Resolució
Q-02290/2011 Queixa per la demora en la realització d'una intervenció quirúrgica a l'Hospital del Mar

Matèries
Polítiques socials
Salut
Gestió dels recursos sanitaris
Data d'inici 13/04/2011
Data de l'últim moviment 09/03/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la llista d'espera en què es troba des de fa gairebé un any per ser intervingut quirúrgicament a l'Hospital del Mar. Exposa que durant aquest temps ha patit forts dolors i que està en situació d'incapacitat temporal.

Considera que aquesta espera és excessiva, per la qual cosa va presentar una reclamació al Servei Català de la Salut, i exposa que, malgrat el temps transcorregut, encara no li han comunicat la data prevista per a aquesta intervenció.

Contingut

L'informe tramès pel Departament de Salut indica que el promotor ha estat intervingut en l'àmbit de la sanitat privada, però sense concretar en quina data. Tampoc no s'informa del temps d'espera per a aquesta intervenció al centre hospitalari esmentat, ni es fa cap valoració específica del cas de la persona interessada. 

Un cop estudiada la informació de què es disposa, el Síndic fa les consideracions següents: 

En primer lloc, en aquest cas es posa en relleu una demora important en la prestació de l'atenció sanitària, una mancança davant la qual cal esmerçar els esforços necessaris per corregir-la. És evident que, tot i que la intervenció de la persona interessada es pogués valorar com a no urgent, un temps d'espera d'un any és excessiu i no resulta adequat per a una atenció sanitària de qualitat. 

En aquest sentit, el Síndic insta el Departament de Salut a estudiar i prendre mesures efectives per assolir una reducció del temps d'espera per a intervencions quirúrgiques, de manera que es possibiliti una atenció en un temps menor i s'evitin situacions en què les persones afectades hagin de recórrer a la sanitat privada en no veure reconegut el seu dret a l'assistència sanitària de manera suficientment àgil.

En segon lloc, no consta que s'hagi donat resposta expressa a la reclamació que la persona interessada va presentar davant del Servei Català de la Salut. En aquest sentit, el Síndic recorda que els usuaris dels serveis sanitaris públics tenen dret a presentar i rebre resposta, en un termini raonable, a les reclamacions que formulin amb relació al funcionament d'aquests serveis i a l'atenció rebuda. Es tracta d'un dret reconegut per la legislació sanitària i per la Carta de drets i deures dels ciutadans en relació amb la salut i l'atenció sanitària, i s'emmarca també en els principis de l'actuació administrativa que reconeix la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya. En la mateixa línia es manifesta també el Codi de bones pràctiques administratives aprovat pel Síndic de Greuges el setembre de 2009.

Cal, per tant, que l'Administració sanitària actuï de manera coherent i respectuosa amb aquests drets, i que doni resposta expressa a les reclamacions que presentin els usuaris dels serveis.

Tramitació

Data Administració Tràmit

21/04/2011 Servei Català de la Salut SCS Sol·licitud d'informació a l'Administració
11/07/2011 Servei Català de la Salut SCS Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
09/11/2011 Servei Català de la Salut SCS Reiteració posterior a la primera
14/02/2012 Servei Català de la Salut SCS Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
09/03/2012 Departament de Salut Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya - DOGC.5686 (05/08/2010)