Resolució
Q-02239/2010 Manca de resposta de l'Administració penitenciària a la sol·licitud d'un intern.

Matèries
Seguretat ciutadana i justícia
Serveis penitenciaris
Data d'inici 20/05/2010
Data de l'últim moviment 08/02/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Justícia Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

Un intern, actualment destinat al Centre Penitenciari Brians 2, manifesta que porta nou mesos pres i que li queden nou mesos més, per una causa de l'any 2003, i que actualment està a la Unitat de Salut Mental del Centre.

Exposa que l'advocat que el va defensar va voler arribar a un acord per acceptar una condemna de dos anys d'internament en un psiquiàtric però que ell va preferir que es fes el judici, i que la sentència va ser una mesura alternativa de dos anys.

També manifesta que el 16 de juliol el van detenir quan la policia li va demanar la documentació i el van portar a la presó Model de Barcelona i després el van traslladar al centre Brians 2.

Manifesta que ha sol·licitat, sense haver tingut cap resposta tant del jurista del Centre Penitenciari d'Homes de Barcelona com del jurista de Brians 2, informació relativa a la seva situació processal penal que li permeti aclarir la pena o mesura de seguretat imposada, la situació de compliment d'aquesta pena, quin període d'estada a la presó li queda i més aspectes que afecten la seva estada a la presó.

Contingut

El Departament de Justícia ha tramès un informe extraordinàriament exhaustiu, cosa que es valora molt positivament, però el contingut d'aquest informe promou a fer les consideracions següents: 

1. D'acord amb el contingut del Codi penal, en el cas de concurrència de penes i mesures de seguretat, aquestes s'han de complir amb anterioritat a les penes de presó imposades, i posteriorment computar pel compliment de la pena.

Aquesta circumstància és contradictòria amb el contingut de la fitxa processal penal en què es fa constar que l'intern està complint una pena de presó i que té una mesura de seguretat de dos anys a un centre psiquiàtric que ha de complir després de la pena de privació de llibertat.

2. L'intern ha estat complint la pena de presó a la unitat de psiquiatria del Centre Penitenciari d'Homes de Barcelona des del 12 d'agost de 2009 i a la del Centre Penitenciari de Brians 2 des del 29 de desembre de 2009 fins a l'actualitat.

3. En el supòsit que l'intern ja hagués complert la mesura de seguretat entre el 2004 i 2006, el centre hauria d'haver sol·licitat al jutjat penal si calia suspendre o no la resta de la pena, o aplicar alguna de les mesures previstes a l'article 96.3 del Codi penal. 

4. Hi ha la circumstància que l'intern té un règim de compliment de presó d'una mesura de seguretat més que no pas d'una pena de presó.

5. D'acord amb la informació psiquiàtrica no s'hauria de procedir a la classificació penitenciària, sinó, en tot cas, sol·licitar al jutge la possibilitat de substituir la pena de presó per la mesura de seguretat, que caldria revisar anualment.

6. També seria bo que el centre sol·licités al jutjat corresponent els motius pels quals no es va executar la pena de presó fins al 17 de juliol de 2009, després d'haver complert la mesura de seguretat al 2006.

7. Finalment, el Síndic suggereix que es faciliti a l'intern, a través del jurista que designi el centre, la informació necessària que li permeti conèixer la situació juridicopenitenciària en què es troba.

Tramitació

Data Administració Tràmit

02/06/2010 Departament de Justícia Sol·licitud d'informació a l'Administració
15/09/2010 Departament de Justícia Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
08/10/2010 Departament de Justícia Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
24/01/2011 Departament de Justícia Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
08/02/2011 Departament de Justícia Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi Penal- BOE.281 (24/11/1995)