Els promotors de la queixa manifesten la seva disconformitat amb les liquidacions de l'impost sobre l'increment del valor de terrenys de naturalesa urbana (en endavant IIVTNU) practicades per l'Ajuntament de Castelldefels.
Informen que eren copropietaris d'un habitatge d'aquest municipi el qual per procediment judicial d'execució hipotecària va ser subhastat i adjudicat a una altra persona per un import inferior al que es va abonar per l'adquisició de l'immoble l'any 2003. Així doncs, consideren que la transmissió no està subjecta a l'IIVTNU que els ha liquidat l'Ajuntament.
Exposen que en data 13 de setembre de 2011 van presentar un escrit a l'Ajuntament per expressar la seva disconformitat amb les liquidacions practicades. Tot i això, la seva sol·licitud va ser desestimada per resolució de data 13 de gener de 2012, i s'al·legava que per determinar la base imposable de l'IIVTNU es té en compte el valor cadastral vigent en el moment de l'acreditament a efecte de l'impost sobre béns immobles.
Contra aquesta resolució, les persones interessades van presentar recurs de reposició en data 14 de febrer de 2012, el qual va ser desestimat per resolució de data 15 de març de 2012. En data 6 d'octubre de 2011 els promotors van presentar un nou escrit a l'Ajuntament en relació amb una liquidació de data 22 d'agost de 2011, en què demanaven una rebaixa de la quantia que havien de pagar i un ajornament del pagament. No consta que aquesta petició hagi estat atesa, ni que s'hagi concedit als promotors l'ajornament o fraccionament de l'impost.
Pel que fa a la liquidació de l'IIVTNU, el Síndic no aprecia una actuació administrativa irregular pel fet que l'Ajuntament de Castelldefels hagi liquidat aquest impost per la transmissió resultat d'un procediment d'execució hipotecària de data 7 de març de 2011.
Tot i això, una vegada estudiada tota informació de què es disposa el Síndic fa les consideracions següents:
En l'informe de l'Ajuntament s'assenyala que la sol·licitud formulada pels promotors es va desestimar íntegrament per resolució de data 13 de gener de 2012. S'observa que en aquesta resolució es fa referència als supòsits que constitueixen el fet imposable de l'IIVTNU i com es calcula la base imposable, però no s'assenyalen els supòsits en què es pot concedir un ajornament o fraccionament d'un deute tributari.
En aquest sentit, atès que s'assenyala que aquella resolució dóna resposta la sol·licitud presentada pels promotors, el Síndic entén que es fa referència a la sol·licitud que van presentar en data 13 de setembre de 2011 però no a la sol·licitud que el promotor va presentar en data 6 d'octubre de 2011.
En aquesta sol·licitud, el promotor indicava que se li havia notificat la liquidació i reiterava la petició de data 13 de setembre, en què sol·licitava la suspensió de la liquidació que li havia estat notificada fins que la petició de data 13 de setembre de 2011 fos resolta. I en cas que aquesta petició fos desestimada, demanava que li fos reduït el deute i que se li ajornés l'import, ateses les seves dificultats econòmiques.
Així doncs, de les dades de què es disposa no es desprèn que mitjançant la resolució de data 13 de gener també s'estigués desestimant la sol·licitud del promotor de data 6 d'octubre de 2011, en tant que en aquella resolució no s'hi feia cap referència, ni consta que s'hagués requerit a la persona interessada una esmena o millora de la seva sol·licitud.
Ateses aquestes circumstàncies i en vista del contingut de la sol·licitud de data 6 d'octubre de 2011, el Síndic recorda a l'Ajuntament que l'article 65.5 de la Llei general tributària estableix que la presentació d'una sol·licitud d'ajornament o fraccionament en període voluntari impedeix l'inici del període executiu.
D'acord amb això, el Síndic entén que es va iniciar el procediment de constrenyiment sense haver resolt la sol·licitud d'ajornament del deute contret presentada en data 6 d'octubre de 2011.
En conseqüència, el Síndic suggereix a l'Ajuntament de Castelldefels que doni les ordres oportunes per anul·lar la provisió de constrenyiment notificada al promotor en cas que no s'hagi resolt de forma expressa la sol·licitud que la persona interessada va presentar en data 6 d'octubre de 2011, i l'insta a resoldre la sol·licitud esmentada referent a l'ajornament del deute.
D'altra banda, atès que l'Ajuntament indica que arran d'aquest cas estudiarà les possibilitats d'establir mesures compensatòries per evitar que les persones que perden el seu habitatge habitual vegin agreujada la seva situació per haver d'assumir el pagament de l'IIVTNU però que no es té previst implantar aquests mesures a curt termini, el Síndic reitera que, mentre no s'aprova una modificació legislativa del text refós de la llei reguladora de les hisendes locals, d'acord amb els principis de capacitat econòmica, proporcionalitat i justícia, seria convenient que s'iniciés aquest estudi en breu atès el nombre de persones que ja es poden veure afectades per aquesta situació.
Posteriorment, el Síndic ha rebut un informe de l'Ajuntament de Castelldefels en què s'indica que l'Organisme de Gestió Tributària tramita l'anul·lació de la provisió de constrenyiment notificada al promotor de la queixa, i que amb posterioritat a aquesta anul·lació es tramitarà l'ajornament sol·licitat per la persona interessada.
En vista d'aquesta informació, el Síndic dóna per closes les seves actuacions en aquest assumpte.