Un veí d'Àger es queixa de la facturació per consum d'aigua, ja que des de l'any 2006 no s'ajusta a la realitat del volum consumit. Assenyala també que, des d'aquell any, una companyia concessionària presta el servei i que anteriorment ho feia l'Ajuntament d'Àger amb recursos propis.
Així mateix, la persona interessada mostra la seva disconformitat amb els fets següents: que la facturació és de periodicitat anual, que no té formalitzat cap contracte de subministrament i que la lectura d'un consum excessiu, que no es correspon al real, té incidència també en el cànon de l'aigua i en el de sanejament.
El promotor acredita que va formular una reclamació a la companyia l'any 2007, però no n'ha rebut cap resposta i manifesta que s'ha adreçat també verbalment a l'Ajuntament en relació amb aquest assumpte.
En les factures aportades s'observa, realment, una discordança en la lectura de consum. Així, l'any 2005 la lectura en data 31 de desembre de 2005 era de 216 m3, però l'1 de gener de 2006 va passar a ser de 72 m3, com a lectura real, i el 31 de desembre de 2006 de 192 m3 estimats. En data 31 de desembre de 2007 la lectura real de la factura era de 220 m3, és a dir 4 m3 més que la que figurava com a lectura el 31 de desembre de 2005.
L'Ajuntament d'Àger va indicar al Síndic que el responsable de la gestió del servei de subministrament d'aigua era una companyia concessionària, a la qual el consistori va traslladar les consideracions i les peticions d'aquesta institució.
Atès que posteriorment no s'ha rebut cap més comunicació amb relació a aquest assumpte, el Síndic recorda al consistori que el subministrament d'aigua a domicili es configura en la legislació de règim local com un servei públic de titularitat municipal i de prestació obligatòria.
Per aquest motiu, amb independència de quin sigui el sistema que legítimament s'hagi escollit per gestionar el servei, atès que són responsabilitat municipal les condicions en què es presta, el Síndic suggereix a l'Ajuntament que valori i doni resposta a les següents reclamacions ja assenyalades en el darrer escrit:
Primer, la discordança en la lectura de consums recollida a les factures dels anys 2006 a 2008, pendent de revisar i regularitzar, si escau.
Segon, la manca de formalització de contracte, malgrat estar prevista expressament aquesta obligació en el Reglament del servei.
Tercer, el fet que, en aquest cas, s'hagin emès avisos de tall de subministrament per impagament sense resoldre prèviament la reclamació.
L'Ajuntament d'Àger no ha acceptat el suggeriment del Síndic de revisar la discordança dels consums facturats entre els anys 2006 i 2008 perquè considera que la facturació del consum de l'any 2006 parteix d'una situació anòmala, que va requerir fer una lectura estimada davant la impossibilitat, en molts casos, de conèixer el consum real de l'usuari.
Atesa aquesta resposta, el Síndic ha de donar per finalitzada aquesta actuació, ja que ha esgotat les actuacions que pot portar a terme.