El Síndic recorda que cal tenir present que d'acord amb la normativa vigent els ciutadans tenen dret a conèixer, en qualsevol moment, l'estat de la tramitació dels procediments en els quals tenen la condició de persones interessades, i a obtenir còpies dels documents que contenen (articles 35.a i 37.8 de Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques del procediment administratiu comú, i article 26 de la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya).
Addicionalment, s'ha de tenir present que, concretament en l'àmbit dels serveis socials, totes les persones tenen dret, entre altres coses, a ?accedir a llurs expedients individuals, en tot el que no vulneri el dret a la intimitat de terceres persones, i obtenir-ne còpies, d'acord amb el que estableixen les lleis? (article 10 de la Llei 12/2007, d'11 d'octubre, de serveis socials).
Ara bé, si bé es cert que la norma esmentada estableix una precisió en el sentit que aquest dret d'accés no inclou l'accés a les anotacions que el personal professional hagi fet en l'expedient, el Síndic entén que aquesta previsió, en tant que limitació del dret de l'usuari, ha de ser interpretada de manera restrictiva.
Això vol dir que si en l'àmbit dels serveis socials es vol exceptuar el dret d'accés a l'expedient d'una persona interessada, aquesta negativa solament és vàlida pel que fa estrictament a ?les anotacions que el personal professional hagi fet en l'expedient? i, en tot cas, ha d'estar motivada suficientment en l'escrit de resposta a la sol·licitud.
D'acord amb tot això, el Síndic demana al Departament de Benestar Social i Família que atengui les peticions d'accés als expedients de dependència corresponents a les quals feia referència el promotor.