Resolució
Q-02690/2008 Manca de resposta del Departament d'Educació a la denúncia per les reaccions del caràcter abusiu d'un professor de l’institut d’estudis secundaris la Guineueta de Barcelona

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Altres
Data d'inici 06/06/2008
Data de l'últim moviment 21/01/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - No s'accepta la resolució

Plantejament

Una estudiant de l’institut d’estudis secundaris La Guineueta de Barcelona es queixa pel tracte rebut per part d’un professor durant tot el curs, situació que ha posat en coneixement de la seva tutora, de la direcció del centre i de la Inspecció, però no ha rebut una resposta al problema plantejat. En concret, addueix haver patit reaccions de caràcter abusiu del professor vers la seva persona, discriminació, humiliacions i crits. També explica altres incidents: Li va negar el dret a utilitzar guants al laboratori; li va negar el dret a presentar-se a l'examen ordinari i extraordinari de la primera i la segona avaluació, tot i haver justificat mèdicament les faltes d’assistència; li va negar el dret a aprendre a utilitzar el material de laboratori, i no li va corregir exercicis lliurats.

Contingut

El Departament d'Educació tramet un nou informe que indica que la Junta d'avaluació de l'IES-SEP La Guineueta va decidir suspendre els tres crèdits de C3, C4 i C5 del 1er curs del CFGS Salut Ambiental, atès que havia renunciat al C2 prèviament en data 27 de març de 2008.

Per petició expressa del director del centre en reunió extraordinària del 30 de juny i amb un únic punt de l'ordre del dia, la Junta d'avaluació presidida pel cap del Departament, va revisar la reclamació escrita presentada i va proposar mantenir la qualificació d'insuficient als tres crèdits.

En data 30 de juny, el director va resoldre desestimar la reclamació i ho va comunicar el mateix dia a la interessada.

En data 4 de juliol, la interessada va presentar dos escrits, un a la direcció de l'IES-SEP La Guineueta, i un altre als Serveis Territorials de Barcelona-Ciutat. En aquest moment que va demanar la revisió d'examen, a la qual segons el procediment general ja no hi tenia dret, atès que s'hauria d'haver demanat a l'inici del procediment de reclamació.

Finalment, pel que fa referència a la comunicació de la data dels exàmens ordinaris i extraordinaris, l'informe de resposta rebut assenyala que les dates dels exàmens es van comunicar a tots els alumnes que assistien a classe. En el cas de la interessada, va perdre el dret a l'avaluació contínua ja que va superar amb escreix el 20% d'absències que preveu el Reglament de règim intern, i tenint en compte que la Formació Professional és un ensenyament presencial.

Així, el Departament d' Educació valora que s'ha donat complida resposta a tot el que ha demanat la promotora de la queixa, i això es desprèn dels múltiples informes emesos per la Inspecció, així com per les diverses reunions mantingudes amb ella des del centre i des de la Inspecció per informar-la i assessorar-la adequadament.

Tenint en compte la no acceptació del Departament d'Educació del suggeriment realitzat d'analitzar el procediment emprès, des de la base de la dificultat de relació professor-alumna, i partint d'un absentisme no voluntari, sinó justificat mèdicament, el Síndic finalitza la seva intervenció en aquest assumpte i arxiva l'expedient.

Posteriorment al tancament s'ha rebut un nou escrit de la promotora, en què exposa la seva disconformitat amb la tramitació del seu expedient per no donar una resposta aclaridora respecte els punts plantejats en el mateix.
Així, un cop revisat l'expedient, el Síndic fa les següents consideracions al Departament:
1. Respecte als exàmens extraordinaris del juny, ja que la interessada addueix que se li va comunicar la data, quatre dies abans sense donar el temari.
El Departament d'Educació indica, respecte la manca de comunicació de les dates d'exàmens, que davant la dificultat de comunicació existent amb la direcció del centre, la Inspecció li va comunicar per correu certificat les dates dels exàmens extraordinaris.

Pel que fa a les anotacions al temari objecte d'examen, aquests són lliurats a l'inici de curs pels professors, però els apunts de classe els prenen els propis alumnes. Per tant, no disposava d'aquest apunts perquè des del mes de febrer no va assistir a classe, i la inspecció li va suggerir que els demanés als seus companys de classe.

El Departament d'Educació al·lega que és responsabilitat de cada alumne, en cas d'absència prolongada, preparar-se pels exàmens, i per tant no és un argument acceptable per modificar les dates que el centre no li hagués lliurat el material i les anotacions per preparar-los, atès que no és obligació d'aquest fer-ho.

2. Respecte la posició del Departament d'Educació sobre el comportament del professor vers la interessada després dels escrits enviats a aquest Departament.

Les respostes del Departament rebudes fins ara deixen constància que arran dels escrits de dates 26 i 27 de febrer de 2008 que va presentar davant la Inspecció, i per tal d'aclarir els fets, s'han portat a terme un seguit d'actuacions amb el director, subdirectora, tutora, professor, un grup de sis alumnes, i amb vostè.

De les actuacions realitzades, des del Departament d'Educació es valora que no hi ha indicis contra l'esmentat professor més enllà de la pròpia paraula de la denunciant, i la Inspecció d'Educació no ha trobat motius suficients per considerar que el professor hagi tingut cap tipus de conducta impròpia dins l'aula per prendre cap mesura disciplinària.

Tanmateix, el Departament indica que la Inspecció educativa va oferir la possibilitat de canviar de centre a l'alumna com havia suggerit  anteriorment, oferta que la interessada va rebutjar a la vista dels centres de Catalunya que oferien aquest cicle formatiu, i va decidir continuar en el mateix centre.

D'altra banda, es fa referència que els dos escrits que la interessada va adreçar al Departament en dates 6 i 9 de juny de 2008, van ser contestats per la direcció dels Serveis Territorials de Barcelona-Ciutat.

La valoració des del Departament d'Educació respecte la reclamació interposada pel tracte rebut és que, després que la tutora del curs parlés amb el professor i constatés que aquest ja s'havia disculpat per fets ocorreguts a començament de curs, el cas es va donar per tancat.

Finalment, l'informe de resposta rebut indica que la Inspecció d'Educació ha valorat correctament la intervenció dels diferents professionals del centre en tot el procés, fent referència que consta que tant el director del centre, la cap d'estudis de FP, com la tutora del curs l'han intentat atendre sempre correctament. 

El centre va recórrer al Servei de Mediació per tal de resoldre la conflictivitat amb el professor, sense èxit. L'informe fa referència que la interessada va percebre aquesta intervenció com una ingerència sense justificació, per exemple en una de les entrevistes va aportar com a prova, una gravació de la mediadora en què li demanava parlar amb ella.

Respecte a la resposta de la direcció del centre, aquesta va atendre la interessada repetides vegades i la va assessorar sobre la manera en què podia renunciar al crèdit d'aigües impartit pel professor amb el qual tenia problemes, si així ho creia convenient.

La Inspecció ha mantingut entrevista amb un grup de 8 alumnes agafats a l'atzar, i aquests han confirmat tot el contrari del que al·lega la interessada.

Respecte a la valoració de les disculpes del professor, la Inspecció va entendre en el seu moment i va considerar idònia la resposta del professor de demanar disculpes sobre la intervenció poc adequada , sobretot considerant que tot l'alumnat és major d'edat. També va valorar adequadament la sessió del grup de 8 alumnes amb la tutora per parlar dels desajustaments de la conducta de la interessada, que dificultaven molt la marxa del grup i la seva dinàmica.

L'informe especifica que va ser el propi inspector de zona qui li va oferir en dues ocasions canviar de centre sense esperar a final de curs, però va rebutjar el canvi.

El Departament d'Educació valora que s'ha donat complida resposta a tot el que ha demanat, desprenent-se dels múltiples informes emesos per la Inspecció, així com per les diverses reunions mantingudes amb la interessada des del centre i des de la Inspecció per informar-la i assessorar-la adequadament.

Tanmateix, el Departament d'Educació assenyala la no existència de proves suficients sobre conductes impròpies del professor dins l'aula que motivin prendre cap mesura disciplinària.

El Síndic, però, per la documentació rebuda per part de la interessada i havent fet l'anàlisi de l'informe de resposta del Departament, considera l'existència d'un conflicte de fons amb el professor esmentat.

Així sembla que ho demostren incidents que s'indiquen a l'informe de resposta rebut com ara que en una ocasió sembla que el professor ja es va haver de disculpar amb la interessada per fets ocorreguts a començament de curs, o el fet que la interessada sembla que en ocasions no ha tingut el comportament correcte ni ha manifestat cap disponibilitat per reconduir la situació.

Tenint en compte la informació rebuda, després d'emprendre les accions oportunes, el Departament d'Educació va valorar que aquest professor no s'havia extralimitat en les seves funcions.

Després de l'entrevista mantinguda amb la interessada, el Síndic es va tornar a adreçar al Departament per tal que valorés i informés respecte aquests aspectes i les mesures que s'havien pres i/o es podien prendre al respecte, però des del Departament d'Educació no es van prendre mesures com podria haver estat citar-la i explicar-li presencialment els motius de la seva posició respecte tots els punts sobre els quals mantenia divergències.
3. Respecte al crèdit C2 que la interessada va renunciar en data 27 de març de 2008 i sobre els motius de no haver realitzat el tràmit de vista dels exàmens sol·licitats a l'inici del procediment de reclamació a fi i efecte de possibilitar accedir-ne a la revisió sota la supervisió del professorat corrector de l'examen, en el qual s'explicitessin els criteris d'avaluació aplicats a la correcció.
El Departament d'Educació indica que d'acord amb l'article 13.5.8 de la Resolució d'11 de juliol de 2007, per la qual s'aproven les instruccions per a l'organització i el funcionament dels centres educatius públics d'educació secundària per al curs 2007-2008, la Inspecció d'Educació havia constatat:

"	La Junta d'Avaluació de l'IES-SEP La Guineueta va decidir suspendre els tres crèdits C3, C4, i C5 del 1r curs del Cicle Formatiu de Grau Superior (CFGS) Salut Ambiental, atès que prèviament la interessada havia renunciat al C2 en data 27 de març de 2008.
"	Per petició expressa del director de l'IES, el 30 de juny en reunió extraordinària i únic punt de l'ordre del dia, la Junta d'Avaluació presidida pel cap del Departament va revisar la reclamació escrita que la interessada va presentar i va proposar mantenir la qualificació d'insuficient als tres crèdits esmentats:

o	Pel que fa al crèdit C3, una vegada revisat l'examen extraordinari que constava d'un test i qüestions teòriques i pràctiques, la nota global és de 2.
o	Pel que fa al crèdit C4, una vegada revisat l'examen extraordinari que constava de tres parts, una per a cada avaluació amb una part d'identificació d'imatges de vectors d'interès en salut pública, resolució de problemes i un cas pràctic, la nota global és de 2,2.
o	Pel que fa al crèdit C5, la nota global és de 3.

"	El director va resoldre desestimar la reclamació en data 30 de juny, la qual va ser comunicada a la interessada el mateix dia.

"	En data 4 de juliol, el mateix dia que la interessada va presentar dos escrits, un a la direcció de l'IES i un altre als Serveis Territorials de Barcelona-Ciutat, és quan va demanar la revisió de l'examen, a la qual segons el procediment general ja no hi tenia dret, atès que ho hauria d'haver fet a l'inici del procediment de reclamació.

Atès l'article 13.4.3 apartat 5 de la Resolució d'11 de juliol de 2007, per la qual s'aproven les instruccions per a l'organització i funcionament dels centres educatius públics de secundària per al curs 2007-2008, estableix que el tutor del Cicle Formatiu informarà per escrit a cada alumne o als seus representants legals, dels acords de cada sessió d'avaluació que l'afectin, incloent-hi les qualificacions obtingudes, si n'hi ha. També l'informarà per escrit, individual i periòdicament, en els termes acordats per la junta d'avaluació, respecte del seu aprofitament i aprenentatge, amb referència als objectius que cal assolir.

De la documentació rebuda, sembla que respecte a això la interessada va rebre informació tant de la tutora com de la cap d'estudis. 

El Síndic no valora irregular la resposta del Departament d'acord amb l'article 13.5.8 que determina que les reclamacions respecte a les qualificacions obtingudes i comunicades a l'alumne/a al final de cada crèdit, si no les resol directament la junta d'avaluació, caldrà adreçar-les per escrit al director/a del centre en el termini de dos dies lectius. El director/a traslladarà la reclamació al departament corresponent per tal que, en reunió convocada a aquest efecte, estudiï si la qualificació s'ha atorgat d'acord amb els criteris d'avaluació establerts pel departament. Si aquest consta tan sols d'un o dos membres, s'ampliarà fins a tres amb els professors que el director/a designi (entre professorat d'altres matèries del mateix àmbit o entre els càrrecs directius). A la vista de la proposta del departament i de l'acta de la junta d'avaluació, el director/a resoldrà la reclamació. L'existència de la reclamació i la resolució adoptada es faran constar a l'acta d'avaluació corresponent i es notificaran per escrit a la persona interessada. En la notificació s'indicaran els terminis i el procediment per recórrer que s'indica a continuació:

Si l'alumne no està d'acord amb la resolució, podrà reiterar la reclamació, en el termini de cinc dies, mitjançant escrit adreçat a la Direcció General d'Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats, que es presentarà al centre, i se seguirà el procediment següent:

a.	El centre el trametrà, en els tres dies hàbils següents, als serveis territorials corresponents, conjuntament amb una còpia de les actes d'avaluació i la documentació complementària, a fi que la inspecció n'emeti informe. Aquest informe inclourà tant els aspectes procedimentals seguits en el tractament de la reclamació com el fons de la qüestió reclamada.
b.	Un cop informats per la Inspecció, els serveis territorials trametran l'expedient del recurs a la Direcció General d'Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats perquè el resolgui.
c.	Si de l'informe i de la documentació es desprèn la conveniència de revisar la qualificació o el procediment d'avaluació, la Direcció General encarregarà aquesta tasca a una comissió integrada per un professor o professora del centre que no hagi participat en l'avaluació, un professor/a d'un altre centre i un inspector/a proposat per la Subdirecció General de la Inspecció d'Educació.
d.	Vist l'informe de la comissió, la Direcció General la resoldrà definitivament amb notificació a l'interessat/da, per mitjà de la direcció del centre.
 
4. Sobre la manca de comunicació de les dates dels exàmens ordinaris, tot i haver justificat les seves faltes d'assistència amb informes mèdics.
Sobre aquest punt, el Departament no ha acceptat les diverses consideracions que el Síndic va adreçar, en el sentit d'analitzar el procediment emprès i considerar la seva revisió a fi i efecte d'emprendre les mesures que considerés convenients des de la base de valorar la dificultat de relació professor-alumna, a partir d'un absentisme no voluntari, sinó justificat mèdicament.
Pel que fa al canvi de dates dels exàmens, a la documentació rebuda s'indica que cal tenir present que els estudis de Formació Professional són presencials excepte que es tracti d'un cicle formatiu degudament autoritzat per fer-se a distància. Es fa referència que la interessada no va assistir al centre des de les darreries del mes de febrer, per tant va perdre el dret a l'avaluació continuada que tenen els alumnes per més d'un 20% d'absències, però tenia dret a les proves extraordinàries, que són en uns dies fixats pel centre per a tots els alumnes.

Respecte a això, el Síndic va recordar al Departament que aquesta resposta no era justificativa, per la mateixa raó esmentada anteriorment, de no haver considerat que l'absentisme de la promotora d'aquesta queixa no va ser voluntari, sinó justificat mèdicament.

Finalment, la interessada en el seu nou escrit fa referència a la retirada de la beca que se li havia concedit, dos mesos abans que finalitzés el curs i havent justificat la seva absència per baixa mèdica.

El Síndic, malgrat haver-se adreçat de manera reiterada al Departament d'Educació, no ha comptat amb una resposta que atengués el suggeriment de valorar la circumstància de la baixa mèdica, la qual no va ser voluntària sinó justificada mèdicament i, per tant, no es pot comptabilitzar com manca d'assistència a classe, sinó com a absència per motius mèdics. Per tant, la interessada tenia el mateix dret a presentar-se als exàmens ordinaris que la resta d'alumnes. Ni tampoc el suggeriment de considerar millorables alguns dels aspectes del comportament del professor vers la seva persona, a fi i efecte de no repetir-se en un futur situacions com aquesta, la qual la va portar a renunciar al crèdit d'Aigües, no de manera voluntària, sinó per la mala relació amb el professor.

Per tot l'exposat, tenint en compte el darrer escrit rebut de la promotora d'aquesta queixa, el Síndic demana informació sobre els motius de la retirada de la beca de la promotora, per ser aquest un aspecte que no es va analitzar abans des d'aquesta Institució, i reitera els suggeriments ja realitzats anteriorment per saber el posicionament del Departament.

Tramitació

Data Administració Tràmit

19/03/2009 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
28/05/2009 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
01/07/2009 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resolució
03/11/2009 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
09/02/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
16/03/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
19/03/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
03/09/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
13/09/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
25/11/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/12/2010 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
21/01/2011 Departament d'Ensenyament Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Decret 279/2006, de 4 de juliol, sobre drets i deures dels alumnes i regulació de la convivència en els centres educatius no universitaris de Catalunya- DOGC.4670 (06/07/2006)
Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- BOE.285 (27/11/1992)
Reial decret 777/1998, de 30 d'abril, pel qual es desenvolupen determinats aspectes de l'ordenació de la formació professional a l'àmbit del sistema educatiu- BOE.110 (08/05/1998)