Els promotors de la queixa mostren la seva disconformitat amb la gestió que fa dels centres d'atenció educativa preferent (en endavant CAEP) el Departament d'Educació. Critiquen l'escassetat de recursos econòmics i humans que es destina a aquest tipus de centres, la qual cosa fa que la qualitat educativa es vegi afectada negativament.
El Síndic s'adreça al Departament d'Educació perquè l'informi sobre: si ha hagut canvis en la dotació de recursos econòmics i de recursos de personal addicionals que es donen als centres d'educació infantil i primària i als instituts d'educació secundària que són CAEP de cara al curs 2010/2011, respecte al curs 2008/2009; si hi ha hagut canvis en la dotació d'aules d'acollida, en els serveis educatius o en altres recursos, amb efectes sobre els CAEP; quin és el nombre de centres amb grau de complexitat C que no són CAEP, i la seva valoració; quin és el nombre de CAEP amb plans educatius d'entorn (PEE) i amb projectes per a la millora de la qualitat dels centres educatius públics (en endavant PMQCE), entre d'altres; quins són els recursos addicionals que suposen els PEE i els PMQCE, entre d'altres, per a un centre educatiu; i si hi ha altres polítiques compensatòries per als centres amb una complexitat educativa elevada i que no són CAEP.
Arran de l'informe que ha tramès el Departament d'Ensenyament, el Síndic constata, d'una banda, que la majoria de CAEP ja s'han adherit a alguna de les iniciatives del PMQCE, gràcies a les quals reben recursos addicionals per desenvolupar el seu propi pla estratègic; i de l'altra, que els recursos econòmics i humans addicionals associats a la complexitat educativa d'aquests centres es van assignar seguint els mateixos criteris que es van emprar en cursos precedents, però que ara tenien la possibilitat de transformar una part dels recursos humans en una assignació econòmica addicional equivalent al cost de personal minorat.
L'activitat del Síndic de Greuges ha constatat que les mesures de racionalització de la despesa pública en educació aplicades pel Departament d'Ensenyament no sempre han tingut en compte la complexitat socioeducativa que atenen els CAEP.
El Síndic insisteix en la importància de preservar al màxim, malgrat les restriccions pressupostàries, les condicions de provisió de recursos dels centres amb una concentració més elevada de dificultats d'escolarització, a fi de garantir el dret a l'educació en igualtat d'oportunitats de l'alumnat.
Per tot això, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que elabori estratègies específiques per minimitzar l'impacte de les mesures d'austeritat ja aplicades o que s'han d'aplicar de cara al 2012 en aquests centres educatius.