Resolució
Q-02696/2010 Manca d'actuació del Departament d'Acció Social davant les reclamacions per l'estat d'un centre d'atenció especialitzada i residència de Palafolls.

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Persones amb discapacitat
Data d'inici 18/06/2010
Data de l'últim moviment 31/01/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

Les persones interessades es queixen de l'estat en què es troba el centre d'atenció especialitzada i residència Pinya de Rosa de Palafolls, el qual forma part d'una fundació privada. 

Les promotores de les queixes informen que s'han adreçat al Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC) per exposar les deficiències en què es troba aquest centre. Concretament, posen de manifest el deficient estat de les dutxes, la manca de ventilació, la falta de material per al trasllat d'interns, la falta de lloc i material bàsic de psicomotricitat i la manca d'assistència mèdica i control d'infermeria les 24 hores de tots els dies de l'any. 

Segons es desprèn del contingut de la queixa, quan les persones interessades van assenyalar a la direcció del centre les deficiències esmentades, el DASC les va informar sobre l'aprovació del projecte de la construcció d'un nou centre.

Contingut

El DASC ha tramès al Síndic la resposta de data 19 d'agost de 2010 que es va notificar a les persones interessades, en la qual s'informa que es té previst substituir el centre actual per un de nou, atès que amb el pas del temps les instal?lacions han patit un cert deteriorament. També s'assenyala que "alguns territoris de Catalunya no disposen encara de cap centre d'aquesta tipologia i, per tant, a l'hora d'habilitar o construir-ne de nous, cal prioritzar aquests territoris que pateixen manca de servei. Tan bon punt les possibilitats pressupostàries ho permetin, estarem en condicions d'abordar la substitució del centre".

No obstant això, no es dóna resposta sobre la valoració de les deficiències que havien indicat les promotores de la queixa ni sobre les característiques del centre. 

En l'escrit de sol·licitud d'informació, el Síndic ja indicava que les promotores informaven que quan s'adreçaven a l'Administració i a la direcció del centre per denunciar les deficiències que consideraven que tenia, els comunicaven l'aprovació del projecte de la construcció d'un nou centre. Tot i això, en l'espera de la construcció d'aquest nou centre, ni les mancances denunciades no es resolien, ni el centre no se substituïa. 

En resposta a les denúncies de les persones interessades sobre el deficient estat de les dutxes, la manca de ventilació, la falta de material per al trasllat d'interns, la falta de lloc i material bàsic de psicomotricitat i, la manca d'assistència mèdica i control d'infermeria les 24 hores tots els dies de l'any, no consta que s'hagi fet cap inspecció al centre en qüestió, ni que s'hagi donat cap resposta a les persones interessades sobre els aspectes que han denunciat.

Per això, en vista que davant dels fets denunciats no consta que s'hagin exercit les actuacions d'inspecció sobre aquest centre de Palafolls, el Síndic suggereix al Departament de Benestar Social i Família que, si no s'ha fet, els serveis d'inspecció programin una visita d'inspecció al centre per tal de verificar si es compleixen les condicions materials i funcionals, i, si escau, que s'adoptin les mesures oportunes, d'acord amb l'article 7 de la llei 16/1996, reguladora de les actuacions inspectores i de control en matèria de serveis socials. D'altra banda, recorda el deure de l'Administració de resoldre totes les qüestions plantejades. 

En data 14 de juliol de 2011, el Síndic ha reiterat el seu suggeriment.

Tramitació

Data Administració Tràmit

27/08/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
23/09/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
24/03/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
14/07/2011 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
19/07/2011 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
02/02/2012 Departament de Benestar Social i Família Resolució
02/02/2012 Departament de Benestar Social i Família Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
31/01/2013 Departament de Benestar Social i Família Seguiment finalitzat