Resolució
Q-02410/2013 Disconformitat amb la tramitació del reconeixement de la situació de dependència i del dret a les prestacions i als serveis vinculats

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Persones amb discapacitat
Data d'inici 02/04/2013
Data de l'últim moviment 17/11/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la tramitació del reconeixement de la seva situació de dependència i del dret a les prestacions i als serveis vinculats.

Exposa que en data 22 de febrer de 2012 se li va reconèixer un grau II nivell 1 de dependència amb efectes des del 21 de desembre de 2011. El 12 d'abril del 2012 es va emetre la resolució PIA corresponent, en què se li concedia una prestació per cures en l'entorn familiar amb efectes econòmics des del 15 de març de 2012 i per import de 300,90 euros mensuals.

Tot i això, en data 4 d'octubre de 2012 va rebre una altra resolució segons la qual s'extingia la prestació per cuidador no professional amb efectes des del 15 de març de 2012 fins al 4 de maig de 2012. Contra aquesta resolució, atès que no hi ha hagut cap canvi en la seva situació de dependència ni ha presentat cap sol·licitud de revisió del grau i nivell, la promotora va presentar una reclamació prèvia en data de 14 de novembre de 2012, que no consta que s'hagi resolt.

Contingut

En primer lloc, la prestació reconeguda per cures a l'entorn familiar en data 12 d'abril de 2012 amb efectes des del 15 de març de 2012 no es pot extingir per una valoració de grau posterior.

En tot cas, seria raonable que la resolució de 4 d'octubre de 2012 mitjançant la qual s'estableix el nou programa individual d'atenció adequat al nou grau reconegut determinés l'extinció de la prestació anterior des del moment en què es reconeix el nou grau de dependència a la promotora però no amb anterioritat.

En segon lloc, la reclamació prèvia interposada per la promotora contra la resolució mitjançant la qual s'estableix el PIA de 4 d'octubre de 2012 no ha estat resolta.

El Síndic recorda que l'Administració té el deure de resoldre les reclamacions interposades pels ciutadans en el marc dels procediments de què són part en els terminis establerts.

I en tercer lloc, la sol·licitud de prestacions meritades i no percebudes que va presentar per indicació de l'ICASS la filla de la promotora no ha estat resolta

Encara que no es puguin fer efectives les quantitats meritades a nom de la promotora per la seva situació de dependència, en tot cas s'ha de donar resposta a la sol·licitud i establir un calendari de pagament de les quantitats reconegudes mitjançant la resolució de 12 d'abril de 2012 (300,9 euros des del 15 de març de 2012 fins el 4 de maig de 2012) i la resolució de 13 de juny de 2013 (268,79 euros des del 16 d'octubre de 2012 fins al moment de la defunció de la promotora).

Fetes aquestes consideracions, el Síndic suggereix al Departament de Benestar Social i Família:

- Que s'anul·li la resolució de 4 d'octubre de 2012 que determina l'extinció de la prestació per cures a l'entorn familiar a nom de la promotora de la queixa, reconeguda mitjançant resolució d'establiment del PIA de 12 d'abril de 2012.

- Que resolgui l'extinció de la prestació reconeguda a la resolució de 12 d'abril de 2012 des del moment en què es determinen els efectes de la revisió del grau de dependència a nom de la promotora, incoada d'ofici.

- Que es resolgui la reclamació prèvia interposada per la promotora contra aquesta resolució en data 14 de novembre de 2012.

- Que es resolgui la sol·licitud de prestacions meritades i no percebudes presentada a nom de la promotora amb indicació de les quantitats endeutades i el calendari previs de pagament, i que aquestes prestacions es facin efectives al més aviat possible.

Tramitació

Data Administració Tràmit

21/05/2013 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Sol·licitud d'informació a l'Administració
11/07/2013 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
07/03/2014 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
01/07/2014 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació
25/08/2014 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
28/01/2015 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació
08/04/2015 Departament de Benestar Social i Família Irregularitat
09/04/2015 Departament de Benestar Social i Família Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
11/05/2015 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
17/11/2015 Departament de Benestar Social i Família Seguiment finalitzat