El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca de resposta de l'Hospital de Viladecans a la reclamació que va presentar el 4 de gener de 2012.
En aquesta reclamació, el promotor es queixava de la demora perquè l'atengués un especialista (set mesos i mig des que el metge de família li va fer la derivació) i perquè el tractament que li va receptar la dermatòloga del centre hospitalari no li va ser efectiu.
De la informació tramesa pel Departament de Salut es desprèn que la reclamació del promotor no es va arribar a contestar per un error i que ja s'han aplicat mesures perquè això no torni a passar; que la demora per a una primera visita de dermatologia a l'Hospital de Viladecans és d'entre un i dos mesos si la derivació és ordinària i de 24-48 hores si es tracta d'una derivació preferent o urgent; i que el diagnòstic i el tractament que es va aplicar al promotor va ser correcte.
Després d'analitzar tota la informació de què es disposa en aquest cas, el Síndic fa les consideracions següents:
En primer lloc, pel que fa a l'error que va derivar en una manca de resposta a la reclamació del promotor, el Síndic agraeix la iniciativa del centre hospitalari per introduir solucions. Tot i això, el cert és que ni tan sols després de l'actuació del Síndic es va donar resposta al promotor. El Síndic considera que el centre hospitalari s'hauria d'haver mostrat més diligent i, atès que no ho va fer en el seu moment, hauria d'haver contestat la reclamació de la persona interessada quan va detectar l'error i explicar-li per què no ho havia fet abans.
En aquest sentit, el Síndic recorda al Departament de Salut el deure legal de l'Administració de contestar de manera raonada i donant resposta a la reclamació de la persona interessada.
En segon lloc, pel que fa al temps d'espera per accedir a l'especialista en dermatologia, malgrat que es fa referència a un temps d'espera d'un o dos mesos, el promotor manifesta que va haver d'esperar set mesos per accedir-hi.
En vista d'aquesta informació, el Síndic recorda al Departament de Salut que la Carta de drets i deures dels ciutadans en relació amb la salut i l'atenció sanitària editada per aquest departament l'any 2002 recull que els serveis de salut i els dispositius assistencials s'han d'organitzar de la manera més eficient possible per tal que el pacient pugui ser atès com més aviat millor i d'acord amb criteris d'equitat, adequació i disponibilitat de recursos, tipus de patologia, prioritat d'urgència i temps d'espera raonable prèviament establert i amb què es garanteixi la continuïtat assistencial.
Per tant, el Síndic insisteix que cal seguir fent esforços per introduir les mesures organitzatives i assistencials necessàries que permetin l'accés als especialistes dins d'un termini raonable, a fi de garantir el dret a l'assistència sanitària de què gaudeixen els ciutadans.