Resolució
Q-02175/2015 Disconformitat amb l'Organisme de Gestió Tributària i l'Ajuntament de la Garriga per la reclamació en via executiva del pagament de diversos tributs corresponents a un immoble d'aquest municipi

Matèries
Administració pública i tributs
Tributs
Tributs locals
Data d'inici 26/03/2015
Data de l'últim moviment 12/08/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de la Garriga Pendent d'acceptació per l'administració
Diputació de Barcelona Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Contingut

La promotora de la queixa exposa que és copropietària de l'immoble objecte de tribut juntament amb el seu excònjuge, però que és ell qui té atribuït l'ús de l'habitatge d'acord amb la sentència de divorci i qui es va comprometre a assumir el pagament dels tributs i les despeses derivades de l'ús de l'immoble. 

Manifesta que el seu excònjuge incompleix des de fa dos anys les obligacions que va assumir en el conveni regulador i, com a conseqüència d'això, se li reclama a ella en via executiva l'impost sobre béns immobles (en endavant IBI) dels exercicis 2012 i 2013 i la taxa de gestió de residus domèstics de 2013.

També exposa que va presentar una instància a l'Ajuntament el 23 d'agost de 2013, mitjançant la qual sol·licitava que es revisés el requeriment de pagament que havia rebut de l'Organisme de Gestió Tributària (en endavant ORGT) per l'import de les quotes d'IBI de 2012 i 2013 i de la taxa pel servei de gestió de residus domèstics de 2013. Tot i això, com a única resposta, va rebre una comunicació de l'Ajuntament segons la qual la gestió i recaptació dels tributs als quals feia referència havia estat delegada a l'ORGT de la Diputació de Barcelona. Tot i això, aquest organisme ha informat que l'Ajuntament no li va traslladar l'escrit presentat par la persona interessada contra el procediment tributari perquè el resolgués.

El Síndic recorda que la naturalesa de la delegació recaptatòria que l'Ajuntament té acordada amb l'Organisme de Gestió Tributària comporta un trasllat de l'exercici de la competència, i que l'Ajuntament continua tenint la titularitat de la potestat tributària en sentit ampli.

Les interrelacions entre l'Ajuntament i l'ORGT s'han de regir pels principis de col·laboració i coordinació, de manera que ha d'haver-hi un trasllat intern dels escrits que presentin els ciutadans cap a l'ens que sigui pertinent per resoldre, en funció de l'acord de delegació que s'hagi signat. En cap cas, l'existència d'una delegació de l'exercici d'una competència pot ser causa o justificació d'una manca de resposta a un escrit, sol·licitud o recurs presentat per un ciutadà, ni pot comportar una pèrdua o reducció del drets de defensa dels ciutadans.  

En conseqüència, el Síndic suggereix a l'Ajuntament de la Garriga que estableixi els protocols d'actuació pertinents perquè hi hagi una col·laboració i coordinació entre aquesta administració i l'organisme en el qual ha delegat l'exercici de les competències en matèria de tributs, i que s'estableixin vies de trasllat intern dels escrits, sol·licituds o recursos presentats pels ciutadans per tal que siguin resolts per l'administració competent amb independència del lloc de presentació.

Tramitació

Data Administració Tràmit

30/03/2015 Ajuntament de la Garriga Sol·licitud d'informació a l'Administració
30/03/2015 Organisme de Gestió Tributària Sol·licitud d'informació a l'Administració
13/05/2015 Organisme de Gestió Tributària Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
15/05/2015 Ajuntament de la Garriga Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
27/05/2015 Ajuntament de la Garriga Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
25/06/2015 Ajuntament de la Garriga Resolució pendent d'acceptació
25/06/2015 Organisme de Gestió Tributària No irregularitat
12/08/2015 Ajuntament de la Garriga Reiteració a la resolució pendent d'acceptació