Resolució
Q-02096/2013 Manca d'informació de l'Ajuntament de Castellví de la Marca en relació amb el cobrament de les quotes mensuals de l'escola bressol municipal Els Gotims

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Drets i deures dels alumnes
Data d'inici 18/03/2013
Data de l'últim moviment 24/07/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Castellví de la Marca Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca d'informació de l'Ajuntament de Castellví de la Marca en relació amb el cobrament de les quotes mensuals de l'escola bressol municipal Els Gotims. 

La promotora de la queixa exposa que el curs 2012/2013 l'Ajuntament de Castellví de la Marca ha decidit començar a cobrar les quotes mensuals dels infants en el moment d'inici del curs, és a dir, al setembre.

Segons exposa, durant els cursos anteriors, l'Ajuntament tan sols cobrava a les famílies les mensualitats a partir del moment en què l'infant començava a assistir a l'escola bressol. Sembla que aquest nou criteri no es va comunicar a les famílies i, en conseqüència, quan el seu fill va iniciar el curs al mes de novembre, se li van carregar les quotes de setembre i octubre (312 euros en concepte de les dues mensualitats anteriors).

Contingut

En l'informe de l'Ajuntament de Castellví de la Marca s'assenyala, en síntesi, que fins al curs 2011/2012 l'Ajuntament només oferia el servei als infants de P1 i P2 amb la condició que caminessin. Per tant, un infant matriculat a P1 no podia assistir a la llar fins que caminava i, en conseqüència, com que no se li oferia el servei, no se li cobrava la quota. Aquest any, en canvi, s'ofereix servei de P0, P1 i P2, i per tant els infants poden accedir al servei des del mes de setembre; per aquest motiu es cobren les quotes des d'aquest mes.

Per la seva banda, el Síndic assenyala que el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals (aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març) estableix que les entitats locals poden establir taxes per la prestació de serveis públics o la realització d'activitats administratives de competència local que es refereixin de manera particular als subjectes passius, els afectin o els beneficiïn (article 20). L'obligació de pagament de la taxa es relaciona, doncs, amb la prestació del servei públic corresponent, en aquest cas de llar d'infants. 

L'Ajuntament assenyala que la persona interessada no va comunicar en cap moment la seva intenció de no portar el seu fill a l'escola bressol fins al novembre i que, encara que ho hagués fet, se li hauria dit que havia de satisfer igualment les quotes ja que el curs i el material necessari es planifiquen en funció dels infants matriculats.

Tanmateix, més enllà de la prestació efectiva del servei, el Síndic considera que el fet de la matrícula i la reserva de plaça corresponent constitueixen l'element decisiu a l'hora de determinar el moment en què neix l'obligació de pagament de la taxa de llar d'infants.

En aquest sentit, el Síndic entén que en el moment en què es formalitza la matrícula i l'Ajuntament fa una reserva de plaça neix l'obligació de satisfer la taxa, amb independència del moment en què la família decideixi finalment portar l'infant a la llar. En canvi, aquesta obligació de pagament no existiria en cas que no hi hagués una reserva de plaça en el recurs per part de l'Ajuntament i l'accés a la llar es produís un cop començat el curs.

D'altra banda, el Síndic considera que s'hauria d'haver comunicat a les famílies que un cop formalitzada la matrícula l'obligació de pagament naixia des del setembre. D'una banda, perquè la informació a les famílies constitueix un element rellevant dins dels procediment d'admissió als centres educatius sostinguts amb fons públics, i de l'altra perquè en aquest cas es donava una nova circumstància, l'admissió d'infants des de P0, que motivava un canvi de criteri respecte d'anys anteriors.

D'acord amb això, el Síndic suggereix que de cara al curs vinent es valori la possibilitat d'incloure la informació relativa al pagament de les quotes dels infants que s'incorporen a la llar després de l'inici de curs dins de la documentació que es facilita a les famílies, per evitar situacions com la que ha afectat la persona interessada i tenint en compte que en cursos anteriors l'Ajuntament havia actuat amb un criteri diferent.

Tramitació

Data Administració Tràmit

09/04/2013 Ajuntament de Castellví de la Marca Sol·licitud d'informació a l'Administració
23/04/2013 Ajuntament de Castellví de la Marca Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
16/05/2013 Ajuntament de Castellví de la Marca Resolució pendent d'acceptació
02/07/2013 Ajuntament de Castellví de la Marca Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
17/07/2013 Ajuntament de Castellví de la Marca Resposta a la resolució pendent d'acceptació
23/07/2013 Ajuntament de Castellví de la Marca Vulneració
24/07/2013 Ajuntament de Castellví de la Marca Seguiment finalitzat