Resolució
Q-02394/2012 Disconformitat amb el tancament de l'escola Pasífae de Vilanova i la Geltrú

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Preinscripció a l'educació i centres
Data d'inici 30/03/2012
Data de l'últim moviment 31/12/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb el tancament de l'escola Pasífae de Vilanova i la Geltrú i amb la possible fusió d'aquest centre amb l'escola Sant Jordi, del mateix municipi, per la possible afectació del projecte educatiu predefinit a l'escola Sant Jordi, atès que suposadament passarà a ser un centre de quatre línies, i per la possible afectació a la qualitat educativa del centre.

Contingut

En vista del que s'exposa en l'informe del Departament d'Ensenyament, i després d'estudiar amb deteniment aquest assumpte, el Síndic fa les consideracions següents: 

1. El Departament d'Ensenyament justifica la seva decisió basant-se en les previsions d'evolució demogràfica del municipi, en un context de necessitat de racionalitzar la inversió en centres per les actuals limitacions pressupostàries, i en la disponibilitat d'oferta sobrant a la zona (o propera a la zona) per donar resposta a les necessitats d'escolarització existents.

Des d'aquesta perspectiva, (1) el Síndic no aprecia actuació irregular per part del Departament d'Ensenyament, ja que aquesta administració pot adoptar la decisió d'integrar centres en el marc de les seves competències, i la mateixa fusió no malmet necessàriament les condicions de qualitat i equitat en què els alumnes estaran escolaritzats a partir del curs 2012/2013 (si bé és cert que modifica aquestes condicions d'escolarització i aquestes noves condicions poden satisfer més o menys determinades famílies).

2. Aquesta discrecionalitat de què disposa el Departament d'Ensenyament en la programació de l'oferta educativa, però, no ha de justificar l'existència de pràctiques de mala planificació educativa per part de les administracions implicades. 

Així, per exemple, les persones interessades exposen que la decisió del tancament progressiu de l'escola Pasífae, creada només quatre anys abans, es va prendre just abans del procés de preinscripció, sense un procés previ de reflexió amb el conjunt de la comunitat escolar, quan la documentació referent al procés d'admissió corresponent al curs 2012/2013 ja havia estat elaborada.

En vista d'aquest fet, (2) el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que tingui en compte aquesta previsió en futures ocasions, a fi de garantir el dret a una informació adequada de les famílies que participen en el procés d'admissió d'alumnat i de vetllar per l'exercici d'una tria escolar ben informada.

Alhora, cal afegir que la decisió adoptada pel Departament d'Ensenyament de tancar de manera progressiva l'escola i de fusionar els dos centres esmentats, encara que pugui estar justificada per determinats criteris de planificació educativa, té alguns riscos pel que fa a la planificació d'un servei educatiu de qualitat. 

A criteri del Síndic, el risc principal té a veure amb la possible sobreocupació dels centres o amb la infradotació de places en determinades zones del municipi, per efecte de la previsió de supressió de línies.

Per valorar aquest risc, doncs, (3) el Síndic demana al Departament d'Ensenyament informació sobre l'evolució de la demanda a P3 fins al procés vigent d'admissió d'alumnat als diferents centres del municipi i per zones educatives.

Alhora, el Departament d'Ensenyament exposa que l'escola Sant Jordi assumirà en el futur quatre grups de dos nivells, un cop s'hagi ampliat l'edifici actual, circumstància que no ha de suposar cap greuge tenint en compte que l'escola disposarà dels espais adequats i els recursos necessaris, si bé caldrà establir una proposta organitzativa.

En aquest sentit, (4) el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que dugui a terme amb la màxima celeritat possible l'ampliació de les instal·lacions de l'escola Sant Jordi a fi de normalitzar la situació dels dos centres, i que en garanteixi el bon funcionament mentre l'escola Pasífae no hagi cessat definitivament la seva activitat, a fi d'evitar que la seva situació de provisionalitat afecti la qualitat educativa que ofereix a l'alumnat escolaritzat.

Per valorar aquest risc, a més, (5) el Síndic demana al Departament d'Ensenyament conèixer amb quina previsió temporal d'ampliació de l'escola Sant Jordi treballa.

3. Per justificar el seu desacord amb el tancament progressiu i la futura integració de centres, algunes persones interessades apel·len al dret de llibertat d'elecció de centre i a l'opció feta en el procés d'admissió per un determinat projecte educatiu. En aquest sentit, l'ordenament jurídic no reconeix el dret de l'alumnat i les seves famílies a escollir un projecte educatiu determinat. Tot i això, la Llei 2/2009 incorpora la participació de la comunitat educativa en general, i la implicació de les famílies en particular, com a principis bàsics del nostre sistema educatiu, i estableix en l'article 25 el dret de les famílies de participar en la vida del centre per mitjà del consell escolar i dels altres instruments de què es dotin els centres en exercici de llur autonomia. Hi ha centres, doncs, que poden definir projectes educatius de manera més participativa amb les famílies.

En aquest context, (6) el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que la Inspecció educativa continuï treballant per tal que els dos equips directius treballin conjuntament en la definició d'objectius comuns que permetin incorporar les millors pràctiques de referència dels dos centres, i per consensuar una única línia metodològica, a fi que aquest procés d'integració dels projectes educatius de centre sigui reeixit, i que l'informi del resultat d'aquest procés.

Alhora, (7) el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que informi les famílies sobre el nou projecte educatiu de centre que resulti de la integració de l'escola Pasífae i l'escola Sant Jordi, que ha de respectar en la mesura que sigui possible els trets principals dels projectes educatius originals, i que aquest nou projecte sigui aprovat en el marc del nou consell escolar de centre. 

En el cas que el consell escolar de l'escola Sant Jordi no tingui previst renovar la seva composició després del procés d'integració sofert, a fi d'adequar l'elecció de representants a la nova realitat del centre, (8) el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que busqui la manera de garantir la participació de les famílies i de la resta de membres de la comunitat escolar de l'escola Pasífae en la configuració del nou projecte educatiu, encara que sigui per mitjà del consell escolar de l'escola actualment en funcionament.

4. Respecte a la possible separació de germans en centres diferents, atesa la proximitat geogràfica de l'escola Sant Jordi i l'escola Pasífae, la possibilitat d'al·legar el criteri de germans al centre per a l'alumnat de P3 que s'incorpora a l'escola Sant Jordi i que té germans a l'escola Pasífae, i el procés d'integració progressiva previst d'aquests dos centres, el Síndic no aprecia greuges ni irregularitats pel que fa a la possible separació de germans en centres diferents.

Amb tot, per fer valdre la consideració de centre únic en l'aplicació del criteri de germans al centre per a centres en procés d'integració progressiva, el Síndic considera que, a priori, hi ha d'haver una resolució dels Serveis Territorials d'Ensenyament que estableixi que l'escola Sant Jordi i l'escola Pasífae estan en aquest procés d'integració.

Atès que aquest és un assumpte objecte de queixa per part de les persones interessades, i de cara a informar les persones interessades, (9) el Síndic demana al Departament d'Ensenyament conèixer per mitjà de quin acte administratiu s'estableix que l'escola Sant Jordi i l'escola Pasífae estan en procés d'integració progressiva.

5. Finalment, en els escrits de la persona interessada, també es denuncia que el Departament d'Ensenyament no ha contestat la reclamació presentada en data 28 de març de 2012 sobre aquest assumpte. En aquest sentit, (10) el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que, d'acord amb el que estableix la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i atès el deure de respondre en temps i forma, doni resposta a la reclamació presentada per la persona interessada.

Tramitació

Data Administració Tràmit

18/04/2012 Serveis Territorials d'Ensenyament a Barcelona Comarques Sol·licitud d'informació a l'Administració
21/05/2012 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
20/07/2012 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
12/11/2012 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
05/12/2012 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
21/01/2013 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
09/10/2013 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació
25/10/2013 Departament d'Ensenyament Irregularitat
28/10/2013 Serveis Territorials d'Ensenyament a Barcelona Comarques Irregularitat
31/12/2013 Departament d'Ensenyament Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Decret 75/2007, de 27 de març, pel qual s'estableix el procediment d'admissió de l'alumnat als centres en els ensenyaments sufragats amb fons públics- DOGC.4852 (29/03/2007)
Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació - DOGC.5422 (16/07/2009)

Expedients Relacionats

Q-02395/2012