Resolució
Q-02387/2009 Manca de resposta i d'actuació de l'Ajuntament de Navarcles a diverses reclamacions per diferents focus de contaminació acústica.

Matèries
Polítiques territorials
Medi ambient
Contaminació
Data d'inici 18/05/2009
Data de l'últim moviment 01/08/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Navarcles Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Departament de Territori i Sostenibilitat Actuació irregular de l'administració - Es soluciona el problema, després de la intervenció del Síndic

Plantejament

El promotor, en representació dels veïns de Navarcles, s'ha adreçat al Síndic per exposar la seva preocupació pel fet que l'Ajuntament no hagi pres mesures que contribueixin a posar fi al problema de contaminació acústica que pateixen.

La problemàtica acústica, segons exposa, té quatre fronts que cal tractar:

1. La instal·lació esportiva, definida com a pista atlètica, ubicada en el polígon industrial Pla del Cos, que limita amb la zona habitada:

Es tracta d'una pista d'atletisme a l'aire lliure, oberta des de l'any 2003, que des de l'inici va produir molèsties:

- Pel mal ús que en fan alguns ciutadans: utilitzada com a àrea habitual d'oci particular (zona de picnic, barbacoes, festes..) en lloc de la seva finalitat esportiva. A més, des del 2007 s'utilitza per a la pràctica del voleibol.

- Per la instal·lació de dues rampes metàl·liques per a la pràctica del monopatí: es van instal·lar el 2003 i posteriorment es van desmuntar. Al maig de 2008 es van muntar al fons del recinte (on hi ha un mur que amplifica el so) i al final de l'estiu es van desmantellar. El 16 de març de 2009 s'han tornat a muntar.

- Pel fet que no hi ha puntualitat ni control en el compliment de l'horari de tancament del recinte: en inaugurar-se la pista estava oberta les 24 hores sense que es respectessin els horaris de tancament fixats a l'entrada. Per les reiterades queixes dels veïns, el juny de 2008 es va acordar que la Guàrdia Urbana tancaria el recinte. Tanmateix, el tancament es duu a terme sense control ni puntualitat, de manera que de vegades es tanca -no sempre a la mateixa hora- i altres vegades no.

- Pel fet que es permet que les persones continuïn l'activitat lúdica a la via pública: festes i consumició de begudes a la via pública, al voltant de la pista, tot això acompanyat de la música provinent dels vehicles.

- Per la celebració de festes: els veïns entenen que cal ser més tolerants durant els actes organitzats amb motiu de la Festa Major. Tanmateix, consideren que l'Ajuntament hauria de replantejar el fet de concentrar-hi la celebració de concerts que s'allarguen fins més enllà de les 6 del matí durant tres dies seguits, com va succeir el darrer estiu, malgrat haver-hi una zona habitada tan propera.

2. L'oci nocturn tipus "botellón", concentrat al polígon industrial Pla del Cos:

Segons exposa el representant, es tracta de la concentració de jovent en horari nocturn, la qual cosa genera un increment considerable de trànsit pels carrers del polígons i als carrers propers a la zona habitada (frenades, curses de cotxes, derrapades, música...).

Malgrat el pas de vianants elevat que els veïns van aconseguir que es fes l'any 2008, les concentracions i les molèsties que aquestes generen es continuen consentint.

3. El circuit per a la pràctica del motocròs:

La persona interessada exposa que alguns camps del voltant de la zona on viuen els veïns es van deixar de conrear, fet que va motivar que una part és convertís en una àrea d'accés lliure on es practica el motocròs.

Malgrat haver exposat aquesta qüestió a l'Ajuntament, la persona interessada exposa que mai no ha rebut cap resposta que li permeti saber si el circuit està homologat i si disposa de la declaració pertinent com a àrea de circulació per al lleure i l'esport, amb l'informe previ que emet el Departament de Medi Ambient i Habitatge.

4. Dues qüestions lligades a la coexistència de la zona industrial i la residencial.

a) L'aparcament de camions en zones properes als habitatges, amb la consegüent posada en marxa per a l'escalfament dels motors dins del període horari nocturn que oscil·la entre les 4.30 i les 7.30 h.

El promotor comunica que, segons li ha fet saber el consistori, s'ha previst una zona específica per a l'aparcament de camions. Tanmateix, fa saber que, ja sigui pel fet que no s'han fet els avisos, ja sigui per la manca de senyalització de prohibició d'estacionament nocturn de camions, sovint aquests hi continuen aparcant.

b) Sorolls provinents dels sistemes de ventilació, aires condicionats i extractors de les naus industrials.

La persona interessada indica que totes aquestes qüestions han estat exposades en diferents ocasions, per escrit i verbalment a l'Ajuntament. De fet, informa que s'han mantingut algunes reunions entre veïns i regidors, les quals no han servit, fins ara, per generar una complicitat i una sintonia entre ambdues parts que permeti plantejar de forma conjunta tot un flux d'accions per reconduir cadascun dels punts exposats; accions, el desenvolupament de les quals es pugui observar i analitzar periòdicament, mitjançant la creació d'una comissió de seguiment.

Contingut

Després d'haver llegit la resposta municipal, el Síndic indica que sembla que l'Ajuntament potser no ha ponderat suficientment la naturalesa i la incidència de les activitats i conductes que es denuncien i es desenvolupen en un lloc immediat a una zona residencial. De fet, això també es recolza amb el fet que el consistori hagi reconduït la resolució de l'afer a la Regidoria d'Educació enlloc d'implicar-hi les àrees de Medi Ambient, Urbanisme, Via Pública i Joventut i Festes, atès el caràcter transversal del que es planteja -soroll i ordre públic. 

La manca de resposta a les qüestions plantejades per a cadascun dels apartats que, a criteri del promotor, contribueixen a enrarir la situació de confort acústic de la qual fins fa uns anys havien pogut gaudir els veïns que representa, permetria apuntar que l'Ajuntament no ha procurat acostar-se a conèixer, de més a prop, la seva incidència. En la seva petició d'informació, el Síndic ja va apuntar el desconcert que en certa manera transmetia el promotor, quan com a resultat de les reunions mantingudes amb representants del consistori, concloïa que no s'havia aconseguit establir un clima de complicitat i sintonia que permetés plantejar de forma conjunta -veïns i consistori- tot un flux d'accions per reconduir els punts exposats. Accions el desenvolupament de les quals pogués ser observat i analitzar periòdicament, mitjançant la creació d'una comissió de seguiment.

El Síndic no vol fer una anàlisi jurisprudencial que exposi com els tribunals estan orientant les seves decisions vers aquells assumptes que presenten una doble vessant, l'acústica i la d'ordre públic. No obstant això, sí que vol recordar que hi ha drets fonamentals que es poden veure vulnerats per la inactivitat de l'Administració, i que el reconeixement de la seva afectació per aquesta passivitat pot conduir a declaracions de responsabilitat patrimonial de l'Administració pel dany antijurídic, és a dir, el dany que els particulars no tenen l'obligació legal de suportar, com ara el fet que un ús inapropiat o indegut d'un equipament esportiu generi molèsties quan és l'Ajuntament l'òrgan competent per vetllar, no només pel bon ús de les seves instal·lacions, sinó per la protecció del medi ambient, la qual engloba la protecció contra la contaminació acústica. 

En aquest sentit, el Tribunal Constitucional ha fet seva la doctrina del Tribunal Europeu de Drets Humans, i assenyala que l'exposició continuada a sorolls qualificats com a evitables i insuportables ha de merèixer la protecció a la intimitat personal i familiar en l'àmbit domiciliari.

En conseqüència, el Síndic recorda que l'Ajuntament no pot renunciar a l'exercici de les seves competències i que ha d'actuar. Per aquest motiu, en situacions com la que ha motivat la queixa, s'ha de prendre consciència de la realitat denunciada, tractar-ho amb una comissió representativa dels veïns afectats i programar tot un seguit d'accions per conèixer-ne les dimensions i l'abast. En cap cas no es pot intentar trobar la solució per la via d'apel·lar a l'harmonització dels diferents interessos- els dels veïns, els dels joves, els dels esportistes i els de les indústries del polígon- sense establir les regles del joc. Regles que en aquest cas vénen donades per la normativa vigent en matèria de protecció contra la contaminació acústica, la integració de les consideracions ambientals en els instruments del planejament municipal i urbanístic, la regulació dels espectacles públics i les activitats recreatives i les regulacions en matèria d'ordre públic i seguretat ciutadana, sense oblidar les ordenances municipals que en el marc de les normes sectorials l'Ajuntament pugui aprovar.

El fet que durant tres dies seguits de Festa Major se celebrin concerts a la pista atlètica, tot i l'advertiment previ que se'n fa als veïns del voltant, no excusa el deure d'estudiar: si la pista és l'indret més adequat per concentrar aquestes celebracions o si hi ha algun altre espai alternatiu no tan proper a habitatges residencials, els veïns dels quals són els que es veuen més trasbalsats quan l'horari d'acabament es perllonga fins a les 6 del matí; si l'autorització de les activitats extraordinàries amb motiu de la Festa Major fa constar expressament els horaris d'inici i d'acabament, i si es controla i vetlla perquè es compleixin; si l'orientació de l'escenari i dels focus sonors, com els equips de música i els altaveus, són els més adients, per minimitzar l'afectació que pugui patir el veïnat, i si es preveu la instal·lació d'un limitador de so, prèviament calibrat i precintat.

En tot cas, el Síndic recorda que la creixent sensibilitat per la necessitat de combatre l'excés de soroll s'ha recollit de forma expressa a la Llei 11/2009, de 6 de juliol, de regulació administrativa dels espectacles públics i les activitats recreatives. D'aquesta manera, si les administracions competents han d'oferir actuacions i serveis de mediació entre consumidors d'oci, els titulars dels establiments i les persones que hi viuen a prop, amb més motiu l'Ajuntament s'hi ha d'implicar quan les denúncies per les molèsties que afecten el descans i la convivència vénen provocades per les activitats organitzades per la mateixa Administració.

D'altra banda, i pel que fa al circuit de motocròs, a partir de la informació facilitada pel Departament de Medi Ambient i Habitatge arran de la inspecció efectuada sobre el terreny, s'ha pogut saber que:

- No hi ha instal·lacions o infraestructures que puguin merèixer la qualificació de circuit, però sí que hi ha un lloc on se circula o es practica activitat amb motos tot terreny.

- Aquest lloc és una zona pràcticament plana, d'unes 3 hectàrees de superfície, situada al costat d'una àmplia zona residencial i al costat d'un polígon industrial. És una zona amb parcel·les conreades, i és en els llindars i camins que estan al costat de les parcel·les per on circulen les motos.

- La classificació urbanística de la finca és la de sòl urbanitzable, Pla parcial 4, subsector S-1, Pla del Cós I.

El Síndic desconeix si s'ha autoritzat provisionalment aquesta pràctica, amb la tramitació prèvia fixada als articles 53 i 54 del Text refós de la Llei d'urbanisme. En el cas que no s'hagués atorgat cap autorització provisional, i tenint en compte que segons les normes urbanístiques del planejament municipal aquest sector té un ús global residencial, sembla que l'ús esportiu no seria admissible en aquesta zona, per la qual cosa el Síndic suggereix que s'adoptin les mesures oportunes perquè d'ara en endavant s'impedeixi prosseguir amb aquesta pràctica.

Tramitació

Data Administració Tràmit

30/07/2009 Departament de Medi Ambient i Habitatge (20/12/2003 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
30/07/2009 Ajuntament de Navarcles Sol·licitud d'informació a l'Administració
23/11/2009 Ajuntament de Navarcles Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
07/01/2010 Departament de Medi Ambient i Habitatge (20/12/2003 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
03/05/2010 Departament de Medi Ambient i Habitatge (20/12/2003 - 26/12/2010) Resolució
03/05/2010 Ajuntament de Navarcles Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
13/12/2010 Ajuntament de Navarcles Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
19/04/2011 Ajuntament de Navarcles Reiteració posterior a la primera
25/07/2011 Ajuntament de Navarcles Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
29/07/2011 Ajuntament de Navarcles Vulneració
01/08/2011 Ajuntament de Navarcles Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Decret legislatiu 1/2005, de 26 de juliol, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'Urbanisme- DOGC.4436 (28/07/2005)
Llei 9/1995, de 27 de juliol, de regulació de l'accés motoritzat al medi natural- DOGC.2083 (02/08/1995)
Llei 11/2009, del 6 de juliol, de regulació administrativa dels espectacles públics i les activitats recreatives- DOGC.5419 (13/07/2009)