En relació amb la queixa relativa a diversos aspectes socioeducatius d'un centre residencial d'acció educativa (en endavant CRAE), el Síndic va emetre una resolució el gener de 2011 amb una sèrie de recomanacions i un recordatori de deures legals. Atès que el promotor de la queixa s'ha tornat a adreçar a aquesta institució per exposar que el problema es manté, el Síndic ha iniciat altra vegada les seves actuacions. Segons sembla, hi podria haver una situació d'intrusisme professional i una manca d'existència de les condicions socioeducatives necessàries per poder exercir de manera adequada a tasca encomanada als educadors socials del CRAE.
De la resposta de la Direcció General d'Atenció a la Infància i a l'Adolescència (en endavant DGAIA) i del Consorci de Serveis Socials se'n desprèn que la fundació que gestiona el centre té contractades directament 17 persones, una de les quals fa la funció de coordinació, tres són de l'equip tècnic i tres són personal de serveis. També s'exposa que la fundació ha anat reduint el nombre de places fins a les 26 que té assignades actualment.
Quant al perfil professional de les persones contractades com a educadors socials o que ocupen plaça d'educador social, s'addueix que la disponibilitat del mercat laboral de professionals acreditats és molt escassa, per la qual cosa s'indica que no es pot garantir que actualment totes les places estiguin cobertes per educadors socials. S'afegeix, però, que s'està treballant per regularitzar aquesta qüestió.
Davant d'aquesta informació, el Síndic constata que si les places del centre han disminuït també ho ha fet la ràtio d'educadors i, seguint el càlcul usat al plec de condicions, sembla que per 26 places hi hauria d'haver 15,6 educadors no professionals, és a dir, que com a mínim han de tenir la titulació d'Educador Social.
La informació aportada per l'Administració tampoc no concreta el nombre de persones que composen la direcció del centre.
El Síndic assenyala que de la lectura del plec de condicions tècniques, se'n desprèn que el personal ha de disposar de la titulació específica per dur a terme les seves funcions. Els educadors han de ser personal qualificat, diplomats en Educació Social o habilitats per qualsevol dels col·legis oficials d'educadors i educadores socials d'àmbit estatal. Si l'equip directiu es completa amb altres professionals, aquests han de disposar d'una titulació de la branca de les ciències socials adient per desenvolupar tasques educatives.
Al Síndic li preocupa que les condicions socioeducatives del centre repercuteixin en la tasca educativa i en l'atenció que reben els infants ingressats. Per aquest motiu, suggereix que el Consorci de Serveis Socials extremi les mesures que siguin necessàries per regularitzar la titulació de l'equip directiu del centre d'acord amb l'article 3.3 de la Convenció de les Nacions Unides sobre els drets de l'infant, que estableix que ?els estats membres han d'assegurar que les institucions, els serveis i els equipaments responsables de l'atenció o la protecció dels infants compleixin les normes establertes per l'autoritat competent, especialment pel que fa a la seguretat, la salubritat, el nombre i la competència del personal, i també que hi hagi supervisió professional?.
Igualment, el Síndic entén que la DGAIA no s'ha de desentendre de la situació dels educadors ni del clima laboral en el qual duen a terme la seva tasca, quan aquesta repercuteix en l'atenció que reben els infants. Atès que els treballadors exerceixen funcions delegades per la DGAIA, en substitució d'aquesta, ja que tenen cura dels nois residents, el Síndic també s'adreça al Departament de Benestar Social i Família per recordar-li el deure de l'Administració protectora de vetllar per la bona atenció dels infants i els adolescents que es troben al seu càrrec independentment de qui n'exerceixi la guarda, i li suggereix que s'adoptin les mesures necessàries per garantir aquest dret.