El promotor, pare d'una alumna que cursa segon d'educació secundària obligatòria a l'institut de Sant Vicenç de Castellet, es queixa de l'aplicació de sancions per part del centre a la seva filla.
El promotor considera que la seva filla és tractada de forma poc equitativa, i exposa, en aquest sentit, que davant d'un acte d'indisciplina en què van participar quatre alumnes només s'ha castigat la seva filla, que ha quedat exclosa d'una sortida a un parc temàtic i de les colònies, pel fet que tenia cinc faltes acumulades, quan altres alumnes amb més faltes no han estat sancionats de la mateixa manera.
El promotor exposa també que al seu moment ell mateix va manifestar a la tutora que la seva filla no havia d'anar de colònies perquè no havia obtingut bons resultats acadèmics, però la tutora li va expressar que havia d'assistir-hi perquè formava part d'un treball. Posteriorment, un cop satisfeta la quota i només dos dies abans de la sortida, sembla que se'ls va comunicar que no hi podia assistir, i que no obtindrien la devolució de l'import satisfet, si més no la totalitat de l'import.
El pare de l'alumna exposa que és conscient que la seva filla "no és cap exemple de bona estudiant", i demana que sigui tractada amb rigor, però de forma justa.
El Departament d'Educació assenyala, entre altres qüestions, que la família i la direcció del centre es van reunir i van prendre decisions d'actuació compartides de cara al curs que comença, fet que el Síndic celebra.
També indica que, a criteri de la Inspecció, el centre ha actuat correctament i la sanció aplicada a l'alumna és raonada. En aquest sentit, es tramet el recull de faltes de l'alumna durant el curs.
Davant d'aquesta informació, s'observa que, efectivament, l'alumna va cometre diverses faltes al llarg del curs, i que aquestes van ser recollides documentalment. També s'assenyala que "a proposta de l'equip docent, aquesta alumna va ser exclosa de la sortida al parc temàtic i de les colònies, d'una banda, pel seu comportament reiterat d'acumulació de faltes greus i molt greus i, de l'altra, per la seva actitud durant l'última sortida a Manresa".
Això no obstant, com que no consta cap altra documentació, el Síndic entén que les sancions consistents a excloure l'alumna de la sortida al parc temàtic i d'anar de colònies van ser aplicades sense la instrucció prèvia d'un expedient i, per tant, per la via de fet.
En aquest sentit, el Síndic recorda que l'article 41 del Decret 279/2006, de 4 de juliol, sobre drets i deures de l'alumnat i regulació de la convivència en els centres educatius no universitaris de Catalunya, estableix que "les conductes que s'enumeren a l'article 38 (entre les quals s'inclou la comissió reiterada i sistemàtica de conductes contràries a les normes de convivència en el centre, a què us referiu com a element determinant per a l'aplicació de les sancions) només podran ser objecte de sanció amb la instrucció prèvia d'un expedient".
D'aquest manera, la constància documental de les faltes comeses no resulta suficient per a l'exclusió automàtica de l'alumna de les colònies i de la sortida, sinó que és necessària l'obertura d'un expedient en què s'hagués fet constar la causa de la sanció, i s'hagués donat l'oportunitat a l'alumna de fer al·legacions.
En aquest sentit, el Síndic entén que no es tracta només de l'incompliment formal d'una norma d'obligat compliment, sinó també d'un instrument de garantia dels drets de l'alumnat i de l'encert de l'actuació del centre, que aquest hauria de poder dotar de contingut educatiu.
D'acord amb tot això, i de cara a futures ocasions, el Síndic suggereix que es donin instruccions al centre i a la Inspecció per a la correcta aplicació del Decret 279/2006, de 4 de juliol, en l'aplicació de sancions a l'alumnat.