Resolució
AO-02143/2011 Actuació d'ofici relativa a la intervenció de l'Administració en l'acompanyament del procés de desinternament dels joves estrangers immigrats no acompanyats dels centres d'acolliment del sistema de protecció per majoria d'edat determinada per proves mèdiques

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Menors immigrants no acompanyats
Data d'inici 08/04/2011
Data de l'últim moviment 26/11/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Ajuntament de Mataró Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Departament de Benestar Social i Família Pendent d'acceptació per l'administració

Plantejament

Els darrers anys, professionals, entitats cíviques i joves afectats s'han adreçat al Síndic de Greuges per expressar la seva preocupació respecte de possibles vulneracions de drets de les diverses administracions responsables en referència a la protecció, atenció i repatriació de menors immigrants que es troben sols a Catalunya sense referents familiars.

En aquest sentit, un dels col·lectius que es troba en una situació de més vulnerabilitat social està conformat pels joves que tenen documentació en regla que acredita la seva minoria d'edat legal i que són considerats majors d'edat pels sistemes de protecció a la infància sobre la base de l'edat òssia que resulta de les proves mèdiques realitzades.

En aquests casos, la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència (DGAIA) expulsa aquests joves del sistema de protecció de menors, que al seu torn queden en situació de desprotecció perquè no són considerats plenament menors ni tampoc majors d'edat, i no hi ha cap administració que es responsabilitzi clarament de donar resposta a les seves necessitats socials bàsiques. 

A fi d'estudiar aquesta qüestió, el Síndic ha obert una actuació d'ofici.

Contingut

L'estudi de les nombroses queixes rebudes constata que els joves estrangers immigrats no acompanyats que són expulsats del sistema de protecció per majoria d'edat un cop realitzades les proves mèdiques de determinació de l'edat no sempre són derivats de forma adequada als recursos de la xarxa d'adults d'atenció social, la qual cosa limita les seves oportunitats d'acollida i d'integració social. La majoria d'aquests joves són derivats al SAIER, a Barcelona, sense tenir garantida en aquesta primera fase l'atenció de necessitats socials bàsiques (residència, alimentació, etc.). La manca d'un circuit d'atenció social clarament definit que compti amb la participació dels diferents agents socials que poden acompanyar aquest procés dificulta la cobertura d'aquestes necessitats bàsiques.

En aquest sentit, l'Ajuntament de Barcelona ha denunciat al Síndic que els joves expulsats de centres ubicats fora del propi municipi siguin derivats de manera sistemàtica cap a serveis de la ciutat de Barcelona, de manera que se sobrepassa la capacitat del municipi de donar resposta a la demanda existent. Aquesta administració local ha lamentat la manca d'intervenció activa d'altres administracions, com ara la dels municipis on s'ubiquen els centres de procedència d'aquests joves. Aquesta manca d'intervenció es posa de manifest en els informes tramesos per aquests ajuntaments: 

En primer lloc, l'Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda exposa que en l'actualitat no hi ha cap coordinació per a l'atenció d'aquest col·lectiu i que els serveis socials d'atenció primària del municipi no han atès cap jove estranger immigrat no acompanyat.

En segon lloc, l'Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat exposa que no té constància de l'existència de joves estrangers no acompanyats al municipi, per la qual cosa no s'ha fet necessària cap actuació ni coordinació d'atenció específica (malgrat que es treballa de manera activa i coordinada amb els diferents centres d'acolliment i residencials del sistema de protecció a la infància i a l'adolescència amb reunions periòdiques). 

I finalment, l'Ajuntament de Mataró exposa que no disposava de protocol de coordinació entre els serveis socials bàsics i el centre d'acolliment per a l'atenció dels joves que es donaven d'alta per majoria d'edat, un cop realitzades les proves mèdiques de determinació de l'edat. A banda que era un centre d'acolliment creat de feia pocs mesos, l'administració local no havia rebut demandes d'atenció d'aquests joves.

Des d'aquesta perspectiva, convé recordar que la Llei 12/2007, d'11 d'octubre, de serveis socials de Catalunya, estableix en l'article 3 que la finalitat dels serveis socials és assegurar el dret de les persones a viure dignament mitjançant la cobertura de llurs necessitats personals bàsiques i llurs necessitats socials, en el marc de la justícia social i del benestar de les persones. I afegeix que els serveis socials s'adrecen especialment a la prevenció de situacions de risc, a la compensació de dèficits de suport social i econòmic i de situacions de vulnerabilitat i de dependència i a la promoció d'actituds i capacitats de les persones.

De fet, l'article 6 de la Llei esmentada també recorda que tota la població té dret a accedir al sistema públic de serveis socials; també la població estrangera que, com ara aquests joves, malgrat no ser ciutadans dels estats membres de la Unió Europea, es troben en estat de necessitat personal bàsica, d'acord amb el que estableix la legislació en matèria d'estrangeria. 

En aquesta línia, el Decret 142/2010, d'11 d'octubre, pel qual s'aprova la Cartera de serveis socials 2010-2011, recull serveis com ara els serveis socials bàsics, els serveis de menjador social, els serveis de residència temporal per a persones adultes en situació d'exclusió social o els serveis de pis assistit per a joves majors de divuit anys, entre d'altres, que, d'acord amb les necessitats socials dels joves estrangers immigrats no acompanyats, podrien ser adequats per donar resposta a aquestes necessitats.

En vista d'aquestes consideracions, el Síndic demana al Departament de Benestar Social i Família i a les administracions locals que, d'acord amb les competències assignades, planifiquin i coordinin les seves actuacions a fi de garantir l'accés d'aquests joves estrangers immigrats no acompanyats als serveis socials bàsics en el seu procés de desinternament, i que en aquest procés comptin amb l'acompanyament dels serveis socials de municipis que tinguin centres d'acolliment que atenen aquests joves i també d'altres municipis que, malgrat no tenir ubicats en el propi territori aquests centres, disposin d'una cartera de serveis socials idònia per donar resposta a les seves necessitats d'integració social.

Tramitació

Data Administració Tràmit

03/05/2011 Direcció General d'Atenció a la Infància i a l'Adolescència Sol·licitud d'informació a l'Administració
03/05/2011 Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat Sol·licitud d'informació a l'Administració
03/05/2011 Ajuntament de Mataró Sol·licitud d'informació a l'Administració
03/05/2011 Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda Sol·licitud d'informació a l'Administració
14/06/2011 Ajuntament de Mataró Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
20/06/2011 Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
22/06/2011 Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
07/10/2011 Direcció General d'Atenció a la Infància i a l'Adolescència Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
09/12/2011 Direcció General d'Atenció a la Infància i a l'Adolescència Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
31/01/2012 Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
31/01/2012 Ajuntament de Mataró Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
31/01/2012 Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
31/01/2012 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
21/02/2012 Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
27/02/2012 Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda Resolució
29/02/2012 Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda Seguiment finalitzat
20/07/2012 Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
20/07/2012 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
20/07/2012 Ajuntament de Mataró Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
15/01/2013 Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
01/02/2013 Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat Resolució
04/02/2013 Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat Seguiment finalitzat
15/10/2013 Ajuntament de Mataró Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
18/10/2013 Ajuntament de Mataró Vulneració
21/10/2013 Ajuntament de Mataró Seguiment finalitzat
22/12/2014 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
26/11/2015 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació