Resolució
Q-02248/2012 Disconformitat amb la suspensió d'una prestació de renda mínima d'inserció

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Inclusió social
Data d'inici 22/03/2012
Data de l'últim moviment 20/02/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Empresa i Ocupació Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la suspensió de la seva prestació de renda mínima d'inserció que es va acordar mitjançant resolució de 21 d'octubre de 2011. 

D'acord amb la informació aportada, la promotora ha presentat un recurs contra aquesta resolució, però encara no s'ha resolt

Contingut

La Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom informa que la suspensió es va fer per trasllat temporal de residència; que no hi ha constància que la persona interessada hagués interposat recurs d'alçada, i que no ha justificat els viatges efectuats per valorar la represa de la prestació.

Un cop valorada la informació de què es disposa, el Síndic fa les consideracions següents:

En primer lloc, segons consta en l'acta de l'entrevista feta pels serveis del Departament d'Empresa i Ocupació amb la persona interessada en data 30 de setembre de 2011, el darrer d'aquests viatges es va iniciar el 29 de juny de 2011. Per tant, en aquell moment encara no estaven en vigor les noves condicions establertes per al manteniment de la renda mínima d'inserció -en virtut de la Llei 7/2011, del 27 de juliol, de mesures fiscals i financeres-, que comporten l'obligació de les persones beneficiàries de romandre de manera permanent a Catalunya. En conseqüència, el Síndic entén que no és aplicable en aquest cas aquesta obligació, i que no hi ha causa suficient per suspendre la prestació per aquest motiu. 

En segon lloc, s'assenyala que la persona interessada no ha justificat els viatges fets per valorar la represa de la prestació. Tanmateix, no es concreta quins documents s'han de presentar per justificar-los, ni consta que l'òrgan gestor hagi fet cap requeriment exprés en aquest sentit.

En canvi, sí que figura entre la documentació aportada per la persona interessada un document, de data 10 de novembre de 2011, en què s'indica que va presentar en aquella data documentació que justificava un viatge al Marroc. Per tant, en aquell moment la persona interessada va aportar documentació justificativa del seu viatge i, si l'Administració no l'hagués considerat suficient, li hauria d'haver requerit altra documentació que cregués necessària.

En tercer lloc, pel que fa al recurs d'alçada, consta un justificant segons el qual en data 23 de novembre de 2011 la persona interessada va presentar un recurs d'alçada a l'Oficina de registre 0278 de la Secretaria d'Ocupació i Relacions Laborals.

Cal entendre, per tant, que hi ha un error en la informació facilitada per la Direcció General, i cal recordar també que les administracions públiques tenen el deure de resoldre expressament, i dins del termini màxim establert en cada cas, els procediments administratius i també els recursos. D'acord amb l'article 115 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, el termini màxim per resoldre els recursos d'alçada és de tres mesos, i en aquest cas ja s'ha superat aquest termini. 

De conformitat amb aquestes consideracions, el Síndic suggereix al Departament d'Empresa i Ocupació, en primer lloc que, en cas que no s'hagi fet, resolgui amb celeritat el recurs d'alçada interposat per la persona interessada; en segon lloc, que anul·li la suspensió de la prestació acordada mitjançant resolució de 21 d'octubre de 2011 i reconegui a la persona interessada el dret a la prestació sense interrupció; i en tercer lloc, que es reprengui el pagament de la prestació amb celeritat, i que es faci l'abonament dels endarreriments corresponents en el termini més breu possible.

Tramitació

Data Administració Tràmit

04/05/2012 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Sol·licitud d'informació a l'Administració
20/07/2012 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
22/11/2012 Departament d'Empresa i Ocupació Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
15/01/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
25/06/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la resolució pendent d'acceptació
26/07/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Resolució pendent d'acceptació
10/09/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
03/02/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la resolució pendent d'acceptació
29/08/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Resolució pendent d'acceptació
14/10/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
06/11/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la resolució pendent d'acceptació
19/02/2015 Departament d'Empresa i Ocupació Irregularitat
19/02/2015 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Irregularitat
20/02/2015 Departament d'Empresa i Ocupació Seguiment finalitzat