Resolució
AO-02521/2014 Actuació d'ofici per conèixer el funcionament del sistema de gestió de les llistes d'espera i d'assignació de les places de serveis residencials per a persones amb discapacitat finançades amb fons públics

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Persones amb discapacitat
Data d'inici 28/04/2014
Data de l'últim moviment 30/12/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Pendent d'acceptació per l'administració

Contingut

L'any 2011 el Síndic va obrir una actuació d'ofici en el marc de la qual va ser informat del sistema de gestió de les llistes d'espera d'un centre residencial per a persones amb discapacitat física i psíquica concertat per l'Institut Català d'Assistència i Serveis Socials.

De la informació rebuda se'n desprèn que no hi ha criteris clars definits per decidir sobre la priorització en l'assignació de places dels serveis d'acolliment residencial per a persones amb discapacitat física o intel·lectual, per exemple, en els casos en què es presenta la sol·licitud perquè hi ha una necessitat immediata d'ingrés. Tampoc no es determina quins són els criteris per definir la priorització en l'ingrés en aquests casos, o la manera en què es gestiona la llista d'espera en funció de les necessitats concretes i actuals de les persones sol·licitants. 

En la resolució de l'actuació d'ofici, el Síndic va recomanar al Departament de Benestar Social i Família que adoptés les mesures adients per fixar criteris objectius per decidir sobre la priorització en l'assignació de places de servei de centre residencial per a persones amb discapacitat psíquica amb necessitats de suport extens o generalitzat. Aquests criteris de priorització haurien de tenir en compte els diferents supòsits de necessitat en què es pugui trobar la persona demandant, segons les circumstàncies particulars de cada cas i basant-se en el criteri dels professionals de referència. 

També va suggerir al Departament que fixés criteris objectius de gestió de les llistes d'espera en els centres per tal de garantir, per exemple, que una persona que té una necessitat immediata o urgent d'ingrés no es vegi relegada a l'últim lloc darrera de persones que han demanat el servei per una possible necessitat futura. 

Igualment, va recomanar que s'establís un protocol d'actuació que permeti garantir que la informació sobre l'usuari que arriba als centres al moment de l'ingrés està suficientment actualitzada i es correspon amb el seu estat actual.

Per tal de fer un seguiment sobre aquests suggeriments i per conèixer els criteris i els protocols de gestió de les llistes d'espera de places finançades amb fons públics en aquests serveis, el Síndic ha considerat oportú obrir una altra actuació d'ofici, en el marc de la qual el Departament de Benestar Social i Família ha informat que s'estan elaborant un seguit de directrius internes que hauran de seguir els equips de valoració i els serveis territorials en la gestió de les sol·licituds d'orientació a recurs. Tot i que el Síndic celebra aquesta decisió, considera que els criteris que s'estableixin per a la gestió de les sol·licituds i per a l'orientació a un recurs determinat haurien de constar en un instrument jurídic que pugui ser consultat per les persones interessades en els corresponents procediments de valoració.

Quant a la gestió de les llistes d'espera i la resolució d'ingrés en un determinat centre, el Departament exposa que són els tècnics dels serveis territorials els responsables de la gestió, el seguiment i la resolució d'accés a un recurs de la xarxa del Departament. Per a la gestió de les llistes d'espera, s'assenyala, la regla general per decidir sobre el moment d'accés a un recurs és seguir amb rigor l'ordre d'entrada de les sol·licituds d'orientació. Ara bé, el Síndic no té coneixement que aquests criteris de valoració de les sol·licituds d'orientació o els criteris que permeten decidir sobre la priorització d'una sol·licitud davant d'una altra estiguin establerts de manera objectiva en un instrument jurídic vinculant per als responsables de la gestió de les sol·licitud i de les llistes d'espera dels recursos residencials. 

Seria, doncs, més equitatiu i ajustat a la finalitat del recurs establir objectivament els criteris per a la priorització en la concessió d'aquests serveis i regular-los expressament en un instrument jurídic que vinculi tots els operadors responsables de la tramitació i gestió de les sol·licituds d'orientació i de la gestió de les llistes d'espera. 

En vista de tot això, el Síndic suggereix al Departament de Benestar Social i Família: 

1. Que reguli, expressament i mitjançant un instrument jurídic de coneixement públic, els criteris de valoració que han de seguir els equips de valoració i els serveis territorials en la gestió de les sol·licituds d'orientació a recursos residencials per a persones amb discapacitat.

2. Que reguli expressament i mitjançant un instrument jurídic de coneixement públic els criteris objectius de priorització d'ingrés als recursos residencials per a persones amb discapacitat (risc social, situació d'especial vulnerabilitat detectada pels serves socials, autoritzacions judicials, tancament de centres...) a què es fa referència en la resposta enviada al Síndic.

3. Que determini que aquests criteris de priorització, en cas que s'apliquin en un cas concret, s'han de fer constar en la motivació de la resolució corresponent. 

4. Que estableixi un mecanisme de publicitat i consulta sobre l'estat de les llistes d'espera dels recursos residencials per a persones amb discapacitat, que permeti a la persona interessada consultar, en tot moment, el nom del recurs o dels recursos en què està inscrita en llista d'espera i el lloc que ocupa en cada moment en cadascuna de les llistes d'espera en què està inscrita.

Tramitació

Data Administració Tràmit

30/04/2014 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Sol·licitud d'informació a l'Administració
16/06/2014 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
22/10/2014 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
31/03/2015 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació
18/05/2015 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
28/05/2015 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació
25/11/2015 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació
30/12/2015 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació