Resolució
AO-02739/2014 Actuació d'ofici per estudiar diferents aspectes relacionats amb l'exercici del dret de visites d'infants i adolescents i l'assignació dels serveis tècnics de punt de trobada

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Problemes en les relacions familiars
Data d'inici 06/05/2014
Data de l'últim moviment 24/08/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Pendent d'acceptació per l'administració

Contingut

El Síndic ha obert una actuació d'ofici després d'haver rebut diverses queixes sobre la impossibilitat d'exercir el dret de visites establertes per sentència judicial perquè no s'ha assignat un punt de trobada entre infants i adolescents i els seus progenitors, o perquè el punt de trobada que s'ha establert és lluny del municipi.

El Síndic incideix en la importància de la supervisió per part de l'Administració d'aquests aspectes, en interès superior dels infants, tenint en compte que la Convenció de les Nacions Unides sobre els drets dels infants i la normativa de protecció preveuen que la relació, les visites i la comunicació de l'infant amb els seus pares i familiars més pròxims són un dret de l'infant que s'ha de restringir només en funció del seu interès primordial.

La Llei 14/2010, de 27 de maig, dels drets i les oportunitats en la infància i l'adolescència, estableix que l'interès superior de l'infant o l'adolescent constitueix el principi bàsic de tot el dret relatiu a aquestes persones, i ha de ser el principi inspirador i fonamentador de les actuacions públiques; les normes i les polítiques públiques han de ser avaluades des de la perspectiva dels infants i els adolescents, per garantir que inclouen els objectius i les accions pertinents adreçats a satisfer l'interès superior d'aquestes persones; i que l'interès superior de l'infant o l'adolescent ha de ser també el principi inspirador de totes les decisions i actuacions que el concerneixen adoptades i dutes a terme pels progenitors, pels titulars de la tutela o de la guarda, per les institucions públiques o privades encarregades de protegir-lo i d'assistir-lo o per l'autoritat judicial o administrativa. 

Per tot això, el Síndic suggereix que des de la Secretaria de Família es faci un procés de revisió de les visites d'infants i adolescents que tenen lloc als serveis tècnics de punts de trobada per valorar si afecten el seu horari escolar, en interès superior dels infants i adolescents.

També demana al Departament de Benestar Social i Família que l'informi sobre el temps que cal esperar de mitjana per a l'assignació d'un punt de trobada en els diferents territoris, en interès superior dels infants i adolescents, i sobre si els horaris d'obertura d'aquests serveis poden garantir que les visites que s'hi fan no afecten l'horari lectiu dels infants i adolescents o si cal valorar ampliar-los.

Tramitació

Data Administració Tràmit

14/05/2014 Secretaria de Família Sol·licitud d'informació a l'Administració
30/06/2014 Secretaria de Família Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
13/10/2014 Secretaria de Família Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
07/07/2015 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació
24/08/2015 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació