Resolució
Q-02416/2011 Disconformitat amb la concertació de visites al centre d'atenció primària de Constantí

Matèries
Polítiques socials
Salut
Prestacions sanitàries
Data d'inici 18/04/2011
Data de l'últim moviment 23/03/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb el fet que no es faciliti la concertació de visites no urgents per via telefònica al centre d'atenció primària (en endavant CAP) de Constantí.

Exposa que va presentar una reclamació per aquest motiu a l'Institut Català de la Salut, a la qual es va respondre que aquest era el sistema de concertació establert i que l'atenció telefònica al CAP es reserva per a visites urgents, que hagin de ser ateses el mateix dia.

Tanmateix, la persona interessada considera injustificada aquesta diferenciació, i manifesta que hi ha ocasions en què sí que es programen visites no urgents o ordinàries mitjançant el telèfon del CAP. A més, indica que en la targeta del CAP Constantí figura el telèfon del CAP per demanar hora sense distingir si ha de ser usat per una visita urgent o no.

Contingut

En l'informe de l'Institut Català de la Salut s'indica que la programació de visites es pot fer, amb caràcter general, mitjançant Internet, telèfon o presencialment als centres; i que l'establiment d'un sistema diferenciat de concertació de visites, segons tinguin caràcter urgent o no, té per finalitat facilitar l'accessibilitat dels usuaris.

D'altra banda, s'assenyala que, a més de la targeta del CAP, en què figura la informació general -metge/infermera, horari, adreça, i número de telèfon del centre- hi ha una altra targeta en què s'indica que el sistema ordinari per demanar visita per telèfon és trucar al telèfon 902 111 444. 

En vista d'això, es pot considerar que l'establiment del sistema de concertació de visites que diferencia el telèfon al qual s'ha de trucar segons es tracti d'una visita urgent o no entra dins de la facultat d'organització dels serveis i no suposa una actuació irregular. 

Això no obstant, en vista de les circumstàncies exposades en aquest cas, el Síndic entén que seria convenient millorar la informació que es facilita als usuaris d'aquests serveis sobre aquest sistema de concertació de visites, i en particular pel que fa a aquesta diferència entre les visites urgents i no urgents. 

En aquest sentit, es podria valorar la possibilitat que en la mateixa targeta del centre en què es recullen les dades generals sobre el metge assignat, l'horari, etc., s'indiqués específicament quins són els mitjans per demanar visites, i també els telèfons als quals s'ha de trucar en cada cas. D'aquesta manera s'afavoriria que en el moment de fer-ne ús per sol·licitar una visita, la persona usuària tingués a l'abast, en un únic document, totes les dades i la informació necessària, i es podrien fer més àgils les gestions en casos com el que es planteja en aquesta queixa.

Tramitació

Data Administració Tràmit

23/06/2011 Institut Català de la Salut Sol·licitud d'informació a l'Administració
07/10/2011 Institut Català de la Salut Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
09/11/2011 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
23/03/2012 Departament de Salut Resolució