El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la modificació de l'import de la seva prestació de la renda mínima d'inserció.
Exposa que el mes de novembre de 2011 se li va modificar, per error, l'import de la prestació de 423,70 euros a 208,81 euros. Comenta que l'error va venir motivat perquè s'havia tingut en compte una persona com a membre de la seva unitat familiar tot i que no en formava part.
Informa que va presentar una reclamació a fi que es pogués esmenar l'error, la qual va ser valorada positivament i, com a conseqüència, es va rectificar l'error. Tot i això, continua cobrant l'import de 208, 81 euros/mes i considera que té dret a cobrar 423,70 euros/mes.
Un cop analitzada tota la informació de què es disposa, el Síndic fa les consideracions següents:
En primer lloc, a la resolució mitjançant la qual es modifica la quantia de la prestació es fa constar com a causa de suspensió ?Deduir la part de la pensió que excedeixi de la prestació bàsica de la renda mínima d'inserció segons l'article 6.1.e. de la Llei 10/1997, de 3 de juliol (DOGC 2345) i l'article 17.1? sense cap altra referència.
Tot i que en la resolució no s'especifica, la persona interessada manifesta que l'error va estar motivat perquè s'havia tingut en compte una persona com a membre de la seva unitat familiar malgrat no en formava part.
El Síndic recorda que convé que amb caràcter general s'expliciti en el text de les resolucions les dades concretes que s'han tingut en consideració per adoptar la decisió, amb la finalitat de complir el deure de motivació dels actes administratius i possibilitar que la persona interessada exerceixi amb garanties el seu dret de defensa davant una resolució amb la qual no està d'acord.
En segon lloc, pel que fa al retard en l'emissió de la nova resolució, cal recordar que la renda mínima d'inserció es configura com una actuació integral de lluita contra la pobresa que té com a finalitat prestar el suport adequat a totes les persones a qui els calgui per atendre les necessitats bàsiques per viure en societat, amb els recursos convenients per mantenir-se i per afavorir-ne la reinserció social i laboral.
És per això que el Síndic suggereix al Departament d'Empresa i Ocupació que adopti les mesures necessàries per fer més àgil l'actualització de la quantia de la prestació econòmica, i en especial per resoldre efectivament en aquells casos que, com el del promotor, ja han estat valorats favorablement.
Finalment, el Síndic desconeix si en aquest cas concret hi ha alguna circumstància que determini que s'hagi fixat la data d'efectes de l'actualització de la quantia de la prestació a l'alça l'1 de desembre de 2011, però segons les dades de què es disposa, caldria considerar que si la modificació de la quantia que es va proposar mitjançant la resolució de 17 de novembre de 2011 obeeix a un error per haver tingut en compte dades referents a una persona que no formava part de la unitat familiar, la data d'efectes de la nova resolució hauria de coincidir amb la que es va fixar en aquella resolució, és a dir, l'1 de novembre de 2011.
És per això que el Síndic suggereix al Departament que es modifiqui la data d'efectes de la resolució de modificació de la quantia de la prestació, de manera que es reconegui el dret del promotor a percebre la prestació de 423.70 euros des del novembre de 2011.