Resolució
Q-02116/2010 Disconformitat amb l'Ajuntament de Pallejà pels criteris d'exempció de l'impost de vehicles de tracció mecànica per discapacitat.

Matèries
Administració pública i tributs
Tributs
Tributs locals
Data d'inici 12/05/2010
Data de l'últim moviment 28/07/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Pallejà Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Diputació de Barcelona Actuació no irregular de l'administració

Plantejament

El promotor mostra la seva disconformitat amb l'Ajuntament de Pallejà per l'aplicació de l'exempció de l'impost de vehicles de tracció mecànica (en endavant IVTM) corresponent al seu vehicle. 

La persona interessada explica que té reconeguda una pensió per incapacitat permanent amb efectes des del 4 de gener de 2006. Per aquest motiu, va sol·licitar l'aplicació de l'exempció de l'IVTM establerta en l'article 93.1.e) del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, i va sol·licitar la devolució dels imports que havia abonat per aquell concepte. 

Aquestes sol·licituds les va presentar a l'oficina de Pallejà de l'Organisme de Gestió Tributària (en endavant ORGT) el 9 d'abril de 2010 i el 21 d'abril del 2010.

En resposta a la seva sol·licitud d'exempció de l'IVTM, l'Administració tributària el va requerir perquè aportés la resolució del Departament d'Acció Social i Ciutadania sobre el reconeixement de la condició de discapacitat del 33% o superior, i el va informar que en cas de no formalitzar aquell tràmit en un termini de deu dies, s'entendria que ha renunciat al seu dret i es continuaria la tramitació de l'expedient iniciat. 

En resposta a aquell requeriment, el 12 de maig de 2010, el promotor de la queixa va presentar un nou escrit, en què indicava, novament, que tenia reconeguda una pensió per incapacitat permanent i que, d'acord amb el Reial decret 1414/2006, d'1 de desembre, se'l considerés persona amb discapacitat. En aquest sentit, sol·licitava que fossin ateses les sol·licituds presentades el 9 i el 21 d'abril de 2010, amb l'aportació del certificat de la Seguretat Social d'incapacitat permanent. Tanmateix, no consta que s'hagi resolt aquella sol·licitud.

Contingut

De l'informe de resposta de l'ORGT, se'n desprèn que la desestimació de la sol·licitud de la persona interessada es fonamenta en el fet que, malgrat tenir reconeguda una pensió per incapacitat permanent absoluta per l'Institut Nacional de la Seguretat Social (en endavant INSS), no va aportar el certificat de discapacitat emès per l'Institut Català d'Assistència i Serveis Socials. 

El Síndic considera que l'aplicació de l'exempció de l'IVTM per als vehicles matriculats a nom de persones amb discapacitat per al seu ús exclusiu s'ha de poder fer efectiva a aquelles persones que tenen reconeguda una pensió per incapacitat permanent amb independència del grau de valoració que efectuï l'òrgan competent en aplicació dels barems que estableix el Reial decret 1971/1999, de 23 de desembre, sobre el procediment per al reconeixement, la declaració i la qualificació del grau de minusvalidesa. 

Per aquest motiu, les actuacions que s'han dut a terme per assolir aquest objectiu s'han centrat en una proposta de modificació legislativa de la Llei de les hisendes locals, a fi que incorpori a l'ordenament tributari local les mesures legislatives establertes en l'article 1.2 de la Llei 51/2003 i la regulació en les ordenances fiscals de cada municipi dels mitjans de prova acreditatius de la condició de discapacitat.

Amb relació a la proposta de modificació de la Llei d'hisendes locals, el Defensor del Poble, d'acord amb les competències que té assignades i segons consta en l'Informe anual de l'any 2008 que va emetre (apartat 11.4.1.1. Impuesto sobre vehículos de tracción mecànica), va adreçar-se a la Secretaria d'Estat d'Hisenda i Pressupostos per proposar una modificació legislativa que pugui equiparar el grau de discapacitat a les previsions de la Llei 51/2003 als efectes tributaris. Per això, el Síndic es va adreçar al Defensor del Poble per conèixer els detalls i les especificitats de la proposta efectuada a la Secretaria d'Estat d'Hisenda i Pressupostos i l'estat de les actuacions dutes a terme, tot i que a hores d'ara encara no s'ha tingut coneixement d'aquestes dades.

Així mateix, cal fer constar les cauteles i restriccions que s'han de tenir en compte a l'hora de desenvolupar la potestat normativa municipal en matèria tributària, especialment, el fet que la potestat tributària que la Constitució atribueix a les corporacions locals no és originària, sinó derivada, de manera que el rang normatiu de les ordenances fiscals és el de reglament i el principi de reserva de llei en matèria tributària.

En aquest sentit, la Direcció General de Tributs (en endavant DGT) va emetre la Resolució número 203/2007, de 29 de gener, en resposta a una consulta vinculant d'un pensionista de classes passives de l'Estat que té reconeguda una pensió de retir per inutilitat permanent i plantejava si es considerava persona discapacitada als efectes de l'exempció de l'IVTM.

La resolució esmentada, tot i haver estat emesa abans que es dictés la Sentència del Tribunal Suprem en unificació de la doctrina, analitza la qüestió des de la perspectiva que, entre les mesures regulades en la Llei 51/2003, no se'n troba cap de relacionada amb l'àmbit tributari i, per tant, no li és d'aplicació.

El segon paràgraf de l'article 93.2 del Reial decret legislatiu 2/2004, determina que en relació amb l'exempció per vehicles matriculats amb persones amb discapacitat, la persona interessada ha d'aportar el certificat de la discapacitat emès per l'òrgan competent, (com a forma d'acreditar aquella situació), i justificar la destinació del vehicle davant l'ajuntament de la imposició. D'acord amb la remissió esmentada, la DGT entén que en el moment de regular els termes que han de justificar que el titular del vehicle sigui una persona amb la condició legal de persona discapacitada, l'ordenança fiscal es pot remetre al que estableix la Llei 51/2003.

No es tracta, doncs, d'establir una equiparació legal de l'Ordenança fiscal de les resolucions emeses per l'INSS amb el certificat de discapacitat emès per l'òrgan competent, sinó de considerar com a acreditat el requisit substantiu per l'aplicació de l'exempció, el fet que la persona té la condició legal de persona amb discapacitat en grau igual o superior al 33%, mitjançant la constància de la resolució per la qual es reconeix una pensió per incapacitat.

La DGT interpreta que el Text refós que regula la Llei de les hisendes locals, quan dóna la possibilitat als ajuntaments de regular els aspectes formals per la concessió de l'exempció -que no es pot oblidar que té caràcter rogatori-, hi inclou l'acreditació del grau de discapacitat. 

D'acord amb això, i sens perjudici d'una possible modificació legislativa que permeti, a més, unificar en el sistema fiscal local els criteris d'equiparació i acreditació de la condició de discapacitat, per fer possible el gaudi de l'exempció de l'IVTM, el Síndic recomana al consistori que inclogui a l'Ordenança fiscal reguladora de l'impost de vehicles de tracció mecànica la possibilitat d'acreditar la condició legal de discapacitat mitjançant l'aportació de la pensió d'incapacitat reconeguda per l'INSS. 

Per això, fa arribar una proposta orientativa de redacció:

"A l'efecte d'aquest impost es consideraran persones amb discapacitat els contribuents que acreditin un grau de discapacitat igual o superior al 33%.

A banda del certificat acreditatiu d'aquella condició, es considerarà acreditat un grau de discapacitat igual o superior al 33% en el cas de pensionistes de la Seguretat Social que tinguin reconeguda una pensió d'incapacitat permanent total, absoluta o gran invalidesa i en el cas dels pensionistes de les classes passives que tinguin reconeguda una pensió per jubilació o retir per incapacitat permanent per al servei o inutilitat".

Posteriorment, l'Ajuntament de Pallejà ha informat que en la propera modificació de les ordenances fiscals, es proposarà al Ple municipal una nova redacció de l'article 4t relatiu a beneficis fiscals que inclourà el redactat proposat pel Síndic.

En vista que l'Ajuntament ha acceptat la recomanació, el Síndic dóna per tancades les seves actuacions en aquest assumpte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

23/07/2010 Organisme de Gestió Tributària Sol·licitud d'informació a l'Administració
13/10/2010 Organisme de Gestió Tributària Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
17/03/2011 Ajuntament de Pallejà Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
17/03/2011 Organisme de Gestió Tributària Resolució
13/05/2011 Ajuntament de Pallejà Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
14/06/2011 Ajuntament de Pallejà Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
28/07/2011 Ajuntament de Pallejà Resolució