L'octubre de 2008 es va reconèixer a l'àvia de la promotora de la queixa un grau I nivell II de dependència. Posteriorment, el maig de 2009, es va sol·licitar una revisió del grau per empitjorament de l'estat de salut de la persona interessada, però es va produir una gran dilació en la resposta.
El Departament de Benestar Social i Família va informar el Síndic que l'agost de 2010 es va emetre una nova resolució de valoració del grau i nivell de dependència i que en breu es trametrien les dades de capacitat econòmica del seu expedient als serveis socials corresponents per tal que es pogués elaborar el Programa individual d'atenció (en endavant PIA) de la persona interessada.
Tenint en compte que des que es va presentar la sol·licitud de revisió fins que es va emetre la resolució va transcórrer un any i tres mesos, el Síndic va instar el Departament perquè accelerés els tràmits pendents i no es produïssin més retards en el cas exposat.
El Departament va tenir en compte aquest suggeriment i va trametre al Síndic una còpia de la resolució del PIA de la persona interessada, de manera que aquesta institució va donar per closes les seves actuacions.
No obstant això, i atesa la manera com es recollia en la resolució del PIA la prestació a què té dret la persona dependent, en forma de codificació, el Síndic considera que quan l'Administració s'adreça a les persones interessades dins de l'àmbit de la tramitació del seu procediment de dependència, no hauria d'emprar un sistema de codificació sinó que s'hauria d'assegurar que la persona interessada rep de manera clara i prou entenedora tota la informació que li cal. I en el cas d'una resolució mitjançant la qual es reconeix un dret, com és la resolució del PIA, en la qual ha de quedar constància expressa de quina és la prestació i/o el servei a què pot accedir la persona interessada, s'hauria de ser especialment curós de no usar codificacions.
Per aquest motiu el Síndic considera que la codificació d'ús intern que s'utilitzi per tramitar aquests procediments no s'hauria d'emprar en la resolució del PIA i que s'hauria de fer constar la denominació de la prestació i/o el servei de forma completa de manera que sigui prou entenedora i no generi cap dubte.