La persona interessada, regidora de l'Ajuntament de Calaf, es queixa de la manca de resposta a les seves sol·licituds d'informació.
El Síndic observa que durant la tramitació de la queixa el consistori finalment dóna resposta a la persona interessada, però li denega l'obtenció de còpies sobre la informació que demanava.
Així doncs, el Síndic recorda al consistori que el règim d'accés a la informació dels càrrecs electes locals configurat en la Llei determina que les sol·licituds d'accés a la informació dels membres de la corporació local s'han de respondre en el termini de quatre dies i que el sentit del silenci és positiu.
Amb relació a aquesta qüestió, el dret a obtenir còpia dels documents als quals els membres de les corporacions locals tenen accés està expressament recollit en l'article 164.5 del Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, en termes més amplis que els que reconeix la legislació estatal de règim local i la jurisprudència que la interpreta.
En aquest sentit, en el marc establert per la norma legal indicada, la denegació de l'accés a la informació només és possible en els supòsits taxats que fixa l'apartat 3 de l'article 164, que s'han d'interpretar restrictivament.
Des d'aquesta perspectiva, l'afectació a la intimitat no ha de comportar en tot cas la denegació de l'accés, sinó que s'ha de modular aquesta afectació amb el deure de reserva indicat. En sentit contrari, també s'ha assenyalat que la ponderació d'ambdós drets fonamentals (a la intimitat i a la participació en els afers públics) comporta que el dret a la intimitat hagi de prevaldre quan la informació que l'afecta sigui manifestament aliena a la funció de control i fiscalització política pròpia del càrrec electe.
En definitiva, l'article 164 de la llei esmentada configura un règim singular d'accés a la informació municipal per als membres de les corporacions locals, d'abast superior al del comú dels ciutadans, amb fonament en l'especificitat i la transcendència de les funcions que l'ordenament els encomana. És, doncs, en aquest marc normatiu singular que cal valorar les sol·licituds d'accés a la informació formulades per la promotora de la queixa i les peticions de còpia de documents.
Finalment, el Síndic suggereix al consistori que revisi la decisió de denegar a la promotora de la queixa l'obtenció de còpies dels documents demanats en el seu escrit d'1 de març de 2013.