En l'informe de l'Ajuntament s'exposa, d'una banda, que no resulta acceptable que el pare de l'infractor considerés que el seu fill no cometia cap acte incívic quan orinava al carrer, ja que al polígon on es van produir els fets hi ha diversos bars de copes amb entrada gratuïta que poden oferir un espai alternatiu adequat; i, d'altra banda, que a l'hora d'imposar la sanció es va prendre en consideració el fet que les infraccions considerares lleus poden ser sancionades amb multa des de 60 fins a 600 euros.
En relació amb la condició de persona menor d'edat de l'infractor, el Síndic assenyala que els menors són objecte d'un tractament específic per part del nostre ordenament jurídic, i tenen reconeguts drets específics que en el cas plantejat semblen no haver-se tingut en compte, si més no de forma explícita, ni en la tramitació del procediment ni en la determinació de la sanció.
Així, la Convenció de les Nacions Unides sobre els drets de l'infant estableix en l'article 3 que en totes les accions que concerneixin l'infant, tant si són portades a terme per institucions públiques com privades, tribunals de justícia o autoritats administratives, la consideració principal ha de ser l'interès primordial de l'infant.
D'altra banda, el Síndic assenyala que l'Administració ha d'exercir la potestat sancionadora d'acord amb els principis inspiradors de l'ordre penal, i en el dret penal de menors prima, com a element primordial del procediment i de les mesures que s'adoptin, l'interès superior del menor.
D'acord amb això, el Síndic considera que la graduació de la sanció hauria d'haver ponderat de forma explícita la condició de menor del noi, la funció educativa de la sanció i altres elements com el fet que el noi no tenia antecedents i va actuar de bona fe, col·laborant amb els agents denunciants i reconeixent els fets.
Per això el Síndic entén que la tramitació de l'expedient hauria d'haver valorat la condició de menor de l'infractor, i la resta de circumstàncies concurrents, que si bé no desvirtuen el fet sancionat, haurien d'haver estat tingudes en compte per graduar la sanció en la quantia mínima.
En relació amb el fet que l'Ordenança municipal de civisme reculli la possibilitat que els ciutadans sancionats puguin dur a terme treballs comunitaris en substitució de la sanció econòmica imposada, el Síndic valora positivament la inclusió de mesures alternatives a la multa però indica que aquesta possibilitat únicament apareix mencionada en el document de notificació de resolució de l'expedient, de manera que tenint en compte la funció educativa que ha de tenir una normativa de civisme, l'Ajuntament hauria de promoure amb més intensitat l'adopció d'aquest tipus de mesura plantejant-la des de l'inici de la tramitació dels expedients sancionadors i informant-ne les famílies.