Resolució
Q-02601/2012 Manca d'atenció pediàtrica d'urgència als centres de salut de Cornellà del Llobregat

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Problemes de salut i/o discapacitat en l'infant
Data d'inici 10/04/2012
Data de l'últim moviment 07/03/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca d'atenció pediàtrica d'urgència als centres de salut de Cornellà del Llobregat. 

Exposa que el dia 2 de febrer de 2012 va portar el seu fill al CAP de Gavarra perquè fos visitat, atès que tenia febre. Al CAP no hi havia pediatra, fet gairebé habitual segons la promotora de la queixa. Va demanar si era possible que la derivessin a un altre centre d'atenció primària de Cornellà i va ser informada que això no era possible, que havia d'anar a l'hospital.

Quan la persona interessada va telefonar al CAP de Sant Ildefons va ser informada que, tot i que hi havia pediatra disponible, no podien visitar el seu fill perquè la responsable del centre havia indicat la negativa a atendre infants d'altres àrees bàsiques de salut.

La persona interessada va presentar una queixa, que va ser resposta en data 4 d'abril de 2012 per la directora del CAP Sant Ildefons, i en la qual es fa constar que per tal d'evitar aquests fets, des de fa quasi dos anys es treballa conjuntament amb la resta de centres de salut de la ciutat de Cornellà perquè en casos en què no disposin de pediatra en certs trams horaris, vacances o altres situacions els infants puguin ser derivats a centres pròxims, i que el circuit és que els professionals del centre d'origen contacten directament per telèfon amb el centre receptor i fan la gestió (administrativa i sanitària), de manera que reserven l'hora en funció de la gravetat del cas clínic.

Contingut

En primer lloc, l'informe del Departament de Salut no fa referència a la negativa a la sol·licitud d'atenció, sinó que es diu que ?podia haver-hi una demora? en el CAP St. Ildefons ja que l'agenda estava plena i només hi havia un pediatre. En la resposta de la direcció del centre es fa constar que és necessària la sol·licitud presencial de la visita i no n'hi ha prou de fer-ho per telèfon. 

En aquest sentit, cal tenir en compte que el dia dels fets hi havia activada l'alerta Neucat, per la qual cosa és raonable que abans de desplaçar-se a un altre CAP amb un infant de tres mesos la persona interessada fes la consulta per telèfon. Per tant, el Síndic entén que la persona interessada i el seu fill no van ser atesos correctament quan els va ser denegada l'atenció d'un pediatra. Si calia sol·licitar visita presencialment, la sol·licitant n'havia de ser informada. 

En segon lloc, tant en l'escrit de la direcció del CAP Sant Ildefons com en l'informe del Departament consta una baixa de pediatre sense cobrir i una reducció horària d'un altre pediatre també sense cobrir. Aquestes absències de pediatre podrien haver incidit en els fets plantejats en aquesta queixa, juntament amb altres. 

Per tant, d'acord amb el que s'ha exposat, el Síndic suggereix al Departament de Salut que s'adoptin els mecanismes necessaris per assegurar que cap infant de Cornellà que requereixi ser visitat quedi sense atendre en un dels CAP de la població, en la franja horària d'atenció d'aquests centres; que es prenguin les mesures adequades perquè el personal dels centres de salut de Cornellà estiguin degudament informats de la derivació d'una sol·licitud d'atenció pediàtrica a un altre CAP, i que es faci una supervisió continuada de la informació que es facilita als usuaris dels centres en aquest tipus de sol·licitud de visita.

Tramitació

Data Administració Tràmit

26/04/2012 Institut Català de la Salut Sol·licitud d'informació a l'Administració
28/06/2012 Institut Català de la Salut Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
18/07/2012 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
20/11/2012 Departament de Salut Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
15/01/2013 Departament de Salut Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
28/02/2013 Departament de Salut Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
06/03/2013 Departament de Salut Resolució
07/03/2013 Departament de Salut Seguiment finalitzat