L'Ajuntament de Palamós exposa que la llicència de primera ocupació atorgada en relació amb l'edifici objecte de la queixa i la visita prèvia d'inspecció corresponent únicament acrediten el compliment de les condicions imposades en la llicència d'obres, motiu pel qual el control preventiu que es duu a terme per mitjà de l'atorgament d'aquesta llicència municipal és exclusivament urbanístic, limitat a la comprovació del compliment de la normativa urbanística del Pla d'ordenació urbanístic municipal i d'aquelles condicions que, en aquest sentit i amb aquesta finalitat, hagin pogut establir-se en l'acte administratiu concret. D'aquesta manera, l'Ajuntament conclou que urbanísticament no és procedent en l'atorgament de llicència de primera ocupació controlar el sistema de subministrament d'energia elèctrica de tot l'immoble.
En relació amb aquest cas, el Síndic assenyala que l'article 187 del Decret legislatiu 1/2010, de 3 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'urbanisme de Catalunya, subjecta a llicència urbanística prèvia els actes de primera utilització i ocupació dels edificis i les instal·lacions.
L'article 90 del Decret 179/1995, de 13 de juny, pel qual s'aprova el Reglament d'obres, activitats i serveis dels ens locals, estableix que estan subjectes a la llicència de primera ocupació o utilització les edificacions de nova construcció o que hagin estat objecte de modificació substancial o d'ampliació, quan per a l'autorització de les obres s'hagi exigit un projecte. A aquest efecte, la llicència de primera utilització acredita el compliment de les condicions imposades en la llicència d'obres.
Així, la llicència de primera ocupació s'ha d'atorgar d'acord amb les prescripcions contingudes a la legislació urbanística, a les normes i ordenances municipals i al planejament.
D'altra banda, el Síndic indica que és múltiple la jurisprudència que s'ha pronunciat en el sentit d'atorgar a la llicència d'ocupació una doble finalitat: constatar si l'obra executada s'ajusta a la llicència d'obres concedida i si l'edifici reuneix les condicions idònies de seguretat i salubritat i es pot habilitar per l'ús a què es destina.
Les operacions de control, doncs, excedeixen de la mera comprovació de l'ajustament de les obres al projecte arquitectònic i fiscalitzen si l'obra ja realitzada es pot destinar a l'ús previst.
Així el Decret 179/1995 estableix en l'article 91 la necessitat que en el procediment de sol·licitud de la llicència de primera ocupació el facultatiu director de l'obra aporti un certificat que acrediti, entre altres coses, que l'edificació està en condicions de ser utilitzada. A aquest efecte, i com a drets concrets, aquesta llicència faculta l'ocupació de l'habitatge i la contractació dels serveis de subministrament.
La posterior funció de legitimació de l'ús i ocupació de l'immoble que efectua la llicència de primera ocupació, a banda de la verificació del compliment de les condicions que facin possible l'ús efectiu de l'habitatge, planteja quin és l'abast d'aquesta llicència, sobretot quan el propietari de l'habitatge no coincideix amb el promotor i es veu frenat en l'exercici del dret a gaudir d'un habitatge digne i adequat que proclama l'article 47 de la Constitució espanyola.
Quant al dret objectiu relacionat amb aquesta qüestió, cal tenir en compte, entre d'altres, la Llei d'ordenació de l'edificació; els articles 22 i 23 de la Llei 18/2007, del dret a l'habitatge, i el Decret 55/2009, de 7 d'abril. D'aquesta normativa es desprèn que una de les condicions exigibles d'habitabilitat als habitatges tant d'obra nova com usats és la dotació i els serveis d'electricitat.
Atès, doncs, aquest règim jurídic, el qual dota de contingut el dret a l'habitatge i li dóna protecció, el ventall de drets subjectius que són directament invocables i la funció de tutela de l'Administració a fi de garantir l'exercici d'aquests drets comporta que sigui difícilment assumible l'existència de situacions com les denunciades pels promotors de la queixa. Per tant, en el cas plantejat, el Síndic considera que la llicència de primera ocupació hauria d'haver acreditat que s'havien construït les infraestructures necessàries per fer la connexió individual a la xarxa general, fet que hauria permès que les persones adquirents dels habitatges haguessin contractat el servei de subministrament elèctric sense problema.
Per facilitar la comprovació esmentada, el Síndic assenyala que podria demanar-se al sol·licitant de la llicència que incorporés entre la documentació que cal adjuntar a la sol·licitud, un certificat de les companyies de subministraments bàsics en què s'acrediti que els serveis estan en condició de ser utilitzats.
D'acord amb tot això, el Síndic suggereix a l'Ajuntament de Palamós que valori regular en les ordenances d'edificació municipals o en les normes urbanístiques del municipi, com a condició per atorgar la llicència de primera ocupació, la necessitat d'acreditar que es compleixen les condicions tecnicoeconòmiques imposades per les companyies subministradores o que s'han construït les infraestructures que permetin la connexió individual a la xarxa general i la contractació dels serveis de subministrament per part de l'usuari i la seva posada en funcionament.