La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb l'Autoritat del Transport Metropolità (en endavant ATM) per la denegació del bescanvi d'una targeta T-10 de cinc zones sense utilitzar, targeta adquirida a l'any 2012 i bescanviada per un títol per fer-ne ús durant l'any 2013.
En el cas de les targetes no personalitzades, l'anunci de l'ATM sobre les tarifes que han de regir a partir del dia 1 de gener de l'any 2014 al sistema de transport públic col·lectiu a l'àmbit del sistema tarifari integrat de l'àrea de Barcelona (DOGC múm. 6530, de 30 de desembre de 2013) determina el següent: ?Les targetes caducades adquirides l'any anterior que no s'hagin començat a utilitzar es podran bescanviar per targetes del mateix tipus de l'any en curs. Caldrà adreçar-se als Centres d'Atenció al Client dels principals operadors de transport, abonant la diferència de tarifa corresponent. La data límit per a fer el bescanvi serà el 30 de juny.?
D'acord amb això, la promotora va bescanviar la targeta del 2012 per una del 2013 i, abans del 30 de juny de 2014, va acudir als centres d'atenció al client a bescanviar la targeta de l'any anterior (2013), que no havia començat a utilitzar. Tot i reunir els diferents requisits establerts per l'anunci de l'ATM (targeta de l'any anterior i sense començar), se li va denegar el bescanvi amb l'abonament de la diferència tarifària corresponent.
La promotora també va efectuar la reclamació del bescanvi per mitjà de la pàgina web de la Generalitat de Catalunya en data 7 d'abril de 2014, i en data 10 d'abril Rodalies de Catalunya li va respondre que ?el títol de transport que vostè ens presenta és una targeta caducada, adquirida al 2012 i bescanviada per un títol pel seu ús durant el 2013, motiu pel qual ens veiem obligats a desestimar la sol·licitud de bescanvi que ens formula.?
Val a dir que les respostes denegatòries que ha rebut la promotora no s'ajusten al que reclama la normativa de defensa de consumidors i usuaris, que incorpora el principi ?pro consumidor?, és a dir, que sempre en cas de dubte preval la interpretació més favorable als consumidors.
El Síndic entén que ha de ser aquesta la interpretació que s'ha de donar a la disposició de l'anunci de l'ATM sobre el bescanvi de targetes. És a dir, que la targeta del 2012 bescanviada per una del 2013 i no utilitzada s'ha de considerar com una ?targeta caducada adquirida l'any anterior que no s'hagi començat a utilitzar? i, per tant, ha de poder-se bescanviar per una targeta del 2014, un cop abonada la diferència de tarifa corresponent.
Per tot això, el Síndic suggereix a l'ATM que valori de nou la sol·licitud de la promotora i, en conseqüència, que adopti les mesures adients per a efectuar el bescanvi de la targeta T-10 de cinc zones que ha motivat la seva queixa.