Resolució
Q-02248/2009 Manca de resolució del Departament d'Acció Social i Ciutadania a una revisió del reconeixement de la situació de dependència i del dret als serveis vinculats.

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Persones amb discapacitat
Data d'inici 08/05/2009
Data de l'últim moviment 07/02/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor exposa que el dia 25 de juny de 2008 va presentar una sol·licitud de revisió al Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC) de la resolució de reconeixement de la situació de dependència i del dret als serveis vinculats per empitjorament de l'estat de salut a nom del seu pare, respecte de la qual no ha rebut cap resposta.

El promotor va presentar la sol·licitud de reconeixement de la situació de dependència en data 6 de juny de 2007 i el DASC va emetre la resolució de grau el dia 22 d'octubre de 2007.

Segons explica el promotor, el seu pare va morir abans que s'hagués dut a terme la revisió del seu grau de disminució, ni tan sols cap persona de l'equip del Prodep no havia anat a fer la valoració, tot i haver transcorregut un any des de la presentació de la sol·licitud.

Contingut

En relació amb aquesta queixa, el Síndic va adreçar una sol·licitud d'informació al DASC el 22 de maig de 2009 i la va reiterar el 20 de juliol de 2009 i el 21 de gener de 2010. 

Amb tot, de l'estudi de la informació de l'expedient, el Síndic entén que el problema de fons és la manca de resolució d'un procediment de reconeixement de la situació de dependència i del dret a les prestacions socials i als serveis vinculats, en què mentre es tramitava s'ha produït la defunció de la persona sol·licitant. En relació amb aquesta qüestió, el dia 26 de maig de 2010 aquesta institució va formular diverses consideracions i suggeriments en el marc de l'actuació d'ofici 05426/08.

Com a resposta, el DASC va assenyalar que "ha de ser el Ministeri de Sanitat i Política Social qui ho reguli a través d'una norma estatal comuna". També va indicar que "fins que el Govern no prengui una decisió comuna, el Departament continuarà aplicant les Instruccions 10/2009 que reconeixen el dret de les persones hereves a percebre les quantitats corresponents a les prestacions econòmiques que haurien correspost a la persona interessada només quan la defunció s'ha produït amb posterioritat a la resolució del Programa individual d'atenció".

Finalment, el DASC va trametre el 16 de novembre de 2010 un informe amb relació a l'expedient de la persona interessada en aquest mateix sentit i va reproduir aquest criteri d'aplicar les Instruccions 10/2009.

Per tant, d'acord amb aquesta informació, s'entén que, pel que fa a la problemàtica general, no s'han acceptat els suggeriments fets en el marc de l'actuació d'ofici.

No obstant això, el Síndic recorda al Departament de Benestar Social i Família que l'article 53 de la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, disposa el deure de les administracions de dictar resolució expressa sobre tots els procediments i de notificar-la a les persones interessades, amb les úniques excepcions que són previstes expressament pels preceptes esmentats. De la mateixa manera, l'article 22 d) del mateix cos legal, estableix el dret dels ciutadans a obtenir una resolució expressa i que els la notifiquin dins del termini legalment establert.

D'altra banda, el Codi de bones pràctiques administratives, en el capítol VII, estableix el deure de l'Administració a contestar de forma expressa els escrits de les persones interessades.

Per tot això, i per concloure finalment aquest assumpte, el Síndic recorda la necessitat que es tinguin en compte i es respectin les formalitats, els requisits i els deures legals establerts, especialment pel que fa a dictar resolució expressa i comunicar-la dins del termini legalment establert a les persones interessades.

Amb aquest recordatori, es finalitza la intervenció en aquest assumpte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

22/05/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
21/07/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
22/01/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
16/11/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/12/2010 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
07/02/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució

Expedients Relacionats

Q-02249/2009