exposava diverses consideracions i suggeriments sobre aquesta problemàtica.

Sobre aquestes consideracions i suggeriments, el DASC va respondre que "ha de ser el Ministeri de Sanitat i Política Social qui ho reguli a través d'una norma estatal comuna". Assenyala, igualment, que "fins que el Govern espanyol no prengui una decisió comuna, el Departament continuarà aplicant les Instruccions 10/2009, que reconeixen el dret de les persones hereves a percebre les quantitats corresponents a les prestacions econòmiques que haurien correspost a la persona interessada només quan la defunció s'hagi produït amb posterioritat a la resolució del PIA".

D'acord amb aquesta informació, el Síndic entén que, pel que fa a la problemàtica general, al seu dia el DASC no va acceptar els seus suggeriments.

Pel que fa a aquest cas, s'entén que aquesta determinació implica reconèixer que en aquests supòsits "no s'ha arribat a reconèixer el dret a percebre cap prestació" i que, en conseqüència, s'haurà de dictar una resolució en aplicació de la Instrucció 10/2009.

Segons aquestes consideracions, el Síndic recorda al Departament de Benestar Social i Família que l'article 42 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l'article 53 de la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, disposen el deure de les administracions de dictar resolució expressa sobre tots els procediments, i de notificar-la a les persones interessades, amb les úniques excepcions previstes expressament pels preceptes esmentats. 

Atès tot això, i per cloure finalment aquest assumpte, el Síndic recorda la necessitat que es tingui en compte i es respectin les formalitats i els requisits establerts, especialment pel que fa a dictar resolució expressa i comunicar-la a les persones interessades.

Amb aquests recordatoris, es finalitza la intervenció en aquest assumpte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

13/05/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
23/12/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
21/05/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/12/2010 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
19/01/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució