Resolució
Q-02404/2012 Disconformitat amb la llista per a una intervenció quirúrgica a l'hospital Mútua de Terrassa

Matèries
Polítiques socials
Salut
Gestió dels recursos sanitaris
Data d'inici 02/04/2012
Data de l'últim moviment 25/07/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Síndica Municipal de Greuges de Terrassa Estudi inicial de la queixa

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la llista d'espera en què es troba des del maig de 2010 perquè l'intervinguin quirúrgicament d'una hèrnia discal a l'hospital Mútua de Terrassa.

Contingut

El Departament de Salut informa que el promotor va ser inclòs en la llista d'espera el 4 de març de 2011 amb una prioritat normal; que des de llavors no ha tornat a ser visitat, i que es tracta d'una intervenció quirúrgica no sotmesa a un temps d'espera garantit.

El Síndic recorda al Departament que si bé és cert que a dia d'avui només disposen d'una garantia de temps màxim d'espera els procediments quirúrgics recollits en el Decret 354/2002, de 24 de desembre, i que entre aquests no es troba inclòs el procediment quirúrgic a què s'ha de sotmetre el promotor de la queixa, també ho és que d'acord amb la nota de premsa que va publicar el Departament el 3 d'octubre de 2011 està previst incloure la intervenció quirúrgica d'hèrnia discal entre els procediments amb un temps d'espera garantit.

En aquest sentit, cal destacar que el promotor encara no ha estat intervingut i que, per tant, fa vint mesos que es troba en llista d'espera, termini molt superior al que es preveu fixar com a màxim d'espera en un futur.

Altrament, el fet que es tracti d'una intervenció quirúrgica que no disposa d'un termini d'espera màxim garantit no pot ser emprat per justificar una demora il·limitada i fora del que es considera raonable i, en aquest sentit, el Síndic recorda que la Carta de drets i deures dels ciutadans en relació amb la salut i l'atenció sanitària editada pel Departament l'any 2002 recull que els serveis de salut i els dispositius assistencials s'han d'organitzar de la manera més eficient possible per tal que el pacient pugui ser atès com més aviat millor i d'acord amb criteris d'equitat, adequació i disponibilitat de recursos, tipus de patologia, prioritat d'urgència, temps d'espera raonable prèviament establert i amb què es garanteixi la continuïtat assistencial.

És per tot això que el Síndic reitera al Departament de Salut la necessitat que adopti les mesures que calguin perquè s'escurcin els terminis d'espera tant com sigui possible per a les intervencions de caràcter no urgent, de manera que els ciutadans vegin reconegut el dret a l'assistència sanitària de manera suficientment àgil.

Tramitació

Data Administració Tràmit

03/04/2012 Síndica Municipal de Greuges de Terrassa Acusament de recepció
18/04/2012 Servei Català de la Salut SCS Sol·licitud d'informació a l'Administració
09/06/2012 Servei Català de la Salut SCS Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
20/07/2012 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
19/11/2012 Departament de Salut Resolució
25/07/2013 Departament de Salut Seguiment finalitzat