Resolució
AO-02307/2014 Actuació d'ofici relativa als preus del transport públic

Matèries
Consum
Transports
Data d'inici 14/04/2014
Data de l'últim moviment 28/07/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Barcelona Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució
Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució
Autoritat del Transport Metropolità (ATM) Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució
Departament de Territori i Sostenibilitat Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

Arran de les diverses queixes de persones que mostren la seva disconformitat amb els preus dels transports públics i amb els increments de què acostumen a ser objecte any rere any, el Síndic ha iniciat una actuació d'ofici amb la finalitat de reflexionar sobre l'actuació de les administracions públiques amb competències en l'àmbit del transport per garantir els drets de les persones especialment protegides per la normativa catalana del consum.

Contingut

En el marc d'aquesta actuació d'ofici, en data 14 de juliol de 2014 el Síndic va presentar al Parlament de Catalunya l'?Informe sobre el preu dels transports públics?, que inclou diverses recomanacions adreçades a l'Administració per tal de garantir el dret a la mobilitat de les persones a un preu assequible, tenint en compte en particular els col·lectius especialment protegits per la normativa de consum, com els joves o les persones grans.

L'informe alerta que els increments continuats dels últims anys dels títols de transport integrats afecten l'exercici efectiu del dret a la mobilitat, ja que els darrers anys els títols, amb poques excepcions, han estat objecte d'increments de preus per damunt de l'augment de l'IPC. Aquestes dificultats són especialment visibles en les persones que pateixen directament les pitjors conseqüències de la crisi, com ara els aturats, especialment els de llarga durada. 

Per evitar aquests greuges, el Síndic insta a prendre un conjunt de mesures i demana a totes les administracions competents que treballin conjuntament per fer-les efectives. També recomana que les incorporin en la nova tarifació que s'aprovarà el darrer trimestre del 2014 i que entrarà en vigor el proper 1 de gener del 2015. Aquestes mesures són les següents:

1. Ampliar els supòsits existents d'ajuts al transport públic (T-trimestre atur) per a les persones perceptores d'una prestació contributiva per desocupació que estigui per sota del salari mínim interprofessional. El Síndic recomana que es facin les modificacions pressupostàries necessàries i recorda que la reducció de l'atur ha de ser una prioritat dels poders públics.

2. Crear un nou títol de transport que respongui millor que els actuals a les característiques més comunes entre la població pel que fa al nombre de desplaçaments diaris per motius laborals. Una T-40/30, amb el cost unitari de desplaçament equivalent a l'actual T-50/30, s'adequaria millor al nombre de desplaçaments de caràcter laboral realitzats per una persona en un període de 30 dies.

3. Assegurar que la T-10 (títol més utilitzat) no sigui objecte d'increments anuals superiors a l'IPC per facilitar una mobilitat assequible al conjunt de la població.

4. Fer efectiva de forma immediata (sense més endarreriments) l'homogeneïtzació de les tarifes socials entre els diferents operadors del transport públic del sistema integrat metropolità.

5. Fomentar entre les empreses que presten serveis de transport públic l'adhesió a l'arbitratge de consum, abans del 31 de desembre del 2014, d'acord amb el que determina la normativa europea sobre resolució alternativa de litigis i l'article 133-4 del Codi de consum de Catalunya

6. Buscar formes, mentre no s'hagi implantat el projecte T-Mobilitat, per emetre duplicats de títols de les targetes personalitzades de l'ATM quan són objecte de pèrdua o robatori, amb l'import restant, i amb els corresponents mecanismes per evitar el frau.

7. Millorar els serveis d'atenció i reclamació als usuaris en totes les empreses de transport.

8. Assegurar que l'aprovació dels preus dels transports per al 2015 incloguin una memòria participativa que identifiqui i avaluï les iniciatives aportades per la ciutadania.

Tramitació

Data Administració Tràmit

15/07/2014 Departament de Territori i Sostenibilitat Resolució pendent d'acceptació
01/09/2014 Departament de Territori i Sostenibilitat Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
25/11/2014 Ajuntament de Barcelona Irregularitat
25/11/2014 Departament de Territori i Sostenibilitat Irregularitat
26/11/2014 Departament de Territori i Sostenibilitat Seguiment finalitzat
26/11/2014 Ajuntament de Barcelona Seguiment finalitzat
26/11/2014 Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) Seguiment finalitzat
26/11/2014 Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) Seguiment finalitzat
26/11/2014 Autoritat del Transport Metropolità (ATM) Seguiment finalitzat
27/11/2014 Autoritat del Transport Metropolità (ATM) Irregularitat
27/11/2014 Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) Irregularitat
28/11/2014 Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) Irregularitat
12/02/2015 Autoritat del Transport Metropolità (ATM) Resposta a la comunicació a l'Administració de la queixa
28/07/2015 Autoritat del Transport Metropolità (ATM) No irregularitat