La promotora es queixa per la demora en la resolució del Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC) de la seva sol·licitud de revisió de grau de discapacitat.
La promotora exposa que va presentar aquesta sol·licitud als serveis territorials del DASC el 29 de juliol de 2009, i encara no ha estat citada per fer el reconeixement preceptiu.
En l'escrit tramès pel DASC s'informa sobre les mesures posades en marxa per resoldre les llistes d'espera per valoracions de discapacitat, i s'indica que en el cas concret de la persona interessada no hi ha encara data prevista per al reconeixement preceptiu.
Amb relació a aquest assumpte, el Síndic trasllada a aquest departament una sèrie de consideracions:
En primer lloc, s'ha de valorar la persistència dels retards que es produeixen en aquests procediments, malgrat les mesures que segons el DASC s'adopten. Aquestes demores suposen una anomalia greu en la gestió dels procediments, i comporten un perjudici important per a les persones amb discapacitat. Davant d'això, cal adoptar mesures més eficaces, que permetin resoldre aquesta situació de retards i atendre convenientment les demandes de les persones interessades.
Convé tenir en compte, en aquest sentit, que les administracions públiques tenen el deure de complir en tots els casos els terminis màxims de resolució previstos, i que per fer-ho han de superar els obstacles que impedeixin o retardin l'exercici ple dels drets de les persones interessades, i eliminar qualsevol anomalia en la tramitació dels procediments.
Els principis d'eficàcia i celeritat són essencials en l'actuació administrativa, i per això, sempre amb les degudes garanties, cal agilitar tant com sigui possible la instrucció dels procediments, i resoldre'ls en el termini més breu possible; però en tot cas dins del màxim establert reglamentàriament.
Igualment cal recordar que l'incompliment d'aquests terminis pot comportar l'exigència de responsabilitat per part dels particulars pels perjudicis que se'ls pugui ocasionar com a conseqüència d'aquest incompliment o, amb caràcter més general, del funcionament, normal o anormal, del servei públic.
Per tot això, el Síndic recorda el deure de l'Administració de dictar resolució expressa en tots els procediments administratius, i de fer-ho dins dels terminis màxims establerts; i, de conformitat amb això, el deure d'adoptar en aquest cas concret les mesures adients per tal d'agilitar la tramitació, de manera que es resolgui el procediment en el termini més breu possible.
Finalment, el Síndic demana al DASC que li comuniqui la data en què finalment es resolgui la sol·licitud de revisió presentada per la promotora de la queixa.