El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca de resposta escrita de l'Ajuntament d'Abrera a la sol·licitud de còpia de determinats documents que figuraven en el seu expedient personal com a treballador de l'Ajuntament, malgrat haver-ho demanat per escrit en diverses ocasions.
El Síndic recorda que d'acord amb l'article 35, lletra a) de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, qui té la condició de persona interessada en un procediment administratiu té dret a obtenir còpies dels documents incorporats a l'expedient corresponent. I en aquest cas no hi ha dubtes de la condició de persona interessada del promotor de la queixa en el seu expedient personal.
Certament, els drets no tenen en cap cas un caràcter absolut i, en conseqüència, també el dret d'accés i còpia regulat en aquell precepte s'ha de posar en relació amb altres drets que reben també protecció en el nostre ordenament jurídic.
Però tot i que el dret a la intimitat i a la protecció de les dades personals pot comportar legítimament una limitació al dret d'accés, aquesta limitació no ha de ser automàtica ni necessàriament absoluta, de manera que la simple presència de dades identificatives comporti l'exclusió automàtica de l'accés sense més raonament.
Perquè l'afectació al dret a la protecció de dades personals actuï com a límit a l'accés i còpia de documents, cal ponderar en cada cas concret si aquesta afectació és real, el tipus de dades afectades i la seva incidència des de la perspectiva de la intimitat personal de tercers i de la protecció de les seves dades personals. Alhora, cal contraposar aquesta valoració amb la incidència en els drets de qui demana l'accés que la negativa comporta.
Així ho assenyala específicament l'article 27.3 de la Llei 26/2010, de 5 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, tot i que en relació amb l'accés a expedients finalitzats.
Només després de fer aquesta valoració ponderada de tots dos drets en les circumstàncies concretes del cas es pot, si escau, denegar l'accés, mitjançant resolució expressa i motivada.
Si les dades personals que contenen els documents a què el promotor demana accés són només les nominatives i del lloc de treball a l'Ajuntament i no relatives a la intimitat de les persones, no sembla que puguin motivar adequadament la denegació de l'accés a còpia amb fonament en una valoració ponderada en els termes assenyalats més amunt. Tanmateix, aquesta valoració l'ha de fer l'Ajuntament d'Abrera, que ha rebut la sol·licitud d'accés i posseeix els documents, d'acord amb els paràmetres indicats.
D'altra banda, pel que fa a la legislació específica en matèria de protecció de dades, cal tenir en compte també que, quan es tracta de dades personals de tercers, i d'acord amb l'article 11.2 de la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, una de les excepcions a la regla del consentiment del titular de les dades per poder comunicar-les a tercers és que una norma amb rang de llei habiliti aquesta comunicació. En aquest cas, existeix aquesta habilitació legal a l'accés, a l'empara d'allò establert a l'article 35, lletra a) de la Llei 30/1992.
Així doncs, d'acord amb les consideracions precedents, el Síndic suggereix a l'Ajuntament d'Abrera que valori de nou la petició de còpia de documents que figuren a l'expedient personal de la persona interessada, d'acord amb els paràmetres que s'han indicat, i doni resposta expressa, escrita i motivada, a aquella sol·licitud.