El juliol de 2007 la persona interessada va presentar la sol·licitud de reconeixement de la seva situació de dependència. El novembre de 2007 se li va comunicar la resolució que li reconeixia un grau II nivell 2. En no estar-hi d'acord, va presentar una reclamació i gairebé dos anys després se li va reconèixer un grau III nivell 2 de dependència. Tot i haver signat l'acord del Programa individual d'atenció (en endavant PIA) el mes de desembre de 2009, encara no ha rebut la resolució ni s'ha fet efectiu el programa acordat.
A partir de tota la informació de què disposa el Síndic, tant la que ha aportat la persona interessada com la que ha aportat l'Administració, aquesta institució, en primer lloc, recorda la necessitat d'establir mesures per tal d'agilitzar la tramitació d'aquests procediments i possibilitar-ne la resolució en un termini raonable, tot evitant dilacions com les que s'han produït en aquest cas.
En segon lloc, la resolució del PIA de la persona interessada corresponent al seu grau III nivell 2 de dependència amb efectes des del gener de 2008 no estableix la forma de pagament dels endarreriments. Tampoc no estableix com es regularitzarà la diferència entre l'import percebut des del gener de 2008 en concepte de prestacions i serveis derivats de l'aplicació dels PIA establerts anteriorment que li reconeixien un grau II nivell 2 de dependència i la nova prestació derivada del nou grau que ara se li reconeix.
Per aquest motiu, el Síndic suggereix que es faci arribar una carta explicativa a la persona interessada amb la forma de pagament dels endarreriments i en què es faci esment als imports ja percebuts i als que corresponen a l'efectivitat de la nova resolució emesa desglossats per mesos. Així mateix, el Síndic recorda de nou que només una prompta efectivitat de les resolucions emeses garanteixen la cobertura adequada dels drets de les persones afectades.
En tercer lloc, el Síndic constata que el Departament de Benestar Social i Família va emetre dues resolucions respecte d'un mateix escrit presentat per la persona interessada el gener de 2008. Ambdues resolucions atorguen a la persona interessada un grau III nivell 2 de dependència amb efectes des del 24 de gener de 2008, data de presentació de l'escrit, però indiquen vies d'impugnació diferents corresponents als procediments també diferents als quals fan referència: revisió per empitjorament i reclamació prèvia per disconformitat amb una resolució anterior.
El Síndic, doncs, suggereix al Departament de Benestar Social i Família que clarifiqui quin procediment ha seguit per tal de reconèixer un grau III nivell 2 de dependència a la persona interessada, i que si opta per anul·lar la resolució emesa en data de desembre de 2009, en tractar-se d'una resolució favorable a la persona interessada, ho faci d'acord amb el procediment establert a la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i a la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya.
Si, per contra, es manté aquesta resolució ja emesa, el Síndic suggereix al Departament que reconegui els efectes corresponents a una resolució de reclamació prèvia que anul·la un acte anterior i, en conseqüència, que emeti una resolució d'establiment del PIA a favor de la persona interessada amb efectes des de la data de la sol·licitud.
Així mateix, suggereix que es faci arribar una carta explicativa a la persona interessada amb la forma de pagament dels endarreriments, en la qual es faci esment als imports ja percebuts i als que es corresponen a l'efectivitat de la nova resolució emesa desglossats per mesos.