Resolució
Q-02289/2010 Manca de resposta de l'Ajuntament de Barcelona a diverses sol·licituds d'informació sobre la legalitat de l'activitat d'un local.

Matèries
Polítiques territorials
Medi ambient
Llicències d'activitats
Data d'inici 25/05/2010
Data de l'últim moviment 26/05/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Barcelona Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

Una comunitat de propietaris d'una finca, representada pel seu administrador, demana la intervenció del Síndic per suposada manca de resposta als escrits que ha presentat per tal d'obtenir informació sobre l'activitat que té lloc a un local de la mateixa finca.

La comunitat ha sol·licitat a l'Ajuntament de Barcelona informació sobre el tipus d'activitat a què es dedica el local i quina és la cobertura legal per al seu exercici, i també quines mesures de seguretat s'han adoptat, si escau.

Tanmateix, a hores d'ara no han rebut cap tipus de resposta de l'Ajuntament.

Contingut

El Síndic recorda al consistori que la resposta municipal a la demanda d'informació arriba cinc mesos desprès d'haver estat formulada i que resulta ineficaç, atès que no dóna resposta a les qüestions formulades en l'escrit d'informació del 28 de juny de 2010.

Així, l'Ajuntament no diu res sobre el tipus d'activitat que en aquest moments es duu a terme en aquell local ni si l'Ajuntament ha donat resposta o no als reclamants quant a la seva demanda expressa d'actuació inspectora, control i informació sobre si aquella activitat s'adequa a la legalitat.

Per tant, el Síndic recorda l'obligació de les administracions públiques d'oferir resposta expressa ja sigui en compliment del que estableix la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú o, alternativament, la Llei orgànica 4/2001, de 12 de novembre, reguladora del dret de petició.

D'altra banda, el Síndic recorda també que aquesta institució ha aprovat i difós un Codi de bones pràctiques administratives que es pot consultar a la web www.sindic.cat.

L'apartat VII d'aquest codi està dedicat al deure de respondre expressament i, entre altres coses, diu el següent:

"L'Administració ha de donar resposta escrita a les qüestions que les persones li plantegin també per escrit, tant en el marc d'un procediment administratiu, com quan formulin suggeriments, propostes, queixes o demandes d'informació.

L'Administració ha de contestar de forma expressa els escrits de desacord que la persona interessada pugui formular, encara que la resolució administrativa sigui ferma.

El silenci administratiu permet a la persona interessada d'accedir a la tutela judicial, però no eximeix l'Administració de l'obligació de donar resposta ni li impedeix de resoldre en qualsevol sentit.

Les respostes expresses de l'Administració han de ser raonades, intel·ligibles i congruents amb les peticions o les al·legacions formulades, per no causar indefensió o inseguretat jurídica a les persones que s'hi adrecen."

En conseqüència, el Síndic demana conèixer allò que finalment resolgui l'Ajuntament amb relació a les consideracions fetes i que se l'informi tant del contingut de la resposta donada a la comunitat de propietaris, com de la situació legal en què es troba l'activitat que es duu a terme al local en qüestió.

Tramitació

Data Administració Tràmit

28/06/2010 Ajuntament de Barcelona Sol·licitud d'informació a l'Administració
08/10/2010 Ajuntament de Barcelona Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
23/11/2010 Ajuntament de Barcelona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
09/12/2010 Ajuntament de Barcelona Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
19/01/2011 Ajuntament de Barcelona Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
26/05/2011 Ajuntament de Barcelona Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 24/2009, del 23 de desembre, del Síndic de Greuges- DOGC.5536 (30/12/2009)