Resolució
AO-02542/2010 Actuació d'ofici en relació amb diverses queixes, en les quals s'exposen diferents aspectes relatius a l'actuació del serveis dels punts de trobada.

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Problemes en les relacions familiars
Data d'inici 09/06/2010
Data de l'últim moviment 27/12/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

El Síndic ha obert una actuació d'ofici després d'haver rebut diverses queixes, en les quals s'exposen diferents aspectes relatius a l'actuació del serveis dels punts de trobada.

En la tramitació de les queixes número 06020/09 i número 05457/09, el Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC) ja va respondre sobre la informació que s'hi sol·licitava, tot i que el Síndic s'hi va tornar a adreçar per suggerir al DASC que considerés si la supervisió dels serveis de punts de trobada per part d'aquest departament era suficient i adequada per poder garantir el compliment de les seves funcions. Respecte d'aquest suggeriment, encara no s'ha rebut la posició del DASC.

En aquest cas, el Síndic, a fi de conèixer detalladament l'estat actual dels serveis de punts de trobada i resoldre en la forma convenient sobre aquest assumpte, s'adreça de nou al DASC per demanar informació sobre: el mapa dels serveis de punts de trobada actuals a Catalunya, les ràtios de professionals i el nombre de casos assignats a cadascun; la previsió existent de creació de nous serveis; si es fan memòries anuals de funcionament de cada servei; si s'han fet estudis de qualitat del funcionament d'aquests serveis; i si existeix un plec de requisits criteris tècnics comuns per tots els serveis de punts de trobada.

Contingut

Un cop rebuda la informació tramesa pel DASC, el Síndic considera convenient recordar la delicada i complicada funció dels punts de trobada com a servei destinat a atendre i prevenir, en un lloc neutral i transitori, en presència de personal qualificat, la problemàtica que sorgeix en els processos de conflictivitat familiar i, en concret, en el compliment del règim de visites dels fills i filles establert per als supòsits de separació o divorci dels progenitors o per als supòsits d'exercici de la tutela per part de l'Administració pública, amb la finalitat d'assegurar la protecció de menors d'edat, per la qual cosa fa arribar al DASC les consideracions i els suggeriments següents:

Per al desenvolupament i funcionament correcte del servei tècnic de punt de trobada (en endavant STPT), després d'estudiar la resposta rebuda i l'esborrany de decret tramès, el Síndic observa que la secció 1a del capítol VI de l'esborrany de decret regula els professionals i determina que el servei ha de disposar obligatòriament d'un o una professional amb funcions de coordinació i altres professionals amb funcions de tècnic referent. L'equip de professionals ha de ser multidisciplinari i estar format per psicòlegs, educadors socials i/o treballadors socials. Tots els professionals han de tenir formació i experiència especialitzada en treball amb famílies i infants, a més de capacitació específica en relació amb l'abordatge de la violència masclista. 

Tanmateix, el Síndic observa que el projecte de decret no inclou l'obligatorietat de disposar d'un o una jurista. Aquesta institució valora que la complexitat de la tasca tècnica deriva del mosaic de situacions familiars amb què es treballa, per la qual cosa considera convenient la possibilitat que els professionals tècnics puguin disposar de l'assessorament d'un jurista que els ajudi a interpretar o els aporti la informació jurídica necessària respecte de la tramitació judicial de cada cas, a fi i efecte de completar i adequar la intervenció tècnica i les respostes que es puguin donar als usuaris/es a cada situació concreta.

Quant al professional psicòleg, el projecte de decret fa referència que ?el nombre de professionals vindrà determinat per les característiques del servei, el nombre de casos i els horaris; el mínim serà de tres professionals, de disciplines diferents, i almenys un haurà de tenir titulació superior en psicologia?. El Síndic considera que seria convenient que s'inclogués l'obligatorietat que com a mínim un psicòleg tingui l'especialitat clínica.

D'altra banda, la Llei 14/2010, de 27 de maig, dels drets i les oportunitats en la infància i l'adolescència, estableix també que ?l'interès superior de l'infant o l'adolescent constitueix el principi bàsic de tot el dret relatiu a aquestes persones, i en les últimes dècades s'ha confirmat com un dels principis essencials del dret modern de la persona i la família en la protecció de menors, en l'adopció o en les relacions familiars?; aquest interès ha de ser el principi inspirador i fonamentador de les actuacions públiques; les normes i les polítiques públiques han de ser avaluades des de la perspectiva dels infants i els adolescents, per garantir que inclouen els objectius i les accions pertinents adreçats a satisfer l'interès superior d'aquestes persones; i que l'interès superior de l'infant o l'adolescent ha de ser també el principi inspirador de totes les decisions i actuacions que el concerneixen adoptades i dutes a terme pels progenitors, pels titulars de la tutela o de la guarda, per les institucions públiques o privades encarregades de protegir-lo i d'assistir-lo o per l'autoritat judicial o administrativa. 

Sobre aquest punt, en el projecte de decret el Síndic observa la mancança d'un capítol dedicat a regular i especificar el seguiment, la coordinació i la supervisió dels STPT. Aquesta qüestió és particularment rellevant atès que el DASC ha de garantir que des dels serveis de punt de trobada es treballa en benefici dels infants, amb la supervisió, control i vigilància del compliment de les funcions que tenen encomanades.

És per això que el Síndic suggereix que es reguli el seguiment, la coordinació i la supervisió necessàries, i que s'estableixi quin tipus de supervisió s'ha de fer d'aquests serveis i del seu funcionament, amb quina periodicitat i per part de quin òrgan administratiu i de quins professionals, a fi i efecte d'evitar que es puguin donar actuacions que s'extralimitin de les funcions atribuïdes, amb un seguiment intens i una coordinació periòdica per part de l'entitat gestora i per part dels serveis centrals, així com a través de l'estudi de qualitat del funcionament d'aquests serveis. 

Paral·lelament, tornant a recalcar la difícil tasca tècnica que es desenvolupa en els punt de trobada, el Síndic suggereix que s'inclogui i es determini en el projecte de decret la qüestió dels anys mínims d'experiència que ha de tenir cada professional que hi treballa, i dels criteris per valorar la formació especialitzada que s'han de presentar, a més de la formació continuada que han de seguir.

Finalment, d'acord amb l'article 15 de la Llei esmentada, sobre prioritat pressupostària, que estableix que els poders públics, en l'àmbit de llurs competències, han d'adoptar amb caràcter urgent les mesures necessàries per evitar que el contingut essencial dels drets dels infants i els adolescents quedi afectat per la manca de recursos adaptats a llurs necessitats, el Síndic suggereix que s'ampliï el nombre d'institucions col·laboradores, i que es dotin dels mitjans personals i materials que calgui perquè compleixin les seves finalitats a fi i efecte de donar resposta a les llistes d'espera actuals dels STPT, i poder vehicular les demandes de vistes que encara no han pogut dur-se a terme, en interès superior dels infants.

Tramitació

Data Administració Tràmit

21/06/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
16/07/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
22/12/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/12/2010 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
01/06/2011 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
21/06/2011 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
05/07/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
16/12/2011 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
27/12/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 18/2003, de 4 de juliol, de suport a les famílies- DOGC.3926 (16/07/2003)
Llei 14/2010, del 27 de maig, dels drets i les oportunitats en la infància i l'adolescència- DOGC.5641 (02/06/2010)
Decret 357/2011, de 21 de juny, dels serveis tècnics de punt de trobada- DOGC.5906 (23/06/2011)