AO-02079/2008 | Actuació d'ofici sobre la presumpta situació de risc d'una menor de catorze anys amb problemes d’absentisme escolar i un possible inici al consum de tòxics |
|
|
||||||||||
|
|||||||||||
|
El Síndic va rebre una comunicació referent a la situació de risc en què semblava que es trobava una menor de catorze anys d'edat. Els indicadors detectats fan referència a la toxicomania dels progenitors, l'absentisme escolar de la menor, que actualment sembla que està expulsada del centre, i el possible inici en el consum de tòxics. Per això, el Síndic obre una actuació d'ofici per saber el grau de coneixement i d'actuació de l'Administració en aquest cas.
Sens perjudici de la informació sol·licitada al Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC), segons el que exposa el consistori, el Síndic fa les consideracions següents: D’entrada, s'observa que l'Ajuntament ha abocat recursos i esforços en la família de la menor, a través del suport i l'ajuda des dels serveis socials municipals al llarg dels anys. No es dubta ni es posa en qüestió l'esforç de l'Ajuntament per ajudar els pares en la criança dels fills, mitjançant beques de menjador i altres ajuts. Queda palesa aquesta actuació de l'Administració local per aconseguir la inserció laboral dels pares i la superació dels problemes d'addicció que tenen. Amb tot, aquesta noia va viure durant un llarg període de temps en unes condicions familiars que no podien garantir la cobertura de les seves necessitats bàsiques des d'una concepció biopsicosocial. En l'informe rebut es fa constar el suport indirecte que han proporcionat a la menor els serveis socials a través del suport a la mare i a la família extensa. També s'exposa que els avis i oncles atenien la menor, però es troba a faltar la valoració de la situació familiar des de la perspectiva de l’interès principal de la menor quan la situació del nucli familiar es deteriorava de forma greu i els drets de la menor es podien veure vulnerats, no només a causa de l'absentisme escolar de la menor i a causa de la vulneració del seu dret a l'educació, sinó també pel que fa als altres àmbits de la vida quotidiana. Perquè tot i tenir en compte el suport de la família extensa, a la llar de la qual es diu fins i tot que "residia habitualment", en l'anterior informe només consta que hi visqués durant un curs escolar. D'acord amb això, el Síndic recorda la necessitat d'una actuació proactiva de l'Administració i no només reactiva a les demandes dels ciutadans, en el cas dels menors d'edat, que depenen dels adults a l'hora de sol·licitar ajut als serveis socials. En aquests casos, l'Administració ha d'actuar d'ofici, ha de posar en coneixement dels serveis de protecció a la infància la situació que es detecta i els ha de demanant assessorament. La queixa es refereix a actuacions llunyanes en el temps, i el Síndic fa aquestes consideracions i aquest recordatori per tal que es tinguin en compte en actuacions futures els nuclis familiars amb infants en situació de risc.
Data | Administració | Tràmit |
|
||
08/05/2008 | Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
08/05/2008 | Ajuntament de Tarragona | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
26/11/2008 | Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
09/02/2009 | Ajuntament de Tarragona | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
12/02/2009 | Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
26/05/2009 | Ajuntament de Tarragona | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
26/05/2009 | Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
29/06/2009 | Ajuntament de Tarragona | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
16/09/2009 | Ajuntament de Tarragona | Resolució |
19/10/2009 | Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
23/10/2009 | Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
19/01/2010 | Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) | Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
20/01/2010 | Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
08/02/2010 | Departament d'Interior, Relacions Institucionals i Participació (28/11/2006 - 26/12/2010) | Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració |
08/02/2010 | Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) | Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració |
11/03/2010 | Departament d'Interior, Relacions Institucionals i Participació (28/11/2006 - 26/12/2010) | Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració |
04/05/2010 | Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) | Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració |
04/05/2010 | Departament d'Interior, Relacions Institucionals i Participació (28/11/2006 - 26/12/2010) | Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració |
19/05/2010 | Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) | Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració |
03/06/2010 | Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) | Resolució |
30/12/2010 | Departament d'Interior | Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració |
02/03/2011 | Departament d'Interior | Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració |
12/04/2011 | Departament d'Interior | Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració |
20/04/2011 | Departament de Benestar Social i Família | Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració |
20/04/2011 | Departament d'Interior | Resolució |
13/07/2011 | Departament de Benestar Social i Família | Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració |
20/07/2011 | Departament de Benestar Social i Família | Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració |
25/11/2011 | Departament de Benestar Social i Família | Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració |
12/12/2011 | Departament de Benestar Social i Família | Seguiment finalitzat |
Normativa |
|
Llei 18/2003, de 4 de juliol, de suport a les famílies- DOGC.3926 (16/07/2003) |
Llei 8/1995, de 27 de juliol, d'atenció i protecció als infants i els adolescents i de modificació de la Llei 37/1991, de 30 de desembre, sobre mesures de protecció dels menors desemparats i de l'adopció- DOGC.2083 (02/08/1995) |
Decret 127/1997, de 7 de maig, pel qual es modifica parcialment el Decret 2/1997, de 7 de gener, pel qual s'aprova el Reglament de protecció dels menors desemparats i de l'adopció- DOGC.2402 (30/05/1997) |