La promotora de la queixa, que arran d'un accident laboral té un 73% de discapacitat i constitueix una família monoparental amb les seves dues filles, manifesta la seva disconformitat amb la manca de transport escolar per a la seva filla gran, que pateix autisme i va a l'hospital de dia de Tortosa a causa de les seves necessitats educatives especials. Sembla que al començament la menor hi anava amb l'autocar escolar especial però la psicòloga li va dir que deixés d'utilitzar aquest autocar perquè no la beneficiava, i li va recomanar que hi anés amb l'autocar ordinari. Tot i això, com que el transport ordinari no està adaptat i li costa molt pujar i baixar, la persona interessada ha d'acompanyar-la, i exposa que la despesa mensual per aquest concepte ascendeix a 170 euros.
Segons l'informe del Consell Comarcal de la Terra Alta, no consta que el canvi de transport hagi estat propiciat per una recomanació de la psicòloga, però tampoc s'aporta informació que desmenteixi l'existència d'aquesta recomanació.
La Convenció de les Nacions Unides sobre els drets de l'infant estableix el deure dels poders públics de respectar l'interès superior de l'infant en totes les accions que el concerneixen (art. 3) i també de proporcionar als infants amb discapacitat les atencions especials que requereixin, amb un suport adequat a la situació de l'infant i de la seva família, preferiblement de caràcter gratuït, tenint en compte els recursos econòmics dels seus pares, i destinada a assegurar que l'infant tingui accés efectiu a l'educació, entre d'altres, i tingui accés als serveis per aconseguir la màxima integració social i desenvolupament individual possibles (art. 23).
El Decret 161/1996, de 14 de maig, pel qual es regula el servei escolar de transport per tal de facilitar el desplaçament de l'alumnat en l'educació obligatòria, també estableix el deure de facilitar el desplaçament gratuït a l'alumnat d'educació obligatòria que s'hagi d'escolaritzar fora del seu municipi de residència en un centre proposat pel Departament d'Ensenyament (art. 1), i també la possibilitat de convocar ajuts individuals de desplaçament (art. 8).
En vista d'aquestes consideracions, el Síndic demana al Consell Comarcal de la Terra Alta, d'una banda, que estudiï conjuntament amb els professionals de l'hospital de dia quina modalitat de transport s'adapta millor a les necessitats educatives especials de la filla de la promotora; i de l'altra, que garanteixi el transport més adequat a aquesta alumna de manera gratuïta de cara al curs 2015/2016, a fi que pugui accedir a l'hospital de dia diàriament sense perjudicar l'escolaritat de la seva germana petita a l'escola de Gandesa.