Resolució
Q-02721/2010 Manca de resposta de l'Ajuntament de Blanes a diverses sol·licituds d'informació i reclamacions sobre la comissió de participació ciutadana Salvem TV Blanes.

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Participació ciutadana, política i règim electoral
Data d'inici 21/06/2010
Data de l'últim moviment 08/02/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Blanes Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor, en representació d'una plataforma en defensa de la televisió de Blanes, mostra la seva disconformitat amb la manca de resposta del consistori a les sol?licituds d'informació sobre el procés de creació d'un consorci i a les reclamacions per no respectar les reunions quinzenals de la comissió de participació ciutadana Salvem TV Blanes.

La persona interessada relata que, per mitjà de l'Acord del Ple municipal de 25 de gener de 2010, es va constituir la comissió esmentada, de la qual és president l'alcalde de Blanes. En l'Acord de constitució figura que la comissió es reunirà "cada 15 dies, com a mínim, fins a la resolució de les atribucions expressades anteriorment".

El reclamant explica que des del moment de la constitució la comissió només ha estat convocada en dues ocasions, el 18 de febrer i el 9 de març de 2010. També indica que el 12 de maig va demanar per escrit a l'alcalde-president que es fes una reunió de la comissió per tal de "tenir informació de primera mà dels detalls de la creació del Consorci i conèixer el full de ruta que calia seguir per a la consecució de l'objectiu de tenir una TV pública d'abast local". 

La persona interessada manifesta que ni ha tingut resposta expressa a aquesta petició ni la comissió ha estat convocada.

Contingut

L'Ajuntament de Blanes indica que la comissió esmentada no ha estat convocada amb la periodicitat acordada en el Ple municipal de 25 de gener de 2010, però que si bé no es va donar resposta expressa a l'escrit del promotor, els membres de la Comissió han estat informats de les novetats en aquesta matèria.

Tenint en compte aquesta informació, el Síndic formula les consideracions següents:

La freqüència temporal de reunions d'un organisme és una decisió discrecional que acostuma a prendre's en el moment de la seva constitució. S'entén que la periodicitat ve determinada per la importància dels temes que s'han de tractar, el treball que pot generar-se i la necessitat de prendre decisions i mantenir informats els membres.

En conseqüència, cal que aquest compromís sigui respectat. Tot i això, si resulta que de la realitat del dia a dia es comprova que cal variar més o menys la freqüència de les reunions, caldrà informar els components de la comissió i variar formalment el primer criteri adoptat.

Quant a la manca de resposta expressa a l'escrit de la plataforma esmentada, cal tenir en compte que l'escrit en qüestió es va presentar a les oficines municipals el 12 de maig de 2010 i al menys el 16 de juny, data en què es va presentar la queixa al Síndic de Greuges, aquest no s'havia contestat ni n'havien informat els membres verbalment.

Per tant, el Síndic recorda que, més enllà del deure de resposta de les administracions basat en la cortesia, existeix una obligació legal d'oferir-la de forma suficient i intel·ligible, en compliment de les previsions contingudes en la normativa en matèria de procediment administratiu comú, com la Llei orgànica de dret de petició.

L'article 10 d'aquesta Llei estableix el termini d'un mes per resoldre la petició d'informació, de forma general, i de dos mesos quan la complexitat i el volum ho justifiquin, i s'informi el sol·licitant de l'ampliació necessària d'aquest termini. Les excepcions es contenen en l'article 13 i, evidentment, la negativa d'accés a la informació ha de motivar-se en el termini màxim d'un mes. 

En canvi, no consta que res d'això es fes, tot i que el Síndic entén que, davant de la petició d'una convocatòria d'un organisme concret establerta per acord municipal, fins i tot els terminis que preveu la Llei poden considerar-se excessivament llargs.

Amb aquest recordatori, es finalitza la intervenció del Síndic en aquest assumpte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

06/09/2010 Ajuntament de Blanes Sol·licitud d'informació a l'Administració
03/12/2010 Ajuntament de Blanes Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
08/02/2011 Ajuntament de Blanes Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei orgànica 4/2001, reguladora del dret de petició- BOE.272 (13/11/2001)