Q-02493/2012 | Disconformitat amb la gestió d'una prestació de la renda mínima d'inserció |
|
|
||||||||||
|
|||||||||||
|
El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la gestió de la prestació de la renda mínima d'inserció de què és titular. Exposa que tenia concedida aquesta prestació, que va començar a cobrar la el març de 2011, però que li queda pendent de cobrar dues mensualitats, corresponents als mesos de gener i febrer de 2011. D'altra banda, exposa que va deixar de cobrar la prestació el desembre de 2011 i que no ha rebut cap comunicació ni cap resposta a les reclamacions que ha presentat per aquest motiu. Indica també que paral·lelament ha demanat una modificació de la prestació per incorporar com a persona beneficiària la seva esposa, però tampoc no ha rebut cap comunicació ni resolució sobre aquesta proposta.
De la informació facilitada per la Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom resulta que, efectivament, la resolució per la qual es concedia la prestació establia que tenia efectes des de l'1 de gener de 2011. Tot i això, no es concreta si les mensualitats de gener i febrer van ser abonades o no, ni tampoc s'acredita que s'hagi donat resposta a les diverses reclamacions presentades per la persona interessada sobre aquesta qüestió. L'informe tramès per la Direcció General també recull les diferents resolucions que s'han pres en aquest procediment des del gener de 2011 fins al maig de 2012. Així, cal concloure que el desembre de 2011 no es va deixar de pagar la prestació, però sí que se'n va modificar la quantia. Amb posterioritat, en data 25 de maig de 2012, es va dictar una altra resolució per la qual es modificava de nou l'import de la prestació. Mitjançant aquesta modificació s'excloïa un membre de la unitat familiar i s'incorporava un altre membre, l'esposa del promotor. Alhora es descomptaven uns ingressos que percebia la unitat familiar. Cal tenir en compte que, segons la informació rebuda, cap d'aquestes resolucions ha estat notificada a la persona interessada, ja que en ambdós casos la notificació ha estat retornada al remitent. No consten les circumstàncies exactes en què s'han fet els intents de notificació, però en qualsevol cas cal recordar que la notificació dels actes administratius s'ha de fer d'acord amb les formalitats previstes per la normativa de procediment administratiu, i en particular per l'article 59 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú. Pel que fa a l'import de la prestació, de la informació aportada en la tramitació de la queixa no es pot deduir si l'import fixat en la resolució de maig de 2012 és el que correspondria a la unitat de convivència. En la resolució s'assenyala que es descompten uns ingressos que percep la unitat familiar, però no es concreten quins són aquests ingressos ni a què corresponen. En canvi, en la queixa s'indicava que la unitat familiar no rebia cap altre ingrés que no fos la renda mínima d'inserció. En qualsevol cas, vista aquesta discrepància, el Síndic entén que caldria que l'òrgan gestor verifiqués les dades tingudes en compte i resolgués es conseqüència, ja sigui modificant l'import reconegut o bé ratificant l'import establert, però explicant de manera clara les dades que s'han tingut en compte. En aquest sentit, el Síndic recorda també, amb caràcter general, la necessitat de motivar convenientment els actes administratius perquè les persones interessades tinguin coneixement efectiu dels elements fàctics i jurídics que donen lloc a la decisió administrativa. Finalment cal indicar que no hi ha constància que s'hagi donat resposta a cap de les nombroses reclamacions que ha presentat el promotor. Cal recordar que l'Administració ha de donar resposta escrita a les qüestions que les persones li plantegin també per escrit, tant en el marc d'un procediment administratiu, com quan formulin suggeriments, propostes, queixes o demandes d'informació. De conformitat amb tot això, el Síndic suggereix al Departament d'Empresa i Ocupació: 1. que es comprovin els pagaments de les mensualitats de gener i febrer de 2011 que reclama el promotor i que, en cas que no s'hagin fet, s'abonin al més aviat possible. 2. que es verifiquin les dades que han donat lloc a la modificació de l'import de la prestació establert per resolució de 25 de maig de 2012 i, si escau, que es corregeixi la quantia fixada. 3. que es verifiquin les circumstàncies en què s'ha fet la pràctica de les notificacions indicades i que, en cas que es comprovi que no s'han complert els requisits i les formalitats previstos legalment, s'esmenin les deficiències detectades amb una nova notificació, d'acord amb les condicions previstes legalment. 4. que es doni resposta expressa a les reclamacions presentades pel promotor i a totes les qüestions plantejades, tot especificant les dades tingudes en compte pel que fa als ingressos que es descompten de la prestació de renda mínima d'inserció.
Data | Administració | Tràmit |
|
||
04/04/2012 | Síndica Municipal de Greuges de Terrassa | Acusament de recepció |
14/05/2012 | Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
25/07/2012 | Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom | Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
08/08/2012 | Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
18/01/2013 | Departament d'Empresa i Ocupació | Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració |
15/03/2013 | Departament d'Empresa i Ocupació | Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració |
12/09/2013 | Departament d'Empresa i Ocupació | Resposta a la resolució pendent d'acceptació |
11/10/2013 | Departament d'Empresa i Ocupació | Resolució pendent d'acceptació |
27/11/2013 | Departament d'Empresa i Ocupació | Reiteració a la resolució pendent d'acceptació |
04/02/2014 | Departament d'Empresa i Ocupació | Resposta a la resolució pendent d'acceptació |
09/05/2014 | Departament d'Empresa i Ocupació | Suspensió d'actuacions |
09/05/2014 | Departament de Benestar Social i Família | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
25/06/2014 | Departament de Benestar Social i Família | Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
31/07/2014 | Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
01/08/2014 | Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
16/09/2014 | Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) | Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
26/01/2015 | Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
28/01/2015 | Secretaria d'Inclusió Social i de Promoció de l'Autonomia Personal | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
12/06/2015 | Departament d'Empresa i Ocupació | Resolució pendent d'acceptació |
12/06/2015 | Departament de Benestar Social i Família | No irregularitat |
12/06/2015 | Secretaria d'Inclusió Social i de Promoció de l'Autonomia Personal | No irregularitat |
29/07/2015 | Departament d'Empresa i Ocupació | Reiteració a la resolució pendent d'acceptació |
04/11/2015 | Departament d'Empresa i Ocupació | Resposta a la resolució pendent d'acceptació |
17/12/2015 | Departament d'Empresa i Ocupació | Resolució pendent d'acceptació |