Resolució
Q-02227/2010 |
Irregularitats del Departament d'Acció Social i Ciutadania en la tramitació d'una sol·licitud del títol de família monoparental. |
Matèries |
Polítiques socials |
Infància i adolescència |
Drets de les famílies. Subvencions i ajuts |
|
|
Data d'inici |
19/05/2010 |
Data de l'últim moviment |
30/03/2011 |
|
Administracions afectades |
|
Administració |
Últim moviment |
|
Departament de Benestar Social i Família |
Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució |
|
Plantejament
El promotor es queixa de la denegació del carnet monoparental del Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC). Exposa que va presentar la sol?licitud del títol de família monoparental a la Secretaria de Polítiques Familiars i Drets de Ciutadania en data 3 de novembre de 2009; que li va ser denegada el 13 d'abril de 2010 mitjançant la resolució motivada per la manca de compliment dels requisits per ser considerat família monoparental.
Explica també que ha presentat un recurs d'alçada, però atesa la seva necessitat de disposar d'aquest títol per acollir-se als beneficis que li suposaria -per exemple, en la sol?licitud d'un habitatge de protecció oficial- i que li permetrien millorar la seva situació i la del seu fill, demana també la intervenció del Síndic.
La persona interessada refereix, en aquest sentit, el que estableixen els articles 4.2 a) i 4.5 del Decret 151/2009, de 29 de setembre, de desplegament parcial de la Llei 18/2003, de 4 de juliol, de suport a les famílies: "[...] família monoparental és aquella en què el pare o la mare amb fills o filles a càrrec conviuen alhora amb una altra persona o persones amb cap de les quals té relació matrimonial o unió estable de parella"; i "es perd aquesta condició en el moment en què la persona que encapçala aquesta unitat familiar contrau matrimoni amb una altra persona o constitueix una unió estable de parella".
La persona interessada fa constar que té la guàrdia i custòdia del seu fill, mentre que la seva exdona té la de la seva filla. Explica que per raons purament materials, ell i el seu fill comparteixen habitatge amb una tercera persona, amb la qual no l'uneix cap vincle ni relació afectiva.
S'observa que en la resolució denegatòria es fa constar que en aquest cas o bé no es compleixen els requisits de família monoparental o bé la documentació aportada no permet aplicar altres supòsits que donin lloc a la concessió del títol de família monoparental. En aquesta qüestió, el promotor diu que li va ser requerit un document acreditatiu del lloguer de l'habitatge. Ell no té signat cap contracte amb la persona propietària del pis amb qui comparteix domicili, però hi té un acord verbal de compartir despeses.
Poc després, el promotor de la queixa ha informat que s'ha posat en contacte telefònicament amb la Secretaria de Polítiques Familiars i Drets de Ciutadania en dates 22 i 23 de setembre de 2010 i que ha estat informat que no es té constància del recurs que va interposar ni de la sol·licitud del Síndic, i menys encara de la resolució estimatòria del recurs.
Contingut
El DASC comunica que la causa de la informació errònia que va ser facilitada a la persona interessada sobre la manca de constància del seu recurs d'alçada rau en la manca de previsió en l'aplicació de consulta d'un procediment de gestió de recursos d'alçada, per la qual cosa la informació no constava en l'aplicació informàtica. De tota manera, aquest departament informa que per evitar situacions com la descrita s'han donat instruccions per tal que es facin constar les observacions corresponents en l'expedient de l'aplicació informàtica. Per exemple, en aquest cas s'hi ha fet constar "recurs d'alçada en tràmit".
Quant al retard en la notificació de la resolució, el DASC indica que l'Assessoria Jurídica preveia redactar la resolució conseqüència del recurs d'alçada la darrera setmana d'octubre.
En vista d'aquesta informació, es donen per tancades aquestes actuacions.
Això no obstant, el Síndic assenyala que les incidències en la resolució de la sol?licitud del títol de família monoparental de la persona interessada (la denegació inicial, la informació errònia facilitada des del DASC al promotor i el retard en resoldre), que han fet que un any després d'haver estat presentada encara no hagi estat resolta definitivament, han produït perjudicis en la persona interessada, ja que l'han privat de tenir accés a determinades prestacions i serveis per les quals disposar del títol és un requisit.
D'acord amb això, el Síndic recorda el deure de l'Administració de resoldre en un termini raonable les sol·licituds dels ciutadans. En aquest cas, la persona interessada va presentar la sol?licitud del títol de família monoparental el dia 3 de novembre de 2009; la notificació de la resolució denegatòria era de data 14 d'abril de 2010; el recurs del sol·licitant va ser presentat el dia 26 d'abril de 2010, però a hores d'ara encara no ha rebut la resolució que atorga el títol.
Es desconeixen les causes de retard en la resolució del recurs, però s'observa que el 30 d'agost el DASC va comunicar que es resoldria el recurs favorablement. Per aquest motiu, el Síndic recorda el Codi de bones pràctiques administratives presentat per aquesta institució quant a l'obligació de resoldre en el termini raonable: "L'Administració ha de complir els terminis de tramitació previstos i no pot justificar-ne l'incompliment en la manca de mitjans o la inadequada organització dels seus serveis. La demora irracional, desproporcionada i sense causa justificada en l'adopció de la resolució administrativa pot donar lloc a responsabilitat patrimonial de l'Administració, sens perjudici de la complexitat de la qüestió debatuda i les incidències sorgides en el curs de la tramitació".
Amb aquest recordatori de deures legals, es donen per finalitzades les actuacions en aquest cas.
Tramitació
Data |
Administració |
Tràmit |
|
11/06/2010 |
Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) |
Sol·licitud d'informació a l'Administració |
07/09/2010 |
Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) |
Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
17/09/2010 |
Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) |
Resolució |
05/10/2010 |
Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) |
Sol·licitud d'informació a l'Administració |
27/10/2010 |
Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) |
Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
12/11/2010 |
Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) |
Resolució |
16/02/2011 |
Departament de Benestar Social i Família |
Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració |
22/03/2011 |
Departament de Benestar Social i Família |
Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració |
30/03/2011 |
Departament de Benestar Social i Família |
Resolució |
Normativa i jurisprudència
Normativa |
|
Llei 18/2003, de 4 de juliol, de suport a les famílies- DOGC.3926 (16/07/2003) |
Decret 151/2009, de 29 de setembre, de desplegament parcial de la Llei 18/2003, de 4 de juliol, de suport a les famílies- DOGC.5475 (01/10/2009) |
Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- BOE.295 (27/11/1992) |